REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady zaliczania dodatków do podstawy

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

REKLAMA

Czy jednostka budżetowa prawidłowo wylicza podstawę do zasiłku chorobowego w ten sposób, że wlicza do podstawy dodatek stażowy, a wynagrodzenie pracownika i wspomniany dodatek są wówczas pomniejszane proporcjonalnie o dni chorobowego.

W regulaminie wynagradzania jest zapis, że dodatek stażowy nie należy się w przypadku przebywania pracownika na zwolnieniu chorobowym. Jak powinno to wyglądać w przypadku, gdy pracownik otrzymuje również dodatek, np. funkcyjny czy dla pracowników socjalnych?

Jeżeli w regulaminie wynagradzania jednostki budżetowej jest zapis, że dodatek stażowy nie należy się w przypadku przebywania pracownika na zwolnieniu chorobowym, to będzie on uwzględniany przy ustalaniu wysokości podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego.

REKLAMA

Zasady przyznawania i wypłaty zasiłków określają przepisy ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (dalej: ustawa chorobowa).

Wspólnym elementem niezbędnym do ustalenia wysokości tych zasiłków jest podstawa wymiaru.

Podstawą wymiaru zasiłku chorobowego jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracownika wypłacone w okresie 12 miesięcy kalendarzowych (art. 36 ustawy chorobowej). Są to miesiące poprzedzające miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. Podstawowy problem sprowadza się właśnie do obliczenia przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, czyli podstawy wymiaru. Ze względu na różnorodność składników wynagrodzenia przysługujących pracownikom pojawia się pytanie, co brać pod uwagę przy tych obliczeniach.

Natomiast w podstawie wymiaru wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy nie uwzględnia się składników, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne,

• zgodnie z obowiązującymi w zakładzie przepisami regulującymi zasady ich wypłaty nie są zmniejszane za okres pobierania wynagrodzenia chorobowego,

• nie przysługują pracownikowi za okres choroby, za który ma on prawo do wynagrodzenia chorobowego (np. prawo do nich ustało w wyniku zmiany regulaminu wynagradzania).

Składnik wynagrodzenia, który spełnia chociaż jeden z wymienionych warunków, nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu kwoty wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy (art. 41 ustawy chorobowej).

Co i jak wliczać

Dodatkowe składniki wynagrodzenia, które są zmniejszane za okres pobierania zasiłku, bierze się pod uwagę przy obliczaniu podstawy wymiaru w zależności od okresów, za jakie przysługują. Dodatki za okresy:

1) miesięczne - wlicza się w kwocie wypłaconej pracownikowi za miesiące kalendarzowe, z których wynagrodzenie przyjmuje się do obliczenia podstawy wymiaru,

2) kwartalne - wlicza się w wysokości stanowiącej 1/12 kwot wypłaconych za cztery kwartały poprzedzające miesiąc, w którym rozpoczął się okres zasiłkowy,

3) roczne - uwzględnia się w wysokości stanowiącej 1/12 kwoty wypłaconej za rok poprzedzający miesiąc, w którym rozpoczął się okres zasiłkowy.

Wynagrodzenie pracownika przyjmowane do ustalenia podstawy zasiłków to przychód stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe pomniejszony o składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe w części finansowanej przez pracownika (art. 3 pkt 3 ustawy chorobowej).

Dodatek stażowy

Zasady przyznawania i wypłaty dodatków do wynagrodzenia pracownikom samorządowym określone zostały w przepisach:

REKLAMA

• rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w urzędach gmin (dalej: rozporządzenie płacowe),

• rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w jednostkach samorządu (dalej: rozporządzenie płacowe w jednostkach organizacyjnych).

Dodatek stażowy wynosi 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Jego wysokość wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Przysługuje pracownikowi za dni, za które pracownik otrzymuje wynagrodzenie. Czyli de facto, przysługuje za dni pracy.

REKLAMA

Dodatek stażowy wypłacany jest również pracownikowi za dni jego nieobecności w pracy spowodowanej niezdolnością do pracy wskutek choroby bądź koniecznością osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, pod warunkiem że pracownik za te dni otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego (§ 7 rozporządzenia płacowego oraz § 11 rozporządzenia płacowego w jednostkach organizacyjnych).

Skoro jednak w regulaminie wynagradzania samorządowej jednostki organizacyjnej jest zapis, że dodatek stażowy nie należy się w przypadku przebywania pracownika na zwolnieniu chorobowym, świadczy to o tym, że będzie on uwzględniany przy ustalaniu wysokości podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego. W przypadku pracowników gmin, powiatów i urzędów marszałkowskich przepisy rozporządzenia płacowego dotyczącego dodatku stażowego mają pierwszeństwo przed regulaminem wynagradzania.

Inne dodatki

Nie ze wszystkimi dodatkami sprawa jest tak jasna. Poza ogólnymi zasadami ich przyznawania i wypłaty, w przepisach brak szczegółowych informacji, czy składniki te wypłacane są również za czas nieświadczenia pracy. Pozostają zatem regulacje wewnętrzne, chyba że charakter i cel określonego dodatku nie pozostawiają żadnych wątpliwości co do pomniejszania jego wysokości za czas nieprzepracowany.

Dodatek funkcyjny przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu i kierownikowi urzędu stanu cywilnego. Jest wypłacany jedynie za czas wykonywania określonych czynności (§ 5 rozporządzenia płacowego w jednostkach organizacyjnych i § 6 rozporządzenia płacowego).

Charakter dodatku funkcyjnego wskazuje, że nie przysługuje on za czas niewykonywania obowiązków - czas nieprzepracowany. Wstrzymanie wypłaty za takie okresy świadczy o wliczaniu dodatku do podstawy wymiaru zasiłków, chyba że przepisy wewnętrzne obowiązujące w jednostce budżetowej przewidują inne zasady wypłaty dodatku funkcyjnego.

Analogicznie należy postępować z dodatkiem dla pracowników socjalnych. O tym, czy dodatek ten będzie uwzględniany w podstawie wymiaru wynagrodzenia chorobowego, decydować będą warunki jego wypłaty.

Z ORZECZNICTWA

Podstawę wymiaru stanowią tylko te składniki wynagrodzenia, co do których z przepisów układów zbiorowych lub innych aktów normatywnych dotyczących wynagradzania wynika, że podlegają one zmniejszeniu lub zawieszeniu w okresie pobierania przez pracownika zasiłku chorobowego. Składników tych nie uwzględnia się tylko wówczas, gdy wynagrodzenie chorobowe przysługuje za okres przypadający po upływie terminu, na jaki przyznano pracownikowi prawo do danego składnika.

Wyrok SN z 11 maja 2005 r., sygn. akt III UK 33/05

 

Magdalena Kasprzak

Podstawy prawne:

• Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1654)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 431)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 430)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA