REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prokuratorzy chcą zarabiać tyle samo co sędziowie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie Prokuratorów RP domaga się podwyższenia zarobków prokuratorów o 25 proc. Podwyżki takiej wysokości Ministerstwo Sprawiedliwości obiecało sędziom. Prokuratorzy protestują także przeciw zróżnicowaniu zarobków prokuratorów i sędziów.

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt zmian w ustawie o ustroju sądów powszechnych, który ma wprowadzić podwyżki płac dla sędziów. Zgodnie z tym projektem wynagrodzenie sędziów ma wzrosną o 25 proc. O tyle właśnie ma bowiem zostać zwiększona kwota bazowa, która dziś wynosi 1493,42 zł. Po wejściu nowelizacji w życie, czyli od 1 stycznia 2009 r. (tak zakłada projekt), ma ona wynosić 1866,78 zł. Oznacza to, że np. sędzia rejonowy dostanie podwyżkę o ok. 2 tys. zł, sędzia okręgowy o ok. 2,5 tys. zł, a sędzia apelacyjny o ok. 5,5 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Różna pozycja sędziów i prokuratorów

- Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości jest krokiem w dobrym kierunku. Cieszy, że resort sprawiedliwości dostrzegł w końcu potrzebę podnoszenia wynagrodzeń, a przez to prestiżu zawodu sędziego - mówi sędzia Stanisław Dąbrowski, przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa.

Poza podniesieniem wynagrodzeń dla sędziów projekt Ministerstwa Sprawiedliwości przewiduje także oderwanie płacy sędziów orzekających w sądach powszechnych od płacy sędziów orzekających w sądach administracyjnych oraz Sądzie Najwyższym. Przewiduje on także oderwanie płacy sędziów od płacy prokuratorów. Dziś bowiem zasady obliczania wynagrodzenia sędziego i prokuratora są takie same. Ministerstwo Sprawiedliwości chce natomiast, by podwyżka dla sędziów nie oznaczała jednocześnie podwyżki dla prokuratorów.

Ukoronowanie kariery prawniczej

Takie stanowisko Ministerstwa Sprawiedliwości zostało jednak mocno skrytykowane przez Stowarzyszenie Prokuratorów RP. W stanowisku zajętym pod koniec ubiegłego tygodnia Stowarzyszenie zaprotestowało przeciwko oddzielaniu zarobków sędziów i prokuratorów.

REKLAMA

- Od wielu lat postępuje budowa wspólnego korpusu sędziowsko-prokuratorskiego. Sędziowie i prokuratorzy posiadają tożsame warunki płacowe, świadczenia socjalne, urlopowe, emerytalne, podobny status, gwarancje wykonywania zawodu, wymagane kwalifikacje. Dostrzegalnym przejawem tego trendu jest stworzenie wspólnej aplikacji dla przyszłych sędziów i prokuratorów, czy w najnowszym projekcie Ministerstwa Sprawiedliwości koncepcja wyłaniania kandydatów na prokuratora generalnego zarówno przez Krajową Radę Prokuratorów, jak i Krajową Radę Sądownictwa. Stąd też dążenie do różnicowania zarobków obu tych grup jest niezrozumiałe i może spowolnić dotychczasowe starania - mówi Krzysztof Parulski, prezes Stowarzyszenia Prokuratorów RP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowiska prokuratorów nie podzielają jednak przedstawiciele sędziów. Ich zdaniem zawód sędziego powinien być najbardziej nobilitowany ze wszystkich zawodów prawniczych i w związku z tym także zarobki sędziów powinny być najwyższe.

- Ideałem powinno być, żeby zawód sędziego był ukoronowaniem kariery prawniczej. Jeżeli chcemy dążyć do tego ideału, to utrzymywanie powiązania zarobków sędziów i prokuratorów jest nieuzsadnione - mówi Stanisław Dąbrowski.

Dodaje on, że środowisko sędziów nie ma nic przeciwko podnoszeniu wynagrodzeń prokuratorów i oczywiście popiera ich żądania.

- Nie powinno być jednak takiej sytuacji, w której podwyżka dla sędziów oznacza jednocześnie podwyżkę dla wielu innych środowisk zawodowych, np. prokuratorów - wyjaśnia sędzia Dąbrowski.

 

Model kształcenia

Zdaniem prokuratorów argument ten nie jest uzasadniony, bowiem w Polsce nie funkcjonuje taki model dochodzenia do zawodu sędziego, w którym jest on ukoronowaniem kariery prawniczej. Obecnie zostanie sędzią przez adwokata, radcę prawnego czy prokuratora jest prawie niemożliwe. Prokuratorzy uważają, że gdyby rzeczywiście w Polsce za stołem sędziowskim zasiadali dojrzali prawnicy, cechujący się najwyższą wiedzą i walorami etycznymi, to uzasadnione byłoby ukształtowanie uposażenia takiej grupy zawodowej na najwyższym poziomie. Dopóki jednak zawód sędziego jest dość hermetyczny dla innych zawodów prawniczych, to odrywanie zarobków sędziów od zarobków prokuratorów nie jest uzasadnione.

Zdaniem prokuratorów za ujednoliceniem zarobków sędziów i prokuratorów przemawiają także zalecenia Rady Europy z 6 października 2000 r. dotyczące roli prokuratury w wymiarze sprawiedliwości w sprawach karnych, zgodnie z którymi status prokuratorów i wysokość ich wynagrodzenia musi uwzględniać potrzebę zachowania pewnej równowagi pomiędzy członkami władzy sądowniczej a służbą prokuratorską.

Zbyt niskie wynagrodzenia

W stanowisku podjętym pod koniec ubiegłego tygodnia prokuratorzy domagają się także wzrostu ich wynagrodzeń.

- Godne wynagrodzenie prokuratora jest właściwym odzwierciedleniem jego pozycji społecznej oraz w sposób zdecydowany wpływa na prestiż zawodu - mówi prokurator Krzysztof Parulski. Jego zdaniem w ostatnich latach realna pensja prokuratora zamiast rosnąć systematycznie obniżała się.

- W 1999 roku stawka bazowa wynagrodzenia prokuratora stanowiła ponad 80 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Dziś wysokość tej kwoty oscyluje na poziomie 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia - wyjaśnia Krzysztof Parulski.

Dziś pensja prokuratora rejonowego kształtuje się w granicach 5 tys. brutto, a prokuratora okręgowego 5,8 tys. brutto. Ministerstwo Sprawiedliwości od wielu lat zapowiadało, że potrzebny jest wzrost tych wynagrodzeń. W 2005 roku zapowiadano np. wzrost mnożników stawek bazowych o ok. 1 pkt, jednak nic z tych zapowiedzi nie wyszło. W 2007 roku pomimo licznych zapowiedzi nie zwiększono wysokości kwoty bazowej, od której wyliczane jest wynagrodzenie. Co prawda w 2008 roku zaplanowano wzrost kwoty bazowej o 2,3 proc., jednak zdaniem prokuratorów podwyżka ta nie koresponduje ze wskaźnikami wzrostu gospodarczego, który w 2007 roku wyniósł 6,5 proc., a w 2008 roku planowany jest na poziomie 5,5 proc. i w praktyce oznacza realne obniżenie wynagrodzeń prokuratorów. Stowarzyszenie Prokuratorów RP uważa, że obecny stan wynagrodzeń polskich prokuratorów czyni ich jedną z najniżej uposażonych grup prokuratorskich w Unii Europejskiej. Obserwowane jest zubożenie materialne prokuratorów oraz ich rodzin, co powoduje odpływ doświadczonej kadry prokuratorskiej do innych zawodów.

 

Konieczne podwyżki

Postulaty prokuratorów domagających się wyższych zarobków popierają przedstawiciele innych zawodów prawniczych. Swoją uchwałę podjęła już Naczelna Rada Adwokacka.

- Wskazując na wagę pełnionej przez prokuratorów funkcji, a także zakres odpowiedzialności i rosnący stopień skomplikowania spraw wymagających stałego pogłębiania wiedzy, państwo powinno ukształtować wynagrodzenia prokuratorów na poziomie gwarantującym pozostanie w zawodzie najlepszych jego przedstawicieli - mówi adwokat Joanna Agacka-Indecka, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej.

Prokuratorzy domagają się wzrostu płac o 25 proc.

JAK SIĘ WYLICZA ZAROBKI PROKURATORÓW

kwota bazowa x mnożnik stawek bazowych = wynagrodzenie prokuratora

• 1493,42 zł - tyle wynosi kwota bazowa zarobków prokuratorów

mnożnik stawek bazowych:

• 2,5 - asesor

• 3,3 - prokurator rejonowy

• 3,9 - prokurator okręgowy

• 4,6 - prokurator apelacyjny

• 6,9 - prokurator Prokuratury Krajowej

W skład wynagrodzenia prokuratorów wchodzą także dodatki funkcyjne oraz dodatki za wysługę lat (są one wyliczane dla każdego prokuratora oddzielnie)

 

Zdaniem Stowarzyszenia Prokuratorów RP, którego prezesem jest Krzysztof Parulski, różnicowanie zarobków sędziów i prokuratorów nie sprzyja budowie wspólnego korpusu sędziowsko-prokuratorskiego

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA