reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Polecenie służbowe w administracji

Polecenie służbowe w administracji

Polecenie służbowe zaliczane jest do najważniejszych wewnętrznych form działania administracji publicznej.

Polecenie służbowe wydawane na podstawie ogólnego upoważnienia zawartego w ustawach z zakresu prawa administracyjnego, kształtuje sytuację prawną konkretnego podmiotu, bo zobowiązuje go do czynienia bądź nieczynienia czegoś, a sankcją są środki dyscyplinarne.

Polecenie służbowe wydawane jest w warunkach nadrzędności i podporządkowania służbowego występującego w ramach danej jednostki organizacyjnej lub między różnymi jednostkami.

Polecenie to jest dyrektywą skierowaną przez zwierzchnika służbowego do podległego mu pracownika i stanowi formę określenia sposobu wykonania obowiązku ciążącego na adresacie tego polecenia.

Polecenie musi mieścić się w granicach prawa, tzn. może je wydawać tylko osoba prawnie upoważniona i tylko w granicach swoich kompetencji. Treść polecenia nie może być natomiast sprzeczna z prawem.

Polecenie służbowe w administracji - wyjątki

Pracownik, który otrzymał polecenie, zobowiązany jest je wykonać. Obowiązek wykonywania poleceń służbowych wynika z ustaw regulujących status urzędników administracji publicznej. Istnieją jednak ustawowe granice obowiązku posłuszeństwa poleceniom służbowym. Mianowicie, jeśli polecenie jest w przekonaniu urzędnika sprzeczne z prawem, powinien on poinformować o tym przełożonego. W razie pisemnego potwierdzenia polecenia powinien je wykonać zawiadamiając kierownika urzędu o swoich zastrzeżeniach.

Zobacz serwis: Pracownicy

Ustawodawca wprowadza wyjątki od reguły związania pracownika poleceniem:

1. nie wolno wykonać polecenia jeśli prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa lub groziło niepowetowanymi stratami,

2. członek korpusu służby cywilnej nie wykonuje polecenia, jeżeli prowadziłoby to do przestępstwa lub wykroczenia, o czym niezwłocznie informuje dyrektora generalnego urzędu.

Należy pamiętać, że za wykonanie bezprawnego polecenia odpowiedzialny jest pracownik.

Zobacz również Forum.

Podstawa prawna:
- Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r., nr 142, poz. 1593),
- Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. nr 31 poz. 214).

reklama

Czytaj także

Źródło:

INFOR
Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Michał Jarski

Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama