| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Trzynastki za 2012 rok – bez dodatkowych pieniędzy dla samorządów

Trzynastki za 2012 rok – bez dodatkowych pieniędzy dla samorządów

Trzynastki za 2012 rok będą przysługiwały pracownikom, korzystającym z urlopu macierzyńskiego i dodatkowego urlopu macierzyńskiego bez obowiązku przepracowania u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym. Tak zakłada przyjęta przez Sejm nowelizacja. Koszty wypłaty dodatkowych trzynastych pensji poniosą samorządy.

Pisaliśmy o tym: Trzynastki dla matek sfery budżetowej

Dodatkowe wynagrodzenie roczne za dany rok, zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, jest wypłacane do 31 marca roku następnego po roku, za który to świadczenie przysługuje, z wyodrębnionych na ten cel środków przeznaczonych na wynagrodzenie.

Środki na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego planowane są w budżecie państwa oraz budżetach jednostek samorządu terytorialnego na rok następny po roku, za który przysługuje to świadczenie. W przypadku zatem wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2012 dla pracowników jednostek sfery budżetowej, środki przeznaczone na ten cel są planowane w budżetach na rok 2013. 

Polecamy serwis: Pracownicy

Jak zakłada projekt, koszty generowane przez projektowaną ustawę począwszy od 2012 r. finansowane będą z budżetu państwa oraz budżetów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

Potwierdza to Rządowe Centrum Legislacji, do którego zwróciliśmy się o szczegółowe wyjaśnienie tej kwestii:

"Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej należy do regulacji z dziedziny prawa pracy, a normowane nią dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynasta pensja) stanowi składnik wynagrodzenia za pracę. Również projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej odnosi się wyłącznie do jednego z elementów wynagrodzenia za pracę pracowników jednostek sfery budżetowej, w tym pracowników jst, czyli dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Zaznaczyć przy tym należy, że tzw. trzynasta pensja przysługuje pracownikom od początku obowiązywania ww. ustawy, a projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej modyfikuje jedynie katalog osób uprawnionych w kierunku odpowiadającym wymogom Konstytucji RP. W związku z powyższym koszty regulacji w zakresie, w jakim dotyczą jednostek samorządu terytorialnego, będą finansowane z budżetów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze fakt, iż w przypadku objętym projektem przygotowanym przez Rządowe Centrum Legislacji nie dochodzi do nałożenia na jst nowych zadań, brak jest podstaw do tego, aby Rząd zabezpieczał w budżecie państwa środki na wypłatę trzynastek matkom wracającym z urlopu macierzyńskiego zatrudnionym w jednostkach samorządu terytorialnego. Zauważyć przy tym należy, że w tej samej sytuacji są również inny pracodawcy publiczni zobowiązani do stosowania przepisów ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

PrawoSocjalne.pl

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »