REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujawnienie danych oskarżonego urzędnika - tylko za zgodą sądu lub prokuratora

Monika Kozakiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy ma prawo do ochrony swoich danych i wizerunku, bez względu na zajmowane stanowisko lub wykonywaną funkcję. Bez zgody sądu lub prokuratora nie wolno ujawniać danych osób podejrzanych lub oskarżonych - uznał Sąd Najwyższy.

Ustawa z 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz.U. nr 5, poz. 24 z późn. zm.) w art. 13 ust. 2 zakazuje publikacji w prasie danych osobowych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe, jak również danych osobowych i wizerunku świadków, pokrzywdzonych i poszkodowanych, chyba że osoby te wyrażą na to zgodę. Konsekwencją tego unormowania jest chociażby publikowanie wyłącznie pierwszych liter nazwisk czy zasłanianie twarzy nawet znanych osób, ale będących podejrzanymi czy oskarżonymi w procesach karnych lub stronami spraw cywilnych. Nie zawsze jednak wydawcy się do niej stosują, motywując to względami społecznymi.

REKLAMA

Skutki sprawy o korupcję

Lokalny dodatek pewnej ogólnopolskiej gazety cztery lata temu opublikował serię artykułów o pracowniku jednej z jednostek samorządowych na Wybrzeżu. Pracownik ten sprawował kierowniczą funkcję i w związku z nią pojawił się na łamach gazety. Tyle że w niezbyt korzystnym świetle, bo w kontekście toczącego się prokuratorskiego śledztwa w jednej z głośnych wówczas spraw korupcyjnych. Dziennikarze opublikowali jego pełne dane - imię, nazwisko i dokładny opis pełnionej funkcji.

Opisany pracownik uznał, że publikacje naruszają jego dobra osobiste i wytoczył dziennikarzom oraz wydawcy gazety proces.

Artykuł 14 ust. 6 Prawa prasowego nie pozwala na swobodę publikacji danych osób sprawujących funkcje publiczne lub zajmujących się jakąkolwiek działalnością publiczną.

Wyroki sądów

Powód zażądał - niezależnie od odszkodowania - także opublikowania stosownych przeprosin w ogólnopolskim wydaniu pozwanej gazety. W odpowiedzi na pozew wydawca i dziennikarze wnieśli o oddalenie powództwa. Argumentowali, że zakaz z art. 13 ust. 2 Prawa prasowego ich w tym przypadku nie obowiązywał. Znosił go bowiem inny przepis Prawa prasowego, a mianowicie art. 14 ust. 6, zgodnie z którym nie wolno bez zgody osoby zainteresowanej publikować informacji oraz danych dotyczących prywatnej sfery życia, chyba że wiąże się to bezpośrednio z jej działalnością publiczną. Dane osobowe dotyczyły działalności publicznej samorządowca, mogły więc być swobodnie publikowane - twierdzili pozwani.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziennikarzom nie wolno swobodnie decydować o tym, czy podać do publicznej wiadomości dane i stanowiska podejrzanych lub oskarżonych.

Sądy nie podzieliły jednak ich opinii. Zarówno w I, jak i w II instancji zapadły wyroki uwzględniające żądania powoda, tyle że w różnym zakresie, głównie dotyczącym liczby publikacji oraz zakazu naruszania dóbr osobistych na przyszłość.

Ochrona - także dla osób publicznych

REKLAMA

Podobne orzeczenie zapadło także w Sądzie Najwyższym (SN), który wyrokiem z 18 marca 2008 r. (sygn. akt IV CSK 474/07) nakazał ostatecznie jednokrotne przeproszenie powoda w wydaniu ogólnopolskim pozwanej gazety i zakazał naruszania na przyszłość dóbr osobistych powoda przez wydawcę gazety oraz autorów spornych publikacji.

Uzasadniając orzeczenie, SN wskazał, że powołany wcześniej art. 13 ust. 2 Prawa prasowego dotyczący zakazu publikacji danych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe, jest zakazem bezwzględnym. Dotyczy on także osób publicznych i błędny jest pogląd, jakoby art. 14 ust. 6 Prawa prasowego pozwalał na swobodę publikacji danych osób sprawujących funkcje publiczne lub zajmujących się jakąkolwiek działalnością publiczną. Nie jest to bowiem przepis szczególny w stosunku do art. 13 ust. 2 - stwierdził sąd.

Nie wolno więc dziennikarzom swobodnie decydować o tym, czy podać do publicznej wiadomości dane i stanowiska podejrzanych lub oskarżonych. Jedynie sąd lub prokurator ma prawo zezwolenia na ujawnienie danych takich osób i to ze względu na ważny interes społeczny.

Monika Kozakiewicz

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

REKLAMA

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

REKLAMA

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA