REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie bibliotekarzy i pracowników obsługi

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem MENiS z 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, w bibliotece pedagogicznej zatrudnia się m.in. bibliotekarzy i pracowników obsługi. Poniżej analiza statusu tych grup pracowników.

Do pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w jednostkach oświatowych (np. bibliotekach pedagogicznych) prowadzonych przez urzędy marszałkowskie, mają zastosowanie przepisy dotyczące pracowników samorządowych, m.in. rozporządzenia RM z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. W tabeli „stanowiska pracownicze” lp. 14 jest stanowisko bibliotekarz.

REKLAMA

REKLAMA

Czy w bibliotece pedagogicznej można zatrudnić bibliotekarza jako pracownika obsługi? Pracownicy obsługi są na stanowiskach robotniczych i nierobotniczych. Osoba ta byłaby zatrudniona w grupie pracowników niepedagogicznych (stanowisko nierobotnicze). Jeżeli nie można tak zrobić, to dlaczego? Jakie stanowiska pracy zalicza się do grupy obsługi - nierobotnicze, a jakie robotnicze?

ODPOWIEDŹ :

Pracownicy zatrudnieni na stanowisku bibliotekarza powinni spełniać wymagania określone przepisami rozporządzenia z 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji. Tym samym na stanowisku bibliotekarza nie można zatrudnić osoby, która nie spełnia wymagań dotyczących wykształcenia i stażu pracy.

REKLAMA

Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bibliotekarskich, zgodnie z przepisami ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (dalej: ustawa o bibliotekach), powinni posiadać kwalifikacje bibliotekarskie. Tworzą oni grupę zawodową bibliotekarzy, do której należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• pracownicy służby bibliotecznej - młodszy bibliotekarz, bibliotekarz, starszy bibliotekarz, kustosz i starszy kustosz,

• bibliotekarze dyplomowani - asystent, adiunkt, kustosz dyplomowany, starszy kustosz dyplomowany.

Ponadto w bibliotekach mogą być zatrudnieni, w razie potrzeby, specjaliści innych zawodów związanych z działalnością biblioteczną (art. 29 ustawy o bibliotekach).

Szczegółowe wymagania kwalifikacyjne do zajmowania stanowiska bibliotekarza wynikają już natomiast z przepisów rozporządzenia z 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji (dalej: rozporządzenie z 9 marca 1999 r.). Rozporządzenie to jest aktem wykonawczym do wspomnianego wcześniej przepisu ustawy o bibliotekach.

Przepisy rozporządzenia przewidują trzy podstawowe grupy bibliotekarzy:

1) bibliotekarze dyplomowani,

2) pracownicy służby bibliotecznej (patrz: tabela),

3) specjaliści innych zawodów związanych z działalnością biblioteczną.

Tabela. Wykaz stanowisk w ramach grupy pracownicy służby bibliotecznej

Wykaz wymagań kwalifikacyjnych związanych z poszczególnymi stopniami stanowiska bibliotekarza wskazuje, że nie jest dopuszczalne zatrudnienie na takim stanowisku osoby, która wymagań tych nie spełnia. Wykaz wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania stanowiska bibliotekarza stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Przepisów rozporządzenia z 9 marca 1999 r. nie stosuje się natomiast do:

• bibliotekarzy na stanowiskach nauczycielskich zatrudnionych w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych oraz

• do pracowników bibliotek i pracowników dokumentacji i informacji naukowej zatrudnionych w szkołach wyższych.

Zasady działania bibliotek pedagogicznych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych. W rozporządzeniu tym wskazuje się, że w bibliotece zatrudnia się bibliotekarzy, innych specjalistów oraz pracowników administracyjnych i obsługi. Przepis ten jednoznacznie wskazuje na fakt, iż stanowisko bibliotekarza jest stanowiskiem całkowicie odrębnym. Tym bardziej, zatrudniając na stanowisku bibliotekarza, należy kierować się wymaganiami kwalifikacyjnymi określonymi w rozporządzeniu z 9 marca 1999 r.

Dodatkowo omawiane rozporządzenie z 9 marca 1999 r. przewiduje również stanowiska tzw. obsługi, które też są związane z działalnością biblioteczną. Należą do nich m.in.:

• starszy magazynier biblioteczny - wymagane wykształcenie średnie oraz przeszkolenie specjalistyczne w bibliotece,

• magazynier biblioteczny - wymagane wykształcenie średnie oraz przeszkolenie specjalistyczne w bibliotece (praktyka, kurs dla nowo zatrudnionych pracowników).

Oczywiście faktem jest, że pracownicy bibliotek publicznych są pracownikami samorządowymi podlegającymi w zakresie zasad wynagradzania przepisom rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. W załączniku nr 3 do tego rozporządzenia w grupie stanowisk pracowniczych znajduje się stanowisko bibliotekarza; nie oznacza to jednak, że tym samym jest to stanowisko tzw. obsługi. Co więcej, w rubryce wymagania kwalifikacyjne znajduje się odesłanie do odrębnych przepisów, czyli przepisów dotyczących bibliotekarzy, które zostały omówione wcześniej. Jednocześnie w przepisach dotyczących pracowników samorządowych brak jest rozróżnienia na stanowiska robotnicze i nierobotnicze.

Podstawy prawne

• Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. Nr 85, poz. 539, ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 220, poz. 1600)

• Rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji (Dz.U. Nr 41, poz. 419)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz.U. Nr 89, poz. 824)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

Magdalena Kasprzak

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA