REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oceny kwalifikacyjne pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Znane są już kryteria, według których pracownicy samorządowi mają być okresowo oceniani. Wiadomo też, jak ma wyglądać arkusz oceny. Samorządowcy mogą zatem przystąpić do weryfikacji sposobu wykonywania pracy.

Przez ostatnie ponad pół roku nie można było dokonywać okresowych ocen kwalifikacyjnych, mimo że taki obowiązek został zapisany w art. 17 ustawy o pracownikach samorządowych. A to dlatego, że w tym czasie nie zostało wydane rozporządzenie precyzujące tryb i kryteria oceny. Jednak wreszcie Rada Ministrów wykonała delegację ustawową i 7 kwietnia br. weszło w życie rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych.
Kto podlega ocenie i jak często?
Obowiązek poddawania się okresowym ocenom kwalifikacyjnym nie dotyczy wszystkich pracujących w jednostkach samorządowych. Obejmuje on jedynie osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych oraz pracowników mianowanych zajmujących inne stanowiska niż urzędnicze.
Ocena ma być przeprowadzona co najmniej raz na 2 lata przez bezpośredniego przełożonego ocenianej osoby. Powinna obejmować zwłaszcza:
• wywiązywanie się przez ocenianego z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku,
• ogólne obowiązki nałożone na każdego pracownika samorządowego, które zostały określone w art. 15 ustawy o pracownikach samorządowych,
• sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonych (art. 16 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).
Jakie mogą być skutki?
O ile przepisy nie przewidują żadnych nagród czy premii za celującą ocenę kwalifikacyjną, o tyle wprowadzają bardzo dotkliwe konsekwencje za negatywne wyniki. Jakie? – utrata pracy. Pracę może stracić osoba, która dwukrotnie uzyska ujemną ocenę (pierwsza negatywna ocena zostanie potwierdzona drugą, również negatywną, przeprowadzoną w odstępie co najmniej 3 miesięcy od pierwszej). Jeśli taka sytuacja wystąpi, pracodawca samorządowy:
• niezwłocznie rozwiąże stosunek pracy z pracownikiem samorządowym, pracującym na stanowisku urzędniczym, dając mu wypowiedzenie albo odwołując ze stanowiska,
• może (ale nie musi) rozwiązać stosunek pracy z mianowanym pracownikiem samorządowym zatrudnionym na innym stanowisku niż urzędnicze, wręczając mu wypowiedzenie.
Jak powinna przebiegać ocena?
ETAP 1. OMÓWIENIE SPOSOBU WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW
Zanim bezpośredni przełożony przystąpi do właściwych czynności związanych z oceną okresową, najpierw musi omówić z ocenianym sposób realizacji obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy oraz obowiązków określonych w art. 15 i art. 16 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Chodzi o to, aby wybrane w następnym etapie kryteria oceny były dopasowane do charakteru pracy ocenianego.
 
ETAP 2. WYBÓR DODATKOWYCH KRYTERIÓW
Każdy pracownik podlegający ocenie jest obowiązkowo oceniany według sześciu kryteriów, tj. sumienności, sprawności, bezstronności, umiejętności stosowania odpowiednich przepisów, planowania i organizowania pracy oraz postawy etycznej (definicje poszczególnych kryteriów w załączniku nr 1 do rozporządzenia).
 
Oprócz tego bezpośredni przełożony powinien wybrać od 3 do 5 kryteriów z listy kryteriów dodatkowych, zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W zależności od tego, jakie stanowisko zajmuje oceniany, może zdecydować się oceniać jego wiedzę specjalistyczną, komunikatywność, umiejętność negocjowania czy zarządzanie informacją.
Niewykluczone, że kryteria z listy kryteriów do wyboru okażą się niewystarczające do właściwej oceny danego stanowiska pracy ze względu na jego specyfikę. W takim przypadku bezpośredni przełożony może ustalić dodatkowo jedno kryterium nieobjęte wykazem i je opisać, a następnie zastosować przy ocenie.
Wybrane kryteria powinny zostać zaznaczone w arkuszu oceny.
ZAPAMIĘTAJ!
Jeśli zmieni się bezpośredni przełożony ocenianego w czasie, który obejmuje ocenę, kryteria oceny pozostają bez zmian.
ETAP 3. USTALENIE TERMINU
W arkuszu oceny powinny być zaznaczone nie tylko kryteria, ale też musi być wpisany termin sporządzenia oceny. Wystarczy wpisać miesiąc i rok.
 
ETAP 4. ZATWIERDZENIE KRYTERIÓW I PRZEKAZANIE ARKUSZA PRACOWNIKOWI
Arkusz z wybranymi kryteriami i ustalonym terminem oceny bezpośredni przełożony składa kierownikowi jednostki w celu ich zatwierdzenia. Jeśli kierownik zatwierdzi wybór, wówczas bezpośredni przełożony przekazuje niezwłocznie ocenianemu kopię arkusza, zachowując przy tym prawo do zmiany terminu sporządzenia oceny na piśmie.
Oceniający musi wyznaczyć nowy termin i poinformować o nim pisemnie ocenianego, jeśli oceniany nie przeszedł okresowej oceny kwalifikacyjnej ze względu na usprawiedliwioną nieobecność w pracy. Zmiana terminu sporządzenia oceny na piśmie powinna też nastąpić, jeśli oceniany zmieni stanowisko lub zakres obowiązków. W takiej sytuacji ocena powinna być sporządzona wcześniej, niż wynika to z arkusza oceny.
W przypadku pracowników nowo zatrudnianych lub obejmujących stanowiska podlegające ocenie, informacja o wybranych i zatwierdzonych kryteriach oceny oraz jej terminie musi trafić do nich w ciągu 6 miesięcy od dnia zatrudnienia na stanowisku urzędniczym lub mianowania na stanowisko nieurzędnicze. Natomiast w razie przeprowadzania kolejnej oceny – nie później niż w ciągu 30 dni od sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny.
 
ETAP 5. PRZEPROWADZENIE ROZMOWY WSTĘPNEJ
Nie wcześniej niż 7 dni przed sporządzeniem oceny na piśmie oceniający przeprowadza z ocenianym wstępną rozmowę. W jej trakcie omawia wykonywanie obowiązków przez ocenianego w okresie, który podlega ocenie, trudności napotykane w czasie realizacji zadań oraz poziom spełnienia wybranych kryteriów oceny.
ETAP 6. SPORZĄDZENIE OCENY NA PIŚMIE
Oceniający przygotowuje pisemną ocenę, tj.:
• wpisuje do arkusza opinię dotyczącą wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie,
• określa poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego (bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający),
• przyznaje ocenę pozytywną w razie bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego albo ocenę negatywną.
 
ETAP 7. PRZEKAZANIE OCENY OCENIANEMU
Sporządzoną ocenę bezpośredni przełożony niezwłocznie doręcza ocenianemu. Poucza go także o przysługującym mu prawie złożenia odwołania do kierownika jednostki, zatrudniającej ocenianego, w ciągu 7 dni od doręczenia oceny. Pisemna ocena powinna równocześnie zostać włączona do akt osobowych ocenianego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PODSTAWY PRAWNE
• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)
• Rozporządzenie Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 55, poz. 361)
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA