REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oceny kwalifikacyjne pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Znane są już kryteria, według których pracownicy samorządowi mają być okresowo oceniani. Wiadomo też, jak ma wyglądać arkusz oceny. Samorządowcy mogą zatem przystąpić do weryfikacji sposobu wykonywania pracy.

Przez ostatnie ponad pół roku nie można było dokonywać okresowych ocen kwalifikacyjnych, mimo że taki obowiązek został zapisany w art. 17 ustawy o pracownikach samorządowych. A to dlatego, że w tym czasie nie zostało wydane rozporządzenie precyzujące tryb i kryteria oceny. Jednak wreszcie Rada Ministrów wykonała delegację ustawową i 7 kwietnia br. weszło w życie rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych.
Kto podlega ocenie i jak często?
Obowiązek poddawania się okresowym ocenom kwalifikacyjnym nie dotyczy wszystkich pracujących w jednostkach samorządowych. Obejmuje on jedynie osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych oraz pracowników mianowanych zajmujących inne stanowiska niż urzędnicze.
Ocena ma być przeprowadzona co najmniej raz na 2 lata przez bezpośredniego przełożonego ocenianej osoby. Powinna obejmować zwłaszcza:
• wywiązywanie się przez ocenianego z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku,
• ogólne obowiązki nałożone na każdego pracownika samorządowego, które zostały określone w art. 15 ustawy o pracownikach samorządowych,
• sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonych (art. 16 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).
Jakie mogą być skutki?
O ile przepisy nie przewidują żadnych nagród czy premii za celującą ocenę kwalifikacyjną, o tyle wprowadzają bardzo dotkliwe konsekwencje za negatywne wyniki. Jakie? – utrata pracy. Pracę może stracić osoba, która dwukrotnie uzyska ujemną ocenę (pierwsza negatywna ocena zostanie potwierdzona drugą, również negatywną, przeprowadzoną w odstępie co najmniej 3 miesięcy od pierwszej). Jeśli taka sytuacja wystąpi, pracodawca samorządowy:
• niezwłocznie rozwiąże stosunek pracy z pracownikiem samorządowym, pracującym na stanowisku urzędniczym, dając mu wypowiedzenie albo odwołując ze stanowiska,
• może (ale nie musi) rozwiązać stosunek pracy z mianowanym pracownikiem samorządowym zatrudnionym na innym stanowisku niż urzędnicze, wręczając mu wypowiedzenie.
Jak powinna przebiegać ocena?
ETAP 1. OMÓWIENIE SPOSOBU WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW
Zanim bezpośredni przełożony przystąpi do właściwych czynności związanych z oceną okresową, najpierw musi omówić z ocenianym sposób realizacji obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy oraz obowiązków określonych w art. 15 i art. 16 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Chodzi o to, aby wybrane w następnym etapie kryteria oceny były dopasowane do charakteru pracy ocenianego.
 
ETAP 2. WYBÓR DODATKOWYCH KRYTERIÓW
Każdy pracownik podlegający ocenie jest obowiązkowo oceniany według sześciu kryteriów, tj. sumienności, sprawności, bezstronności, umiejętności stosowania odpowiednich przepisów, planowania i organizowania pracy oraz postawy etycznej (definicje poszczególnych kryteriów w załączniku nr 1 do rozporządzenia).
 
Oprócz tego bezpośredni przełożony powinien wybrać od 3 do 5 kryteriów z listy kryteriów dodatkowych, zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W zależności od tego, jakie stanowisko zajmuje oceniany, może zdecydować się oceniać jego wiedzę specjalistyczną, komunikatywność, umiejętność negocjowania czy zarządzanie informacją.
Niewykluczone, że kryteria z listy kryteriów do wyboru okażą się niewystarczające do właściwej oceny danego stanowiska pracy ze względu na jego specyfikę. W takim przypadku bezpośredni przełożony może ustalić dodatkowo jedno kryterium nieobjęte wykazem i je opisać, a następnie zastosować przy ocenie.
Wybrane kryteria powinny zostać zaznaczone w arkuszu oceny.
ZAPAMIĘTAJ!
Jeśli zmieni się bezpośredni przełożony ocenianego w czasie, który obejmuje ocenę, kryteria oceny pozostają bez zmian.
ETAP 3. USTALENIE TERMINU
W arkuszu oceny powinny być zaznaczone nie tylko kryteria, ale też musi być wpisany termin sporządzenia oceny. Wystarczy wpisać miesiąc i rok.
 
ETAP 4. ZATWIERDZENIE KRYTERIÓW I PRZEKAZANIE ARKUSZA PRACOWNIKOWI
Arkusz z wybranymi kryteriami i ustalonym terminem oceny bezpośredni przełożony składa kierownikowi jednostki w celu ich zatwierdzenia. Jeśli kierownik zatwierdzi wybór, wówczas bezpośredni przełożony przekazuje niezwłocznie ocenianemu kopię arkusza, zachowując przy tym prawo do zmiany terminu sporządzenia oceny na piśmie.
Oceniający musi wyznaczyć nowy termin i poinformować o nim pisemnie ocenianego, jeśli oceniany nie przeszedł okresowej oceny kwalifikacyjnej ze względu na usprawiedliwioną nieobecność w pracy. Zmiana terminu sporządzenia oceny na piśmie powinna też nastąpić, jeśli oceniany zmieni stanowisko lub zakres obowiązków. W takiej sytuacji ocena powinna być sporządzona wcześniej, niż wynika to z arkusza oceny.
W przypadku pracowników nowo zatrudnianych lub obejmujących stanowiska podlegające ocenie, informacja o wybranych i zatwierdzonych kryteriach oceny oraz jej terminie musi trafić do nich w ciągu 6 miesięcy od dnia zatrudnienia na stanowisku urzędniczym lub mianowania na stanowisko nieurzędnicze. Natomiast w razie przeprowadzania kolejnej oceny – nie później niż w ciągu 30 dni od sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny.
 
ETAP 5. PRZEPROWADZENIE ROZMOWY WSTĘPNEJ
Nie wcześniej niż 7 dni przed sporządzeniem oceny na piśmie oceniający przeprowadza z ocenianym wstępną rozmowę. W jej trakcie omawia wykonywanie obowiązków przez ocenianego w okresie, który podlega ocenie, trudności napotykane w czasie realizacji zadań oraz poziom spełnienia wybranych kryteriów oceny.
ETAP 6. SPORZĄDZENIE OCENY NA PIŚMIE
Oceniający przygotowuje pisemną ocenę, tj.:
• wpisuje do arkusza opinię dotyczącą wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie,
• określa poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego (bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający),
• przyznaje ocenę pozytywną w razie bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego albo ocenę negatywną.
 
ETAP 7. PRZEKAZANIE OCENY OCENIANEMU
Sporządzoną ocenę bezpośredni przełożony niezwłocznie doręcza ocenianemu. Poucza go także o przysługującym mu prawie złożenia odwołania do kierownika jednostki, zatrudniającej ocenianego, w ciągu 7 dni od doręczenia oceny. Pisemna ocena powinna równocześnie zostać włączona do akt osobowych ocenianego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PODSTAWY PRAWNE
• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)
• Rozporządzenie Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 55, poz. 361)
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

REKLAMA

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA