Środki z funduszu pracy w dyspozycji samorządu
REKLAMA
REKLAMA
PROBLEM
REKLAMA
Czy zmieniły się uprawnienia i zakres kompetencji samorządów
województw i powiatów w związku z nowym podziałem środków
z Funduszu Pracy? Jak podział środków z Funduszu Pracy
będzie zależał do rodzajów zadań, które mają być z tego
źródła sfinansowane?
MPiPS INFORMUJE
Od 1 lutego tego roku obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 22 stycznia 2008 r. w sprawie ustalenia kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie (Dz.U. nr 18, poz. 114).
Rozporządzenie to przewiduje, że ustalenie kwot (limitów) środków Funduszu Pracy dla województw uzależnione będzie od rodzaju zadań podlegających finansowaniu z Funduszu Pracy.
Ustalanie kwot środków (limitów) Funduszu Pracy na finansowanie poszczególnych grup zadań będzie dokonywane w następujący sposób:
• na wydatki o charakterze obligatoryjnym - środki nie będą limitowane; oznacza to, że kwota środków Funduszu Pracy, jaka powinna być przekazana przez dysponenta Funduszu Pracy, powinna umożliwić sfinansowanie tych wydatków w pełnym zakresie i wysokości stosownie do potrzeb,
REKLAMA
• na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej - wielkość tych środków będzie ustalona według określonego w rozporządzeniu wzoru algorytmu. Preferowane będą województwa, na terenie których jest najwyższa stopa bezrobocia, ale jednocześnie w wyniku między innymi skuteczności działań urzędów pracy liczba wyrejestrowanych bezrobotnych (w tym w wyniku efektywności realizowanych programów, weryfikacji gotowości bezrobotnych do podjęcia pracy itp.) jest wyższa niż liczba nowo zarejestrowanych. Ponadto preferowane będą województwa, w których występuje duży udział bezrobotnych w wieku powyżej 50 roku życia oraz bezrobotnych w wieku do 25 lat,
• na finansowanie pozostałych zadań - kwoty środków (limity) Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych (w województwach) - ustalane będą proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych w poszczególnych województwach bezrobotnych. Przyjęcie tego kryterium wynika z tego, że podstawowymi wydatkami w tej grupie zadań są między innymi wydatki ponoszone na koszty przekazywania bezrobotnym należnych świadczeń, zakup lub druk kart rejestracyjnych niezbędnych do ustalenia uprawnień oraz koszty korespondencji i komunikowania się z bezrobotnymi i pracodawcami.
Natomiast kwoty środków Funduszu Pracy, jakie mogą być wydatkowane na finansowanie pozostałych zadań przez samorządy województw, ustalane będą proporcjonalnie do udziału liczby powiatowych urzędów pracy na terenie województwa, do łącznej liczby tych urzędów w kraju.
RL
REKLAMA
REKLAMA