Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych
REKLAMA
Zgodnie z ustawą z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.) za pracę w godzinach nadliczbowych, która nie została zrekompensowana czasem wolnym, oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysokości 50% lub 100% wynagrodzenia (art. 1511 i 1512). Powstaje w związku z tym pytanie, czy pracownikom samorządowym za pracę w godzinach nadliczbowych, za którą nie mieli czasu wolnego, należy się wynagrodzenie z dodatkiem czy bez dodatku, o którym mowa w Kodeksie pracy.
REKLAMA
Opinie i wytyczne
REKLAMA
Według Państwowej Inspekcji Pracy oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pracownikom samorządowym nie przysługuje dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych, gdyż art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi lex specialis (przepis szczególny) w stosunku do przepisów Kodeksu pracy i nie przewiduje dodatków za godziny nadliczbowe (patrz: Z opinii Kancelarii Premiera).
Normalne wynagrodzenie należne za godziny nadliczbowe to składniki wynagrodzenia, które pracownik otrzymuje stale i systematycznie (wyrok SN z 3 czerwca 1986 r., sygn. akt I PRN 40/86). Wyrok ten został wydany w sprawie wynagrodzenia przewidzianego w Kodeksie pracy, ale wydaje się, że ma zastosowanie też do pracowników samorządowych, gdyż ustawa o pracownikach samorządowych (podobnie jak Kodeks pracy) nie precyzuje, jakie składniki wynagrodzenia należy uwzględniać przy obliczaniu wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.
Zasady przyznawania, naliczania i wypłacania składników wynagrodzenia pracowników samorządowych reguluje ustawa, ale także Kodeks pracy, a dodatkowo akty wewnętrzne takie jak regulamin wynagradzania i regulamin pracy.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.