REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własny biznes dla bezrobotnego

Izabela Rakowska-Boroń
Izabela Rakowska-Boroń
izabela.rakowska-boron@infor.pl

REKLAMA

Coraz częściej do powiatowych urzędów pracy zwracają się o pomoc finansową osoby bezrobotne pragnące rozpocząć własną działalność gospodarczą. Nie na każdą działalność bezrobotny może otrzymać dotację.

Pomoc finansowa na rozpoczęcie przez osobę bezrobotną własnej działalności gospodarczej może być udzielona jedynie na działalność produkcyjną, usługową, rzemieślniczą lub handlową. Pieniądze mogą być przeznaczone na:
• zakup maszyn, urządzeń i sprzętu niezbędnego do podjęcia działalności,
• pokrycie kosztów związanych z prawidłową instalacją i uruchomieniem wspomnianego sprzętu,
• pokrycie kosztów oprogramowania,
• adaptację lokalu przeznaczonego na prowadzenie działalności w części nieprzekraczającej 20 proc. kwoty udzielonych środków,
zakup samochodu potrzebnego do prowadzenia własnej firmy w części nieprzekraczającej 40 proc. kwoty przyznanych środków,
• pokrycie kosztów reklamy i promocji (np. pieczątki, foldery, wizytówki, plakaty) w części nieprzekraczającej 5 proc. kwoty przyznanych środków.
WAŻNE
O uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia wniosku osoba bezrobotna powinna zostać powiadomiona na piśmie w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku i innych niezbędnych do jego rozpatrzenia dokumentów.
Jak uzyskać pomoc
By osoba bezrobotna, która chce podjąć działalność gospodarczą, otrzymała pomoc finansową z PUP, musi wcześniej złożyć do starosty (właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu albo ze względu na miejsce prowadzenia działalności) wniosek o przyznanie jednorazowo środków na jej podjęcie. Może także wnioskować o pomoc w sfinansowaniu kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących założenia własnej firmy.
Urzędnicy nie mogą zapominać, że przyznanie pomocy jest możliwe po spełnieniu kilku warunków. Jednym z nich jest aktywne poszukiwanie pracy w ciągu 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku. Jeśli w tym okresie bezrobotny odmówił (bez uzasadnionej przyczyny) przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego w miejscu pracy albo wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych lub robót publicznych, jego wniosek może zostać odrzucony. Podobnie będzie, gdy w okresie 5 lat poprzedzających złożenie wniosku, otrzymał pożyczkę z Funduszu Pracy lub z innych funduszy publicznych środków na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej. Jeśli nie otrzymał dotychczas z funduszu bezzwrotnych środków na podjęcie działalności gospodarczej, wtedy jego wniosek należy rozpatrzyć.
Bezrobotny musi spełniać też inne warunki, a mianowicie:
• w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku nie prowadzić działalności gospodarczej,
• w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku nie być skazanym za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu (w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny),
• mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej lub dokument odraczający służbę.
Ważne jest także to, by wniosek składany do starosty był prawidłowo sporządzony i kompletny.
CO POWINNO BYĆ WE WNIOSKU
Wniosek powinien określać:
• kwotę wnioskowanych środków,
• rodzaj działalności gospodarczej, którą bezrobotny zamierza podjąć,
• kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności w ramach wnioskowanej kwoty i środków własnych, jakie zostaną poniesione do dnia poprzedzającego dzień jej rozpoczęcia, źródła ich finansowania oraz wskazanie działań podjętych na rzecz rozpoczęcia działalności, dotyczących w szczególności pozyskania lokalu, uzyskania niezbędnych pozwoleń oraz odbycia szkoleń,
• szczegółową specyfikację wydatków przeznaczonych w szczególności na zakup środków trwałych, materiałów, towarów, pozyskanie lokalu oraz harmonogram wydatków w ramach wnioskowanych środków,
• proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu pozyskanych z urzędu środków
• przewidywane efekty ekonomiczne prowadzenia działalności gospodarczej.
WAŻNE
12 tys. zł to maksymalna kwota na podjęcie własnej działalności gospodarczej, o jaką może się ubiegać bezrobotny.
Ile na firmę
Bezrobotny nie dostanie od PUP kwoty, która starczyłaby mu na pokrycie wszystkich kosztów rozpoczęcia i prowadzenia działalności. Otrzyma jednorazowe środki w wysokości określonej w umowie. Ta jednak nie może przekraczać 500 proc. przeciętnego wynagrodzenia.
Otrzymanie pieniędzy wiąże się z podpisaniem przez bezrobotnego na piśmie, pod rygorem nieważności umowy cywilnoprawnej, zawartej z nim przez starostę. Przyszły przedsiębiorca będzie musiał spełnić warunki w niej określone. Zostanie bowiem zobowiązany taką umową do:
• udokumentowania i rozliczenia w określonym w umowie terminie, wydatkowania w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia podjęcia działalności gospodarczej, zgodnie z przeznaczeniem otrzymanych środków,
• zwrotu przyznanych środków wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia ich uzyskania, w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, w przypadku wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem, prowadzenia działalności przez okres krótszy niż 12 miesięcy, podjęcia zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej, złożenia niezgodnych z prawdą oświadczeń lub naruszenia innych warunków umowy.
Bezrobotny otrzyma pieniądze w formie przelewu na swoje konto bankowe. Powinien wydatkować otrzymane środki od momentu ich otrzymania do dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Termin rozpoczęcia działalności nie może być jednak dłuższy niż 45 dni, licząc od daty zawarcia umowy.
Warto też pouczyć przyszłego przedsiębiorcę, że będzie on dokumentował poniesienie kosztów oraz wydatkowanie przyznanych mu pieniędzy na podstawie rachunków i faktur oraz innych dowodów potwierdzających w sposób wiarygodny poniesienie określonych należności. Wydatki pokrywane ze środków Funduszu Pracy PUP będzie rozliczał w kwocie brutto.
RODZAJE DZIAŁALNOŚCI NIEDOTOWANE
 
Na co urząd nie może udzielić pieniędzy:
• działalność w sektorze transportu,
• działalność związaną z produkcją, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu WE,
• działalność związaną z eksportem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, ustanowieniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub wydatkami bieżącymi dotyczącymi działalności eksportowej,
• działalność uwarunkowaną pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej przed towarami importowanymi,
• handel obnośny i obwoźny,
• działalność handlowo–usługową polegającą na akwizycji,
• wynagrodzenia zatrudnionych pracowników,
• nabycie udziałów w spółkach,
opłaty administracyjno–skarbowe, podatki, koncesje, bieżące koszty utrzymania lokalu, składki ZUS,
leasing,
koszty zakupu i budowy lokali,
• remonty kapitalne,
• towar.
Jakie zabezpieczenia
Starosta, by zapewnić dotrzymanie warunków umowy i właściwego wykorzystania środków, powinien zobowiązać bezrobotnego do złożenia zabezpieczenia. Jest kilka form zabezpieczenia zwrotu otrzymanych pieniędzy na założenie firmy. Należą do nich:
• poręczenie osób fizycznych zatrudnionych na czas nieokreślony lub na czas określony (minimum 2 lata) z wynagrodzeniem brutto stanowiącym minimum 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia:
– przy kwocie przyznanych środków do 250 proc. przeciętnego wynagrodzenia – co najmniej jeden poręczyciel,
– przy kwocie przyznanych środków powyżej 250 proc. przeciętnego wynagrodzenia – co najmniej dwóch poręczycieli,
• weksel z poręczeniem wekslowym – aval, osoby fizycznej zatrudnionej na czas nieokreślony lub na czas określony (minimum 2 lata) z wynagrodzeniem brutto stanowiącym minimum 70 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
• gwarancja bankowa,
• blokada rachunku bankowego,
• akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
Jeżeli wniosek o przyznanie jednorazowo środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej będzie wadliwie sporządzony albo nie będą do niego dołączone wszystkie wymagane dokumenty, nie będzie on rozpatrywany.


Izabela Rakowska-Boroń

Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA