Sekretarzem gminy może zostać osoba, która nie przepracowała 5 lat
REKLAMA
REKLAMA
ODPOWIEDŹ
Tak, w drodze wyjątku sekretarzem gminy może zostać osoba nie mająca 5-letniego stażu pracy.
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich w Załączniku nr 3, w tabeli II określa wymogi kwalifikacyjne na stanowisko sekretarza gminy. Należą do nich wyższe wykształcenie oraz 5-letni staż pracy.
To samo rozporządzenie przewiduje jednak wyjątek co do długości obowiązkowego stażu pracy i w par. 5 stwierdza, że w uzasadnionych przypadkach wymagany okres pracy zawodowej może być skrócony.
Do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania nie ma też zastosowania art. 3 ust. 4 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym pracownik samorządowy zatrudniony na kierowniczym stanowisku, musi spełnić wymóg 2-letniego stażu pracy w służbie cywilnej, służbie zagranicznej, na kierowniczych stanowiskach państwowych, na stanowiskach urzędniczych w jednostkach określonych w ustawie lub w innych urzędach państwowych. Wobec tego należy uznać, że to do wójta zgłaszającego radzie gminy kandydaturę osoby na stanowisko sekretarza gminy należeć powinna ocena, czy ma miejsce „uzasadniony przypadek”, o którym mowa w par. 5 rozporządzenia, dający podstawę zatrudnienia na stanowisku sekretarza gminy osoby, która nie legitymuje się wymaganym stażem pracy.
KAZIMIERZ PAWLIK
PODSTAWA PRAWNA:
-Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)
-Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA