| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Ujawnienie danych oskarżonego urzędnika - tylko za zgodą sądu lub prokuratora

Ujawnienie danych oskarżonego urzędnika - tylko za zgodą sądu lub prokuratora

Każdy ma prawo do ochrony swoich danych i wizerunku, bez względu na zajmowane stanowisko lub wykonywaną funkcję. Bez zgody sądu lub prokuratora nie wolno ujawniać danych osób podejrzanych lub oskarżonych - uznał Sąd Najwyższy.


Ustawa z 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz.U. nr 5, poz. 24 z późn. zm.) w art. 13 ust. 2 zakazuje publikacji w prasie danych osobowych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe, jak również danych osobowych i wizerunku świadków, pokrzywdzonych i poszkodowanych, chyba że osoby te wyrażą na to zgodę. Konsekwencją tego unormowania jest chociażby publikowanie wyłącznie pierwszych liter nazwisk czy zasłanianie twarzy nawet znanych osób, ale będących podejrzanymi czy oskarżonymi w procesach karnych lub stronami spraw cywilnych. Nie zawsze jednak wydawcy się do niej stosują, motywując to względami społecznymi.

Skutki sprawy o korupcję

Lokalny dodatek pewnej ogólnopolskiej gazety cztery lata temu opublikował serię artykułów o pracowniku jednej z jednostek samorządowych na Wybrzeżu. Pracownik ten sprawował kierowniczą funkcję i w związku z nią pojawił się na łamach gazety. Tyle że w niezbyt korzystnym świetle, bo w kontekście toczącego się prokuratorskiego śledztwa w jednej z głośnych wówczas spraw korupcyjnych. Dziennikarze opublikowali jego pełne dane - imię, nazwisko i dokładny opis pełnionej funkcji.

Opisany pracownik uznał, że publikacje naruszają jego dobra osobiste i wytoczył dziennikarzom oraz wydawcy gazety proces.

Artykuł 14 ust. 6 Prawa prasowego nie pozwala na swobodę publikacji danych osób sprawujących funkcje publiczne lub zajmujących się jakąkolwiek działalnością publiczną.

Wyroki sądów

Powód zażądał - niezależnie od odszkodowania - także opublikowania stosownych przeprosin w ogólnopolskim wydaniu pozwanej gazety. W odpowiedzi na pozew wydawca i dziennikarze wnieśli o oddalenie powództwa. Argumentowali, że zakaz z art. 13 ust. 2 Prawa prasowego ich w tym przypadku nie obowiązywał. Znosił go bowiem inny przepis Prawa prasowego, a mianowicie art. 14 ust. 6, zgodnie z którym nie wolno bez zgody osoby zainteresowanej publikować informacji oraz danych dotyczących prywatnej sfery życia, chyba że wiąże się to bezpośrednio z jej działalnością publiczną. Dane osobowe dotyczyły działalności publicznej samorządowca, mogły więc być swobodnie publikowane - twierdzili pozwani.

Dziennikarzom nie wolno swobodnie decydować o tym, czy podać do publicznej wiadomości dane i stanowiska podejrzanych lub oskarżonych.

Sądy nie podzieliły jednak ich opinii. Zarówno w I, jak i w II instancji zapadły wyroki uwzględniające żądania powoda, tyle że w różnym zakresie, głównie dotyczącym liczby publikacji oraz zakazu naruszania dóbr osobistych na przyszłość.

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Alimenty. Jak szybko dostać pieniądze na dziecko14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Lirefay

Liferay tworzy oprogramowanie, które pomaga przedsiębiorstwom kreować doświadczenia cyfrowe poprzez komputery, urządzenia mobilne i inne punkty kontaktu. 

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »