REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba ukończyć studia prawnicze lub administracyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wójtowie dużych gmin powinni szybko powołać dodatkowych kierowników urzędów stanu cywilnego.

Nabór na stanowiska kierownicze w urzędach stanu cywilnego podlega bardziej rygorystycznym zasadom. Obowiązująca od 29 października 2008 r. nowelizacja prawa o aktach stanu cywilnego m.in. stawia wyższe wymagania co do wykształcenia, zniosła także konieczność podejmowania przez radnych uchwał w sprawie powoływania kierowników USC. Do zasad tych będą musiały dostosować się także te osoby, które przyjęto na takie stanowiska przed wejściem w życie nowych regulacji, a które nie spełniają obecnych warunków.

REKLAMA

REKLAMA

Wykształcenie prawnicze

O stanowisko kierownika USC lub jego zastępcy może się teraz ubiegać tylko osoba, która ukończyła wyższe studia prawnicze lub administracyjne i posiada tytuł magistra, lub osoba, która ukończyła podyplomowe studia administracyjne. Wymagany jest również co najmniej pięcioletni staż pracy na stanowiskach urzędniczych.

Obowiązkowe konkursy

Przy zatrudnianiu nowych kierowników nie ma już obowiązku podjęcia przez radę gminy uchwały o powołaniu kierownika USC. Wymóg ten został zlikwidowany. Kierownicy będą powoływani w otwartych procedurach naboru. W zakresie nieuregulowanym w prawie o aktach stanu cywilnego do ich naboru będzie trzeba stosować przepisy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.). Nowelizacja zalegalizowała wszelkie czynności dokonywane dotychczas przez kierowników powołanych bez wymaganych prawem otwartych konkursów, co ma np. znaczenie dla uznania za ważne aktów zawarcia przed tymi kierownikami związków małżeńskich.

Nowela wprowadza ponadto zasadę, że w niektórych przypadkach funkcję kierownika USC musi pełnić obok wójta inny kierownik USC. Wójtowie mają bezwzględnie przyjmować inne osoby na stanowisko dodatkowego kierownika USC w gminach powyżej 50 tys. mieszkańców, a w gminach poniżej 50 tys. mieszkańców będą mogli powierzyć tę funkcję komuś innemu. Jednocześnie wprowadzony został obowiązek zatrudnienia innej osoby na stanowisku zastępcy kierownika USC.

REKLAMA

Czas na dostosowanie

Nowe reguły naboru odnoszą się także do już zatrudnionych urzędników. Wszyscy obecni kierownicy, którzy ukończyli tylko szkoły średnie lub wyższe, ale nie prawnicze czy administracyjne, muszą zadbać o uzyskanie wymaganego teraz wykształcenia. Mają sześć lat na przedstawienie odpowiedniego dyplomu. Dotychczasowi kierownicy USC i ich zastępcy, którzy nie uzupełnią wykształcenia, stracą swe stanowiska. Zmiany dotyczące wójtów oznaczają natomiast dla wielu gmin konieczność szybkiego powołania nowych kierowników USC i ich zastępców. W związku ze wspomnianym obowiązkiem zatrudnienia zastępców kierownika USC 125 urzędów zostanie zobligowanych do stworzenia nowych miejsc pracy. Obowiązek zatrudnienia dodatkowego kierownika USC dotyczy pięciu urzędów stanu cywilnego w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowela nie wskazuje jednak, w jakim terminie wójt ma zatrudnić dodatkowego kierownika USC lub jego zastępców. Należy przypuszczać, że zatrudnienie tych osób powinno odbyć się bez zbędnej zwłoki, czyli w możliwe najszybszym terminie.

KRYTERIA NABORU NA STANOWISKA KIEROWNICZE

Na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego oraz jego zastępcy może być zatrudniona osoba, która:

• ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;

• nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne;

• cieszy się nieposzlakowaną opinią;

• posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku;

• ukończyła: studia prawnicze lub administracyjne i uzyskała tytuł magistra lub podyplomowe studia administracyjne;

• posiada łącznie co najmniej pięcioletni staż pracy:

a) na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub biurach jednostek samorządu terytorialnego lub

b) w Służbie Cywilnej, lub

c) w urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi, lub

d) w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 6, 6 a-c ustawy z 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2004 r. nr 161, poz. 1688 z późn. zm.).

• Art. 3 i 4 ustawy z 19 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 182, poz. 1121).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

REKLAMA

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

REKLAMA