REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymagania i warunki zatrudniania na stanowiskach doradców i asystentów w samorządzie

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Gabinety doradcze w samorządzie funkcjonują w ograniczonym zakresie – co oznacza, że można je tworzyć jedynie w urzędach gmin, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich. Składają się one z doradców i asystentów, których podstawowym zadaniem jest merytoryczne i organizacyjne wsparcie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty czy marszałka województwa. Wykluczone jest zatem zatrudnianie osób na takich stanowiskach w innych jednostkach samorządu. Oczekiwania względem członków tzw. gabinetów odbiegają od wymagań, jakim muszą sprostać inni pracownicy samorządowi.

Wymagania kwalifikacyjne dla doradców i asystentów, w porównaniu z innymi pracownikami samorządowymi, są raczej skromne. Decyduje o tym podstawa zatrudnienia oraz charakter samego stanowiska.

REKLAMA

Ograniczone kwalifikacje

Doradcy i asystenci są zatrudniani na podstawie umowy o pracę, a ich stanowiska nie są zaliczane do stanowisk urzędniczych. W związku z tym – na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych – od osób zatrudnianych w takim charakterze oczekuje się jedynie:

● polskiego obywatelstwa,

● pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystania z pełni praw publicznych,

● kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na takich stanowiskach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamów książkę: Savoir-Vivre w administracji >>

Są to podstawowe wymagania, które spełnić musi każdy pracownik samorządowy – niezależnie od podstawy nawiązania z nim stosunku pracy. Przyszły doradca czy asystent nie musi natomiast legitymować się niekaralnością czy nieposzlakowaną opinią. Musi jednak wykazać się odpowiednim wykształceniem i – w przypadku stanowiska doradcy – również stażem pracy (te dodatkowe wymagania wynikają z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych; dalej: rozporządzenie). Minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na stanowiskach kierowniczych urzędniczych, urzędniczych, pomocniczych i obsługi oraz doradców i asystentów zostały określone w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia. Z takiego podziału wynika również, że doradcy i asystenci to oddzielna grupa stanowisk w samorządzie.

PRZYKŁAD

Czy pracownik zatrudniony na stanowisku doradcy wójta musi mieć 3 lata doświadczenia zawodowego i posiadać wykształcenie co najmniej średnie?

REKLAMA

Nie – takie wymagania dotyczą pracowników samorządowych, zatrudnionych wprawdzie na podstawie umowy o pracę, ale na stanowiskach kierowniczych urzędniczych. Etat doradcy jest odrębnym stanowiskiem, które nie jest stanowiskiem urzędniczym. Dlatego wymagania określone w art. 6 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych nie mają do niego zastosowania. Jak wynika z tabeli załącznika nr 3 do rozporządzenia (Tabela IV, cz. E, lp. 1), kandydat na stanowisko doradcy w samorządzie musi mieć wykształcenie wyższe i co najmniej pięcioletni staż pracy.

Mniej wymaga się od osoby zatrudnianej jako asystent. Tutaj wystarczy jedynie, aby kandydat miał wykształcenie średnie. Doświadczenie zawodowe w postaci stażu pracy nie jest wymagane. Jest to związane z mniejszą rangą tego stanowiska.

Więcej w dwutygodniku Rachunkowość Budżetowa - Zamów prenumeratę >>

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA