Wygaszenie mandatu radnego z powodu wykorzystania mienia gminy
REKLAMA
REKLAMA
Zakaz łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonej działalności
Radny co do zasady nie może prowadzić działalności gospodarczej (lub zarządzać taką działalnością czy też być przedstawicielem lub pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności) z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której uzyskał mandat (art. 24f ustawy o samorządzie gminnym). Niezastosowanie się do ustawowego ograniczenia działalności gospodarczej radnego stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.
REKLAMA
REKLAMA
Zakaz łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonej działalności z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy ma na celu ograniczenie ewentualnych nadużyć wynikających z uprzywilejowanej funkcji radnego wobec pozostałych mieszkańców danej gminy.
W kwestii nieuprawnionego wykorzystywania mienia gminy ważne jest prawidłowe rozumienie tego, czym właściwie jest jego powszechna dostępność. W przypadku, w którym radny korzysta z mienia komunalnego w takim samym stopniu i na takich samych zasadach jak pozostali członkowie wspólnoty samorządowej, nie można stwierdzić, że on osiąga szczególną korzyść. Tu w rozumieniu innej, uprzywilejowanej korzyści niż ta, jaką mógłby osiągnąć przeciętny obywatel niebędący radnym.
(…)
Małgorzata Siwik
Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »
REKLAMA
REKLAMA