Wymagania i warunki zatrudniania na stanowiskach doradców i asystentów w samorządzie
REKLAMA
Wymagania kwalifikacyjne dla doradców i asystentów, w porównaniu z innymi pracownikami samorządowymi, są raczej skromne. Decyduje o tym podstawa zatrudnienia oraz charakter samego stanowiska.
REKLAMA
Ograniczone kwalifikacje
Doradcy i asystenci są zatrudniani na podstawie umowy o pracę, a ich stanowiska nie są zaliczane do stanowisk urzędniczych. W związku z tym – na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych – od osób zatrudnianych w takim charakterze oczekuje się jedynie:
● polskiego obywatelstwa,
● pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystania z pełni praw publicznych,
● kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na takich stanowiskach.
Zamów książkę: Savoir-Vivre w administracji >>
Są to podstawowe wymagania, które spełnić musi każdy pracownik samorządowy – niezależnie od podstawy nawiązania z nim stosunku pracy. Przyszły doradca czy asystent nie musi natomiast legitymować się niekaralnością czy nieposzlakowaną opinią. Musi jednak wykazać się odpowiednim wykształceniem i – w przypadku stanowiska doradcy – również stażem pracy (te dodatkowe wymagania wynikają z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych; dalej: rozporządzenie). Minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na stanowiskach kierowniczych urzędniczych, urzędniczych, pomocniczych i obsługi oraz doradców i asystentów zostały określone w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia. Z takiego podziału wynika również, że doradcy i asystenci to oddzielna grupa stanowisk w samorządzie.
PRZYKŁAD
Czy pracownik zatrudniony na stanowisku doradcy wójta musi mieć 3 lata doświadczenia zawodowego i posiadać wykształcenie co najmniej średnie?
REKLAMA
Nie – takie wymagania dotyczą pracowników samorządowych, zatrudnionych wprawdzie na podstawie umowy o pracę, ale na stanowiskach kierowniczych urzędniczych. Etat doradcy jest odrębnym stanowiskiem, które nie jest stanowiskiem urzędniczym. Dlatego wymagania określone w art. 6 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych nie mają do niego zastosowania. Jak wynika z tabeli załącznika nr 3 do rozporządzenia (Tabela IV, cz. E, lp. 1), kandydat na stanowisko doradcy w samorządzie musi mieć wykształcenie wyższe i co najmniej pięcioletni staż pracy.
Mniej wymaga się od osoby zatrudnianej jako asystent. Tutaj wystarczy jedynie, aby kandydat miał wykształcenie średnie. Doświadczenie zawodowe w postaci stażu pracy nie jest wymagane. Jest to związane z mniejszą rangą tego stanowiska.
Więcej w dwutygodniku Rachunkowość Budżetowa - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA