Trzynastki za 2012 rok – bez dodatkowych pieniędzy dla samorządów
REKLAMA
REKLAMA
Pisaliśmy o tym: Trzynastki dla matek sfery budżetowej
REKLAMA
Dodatkowe wynagrodzenie roczne za dany rok, zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, jest wypłacane do 31 marca roku następnego po roku, za który to świadczenie przysługuje, z wyodrębnionych na ten cel środków przeznaczonych na wynagrodzenie.
Środki na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego planowane są w budżecie państwa oraz budżetach jednostek samorządu terytorialnego na rok następny po roku, za który przysługuje to świadczenie. W przypadku zatem wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2012 dla pracowników jednostek sfery budżetowej, środki przeznaczone na ten cel są planowane w budżetach na rok 2013.
Polecamy serwis: Pracownicy
Jak zakłada projekt, koszty generowane przez projektowaną ustawę począwszy od 2012 r. finansowane będą z budżetu państwa oraz budżetów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
Potwierdza to Rządowe Centrum Legislacji, do którego zwróciliśmy się o szczegółowe wyjaśnienie tej kwestii:
REKLAMA
"Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej należy do regulacji z dziedziny prawa pracy, a normowane nią dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynasta pensja) stanowi składnik wynagrodzenia za pracę. Również projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej odnosi się wyłącznie do jednego z elementów wynagrodzenia za pracę pracowników jednostek sfery budżetowej, w tym pracowników jst, czyli dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Zaznaczyć przy tym należy, że tzw. trzynasta pensja przysługuje pracownikom od początku obowiązywania ww. ustawy, a projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej modyfikuje jedynie katalog osób uprawnionych w kierunku odpowiadającym wymogom Konstytucji RP. W związku z powyższym koszty regulacji w zakresie, w jakim dotyczą jednostek samorządu terytorialnego, będą finansowane z budżetów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
Mając na uwadze fakt, iż w przypadku objętym projektem przygotowanym przez Rządowe Centrum Legislacji nie dochodzi do nałożenia na jst nowych zadań, brak jest podstaw do tego, aby Rząd zabezpieczał w budżecie państwa środki na wypłatę trzynastek matkom wracającym z urlopu macierzyńskiego zatrudnionym w jednostkach samorządu terytorialnego. Zauważyć przy tym należy, że w tej samej sytuacji są również inny pracodawcy publiczni zobowiązani do stosowania przepisów ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.
Proces prac nad projektem ustawy budżetowej na dany rok dla państwowych jednostek sfery budżetowej przez dysponentów części budżetowych – stosownie do rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na dany rok wydanych na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) – rozpoczyna się na początku III kwartału roku poprzedniego.
REKLAMA
Biorąc pod uwagę fakt, iż dodatkowe wynagrodzenie roczne za dany rok wypłacane jest do 31 marca roku następnego, a proces planowania budżetu przez dysponentów rozpoczyna się na początku III kwartału roku, za który ma przysługiwać to wynagrodzenie (czyli w połowie roku), można przyjąć założenie, iż kwoty planowane na wypłatę tzw. trzynastki obejmują pełne kwoty bez ewentualnych zmniejszeń wynikających, po pierwsze z ewentualnego korzystania z urlopu macierzyńskiego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu roku kalendarzowego 6 miesięcy. Po drugie, ze zmniejszeń wynikających ze zastosowania art. 2 ust. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, związanych z nabyciem prawa do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego przez pracownika.
Tym samym, dysponenci części budżetowych nie mają na tym etapie możliwości zaplanowania dokładnych kwot na wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wszystkich pracowników, i co do zasady, planując wydatki na ten cel, muszą przyjąć założenie, że pracownik za okres między planowaniem budżetu a końcem roku nabędzie prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Zweryfikowanie rzeczywistej wysokości tych kwot, następuje w momencie ustalania, czy pracownik nabył prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, oraz w jakiej wysokości, czyli począwszy od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca roku następnego.”
Rządowe Centrum Legislacji
Zobacz również: Dodatek funkcyjny
REKLAMA
REKLAMA