REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CEP utrudnia pracę urzednika

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
CEP utrudnia pracę urzednika./ fot. Shutterstock
CEP utrudnia pracę urzednika./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

CEP, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów jest częścią CEPiK 2.0. Okazuje się, że nowy system spowalnia pracę urzędnika. A co za tym idzie wydłuża się znacznie czas obsługi petentów. Czas obsługi petenta wydłuża się o 30 minut.

Nawet dwukrotnie dłuższy czas obsługi pojedynczego petenta, problemy z wydawaniem dowodów rejestracyjnych, błędy w systemie. Ponad półtora miesiąca od uruchomienia nowa Centralna Ewidencja Pojazdów działa, ale na zwolnionych obrotach

REKLAMA

CEP, czyli część Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców – CEPiK 2.0, działa od 13 listopada. System, do którego podpięto urzędników zajmujących się m.in. rejestrowaniem samochodów czy wydawaniem dokumentów, od początku sprawiał problemy. W niektórych jednostkach dochodziło do kompletnego paraliżu obsługi klientów. Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki (COI) zapewniały, że to tylko przejściowe problemy – pracownicy urzędów nauczą się nowego systemu, a jego działanie będzie systematycznie usprawniane.

A jednak dłużej

REKLAMA

Inaczej widzą to jednak zapytani przez DGP samorządowcy. Wnioski z naszej sondy nie są zbyt optymistyczne dla Anny Streżyńskiej, szefowej resortu cyfryzacji. Urzędnicy zgodnie twierdzą, że system wciąż się zawiesza, okresowo nie działają wybrane jego funkcje, na jaw wychodzą błędy lub braki w ewidencji. Z tych właśnie powodów na przykład w Bydgoszczy wciąż część mieszkańców odsyłana jest z kwitkiem.

– Liczba błędów, które utrudniały bądź uniemożliwiały pracę, maleje jednak wraz z kolejnymi aktualizacjami. Pula spraw niezałatwionych spadła z 40 do 5 proc. Przy czym dotyczy to wyłącznie bieżącej obsługi petentów, a nie spraw zalegających od początku wprowadzenia CEPiK 2.0 – zapewnia Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta miasta. Sytuacja się więc poprawia, ale, jak dodaje rzeczniczka, wciąż obsługa klientów trwa wolniej. Przed uruchomieniem systemu w listopadzie np. wymiana dowodu rejestracyjnego trwała ok. 10–15 minut. – Nowa wersja wymusza na pracownikach większą ilość operacji. W tym przypadku czas obsługi wydłuża się do ok. 25–30 minut – wskazuje nasza rozmówczyni.

Gdańsk z kolei podaje, że czas obsługi interesantów wydłużył się średnio z 20 do 40 minut. – Powoduje to powstawanie kolejek w obu zespołach obsługi mieszkańców i coraz częstsze zniecierpliwienie klientów, którzy zmuszeni są do kilkukrotnych wizyt w urzędzie – przyznaje Joanna Czartowska, kierownik referatu rejestracji pojazdów w wydziale komunikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spore problemy są także w Rzeszowie. Urzędnicy skarżą się, że zdarzają się sytuacje, gdy nie mogą zamówić stałego dowodu rejestracyjnego, a kończy się termin załatwienia sprawy, czyli 30 dni plus 14 na przedłużenie pozwolenia czasowego.

– Ponieważ ta sytuacja jest niezależna od nas, będziemy zmuszeni do informowania stron o braku możliwości załatwienia sprawy w ustawowym terminie w związku z błędami w systemie CEPiK 2.0 – wyjaśnia Irena Tabęcka, wicedyrektor wydziału komunikacji w rzeszowskim magistracie.

Efektywność systemu

Wrocław szacuje efektywność nowego systemu na 80 proc.

– Wprowadzenie CEPiK 2.0 w ogromnym stopniu wpłynęło na efektywność pracy naszych pracowników i działanie wydziału. Wcześniej 99,9 proc. spraw było załatwianych od ręki. Obecnie wielu naszych klientów nadal jest odsyłanych od okienka z powodu braku możliwości wykonania czynności w nowej wersji aplikacji – wskazuje Paweł Pospiszel, starszy specjalista ds. informatycznej obsługi systemów CEPiK.

Zobacz: Rozwój i promocja

REKLAMA

Szczecin podliczył efektywność systemu jeszcze dokładniej. W tamtejszym urzędzie miasta tygodniowo zamawianych było zazwyczaj ok. 1,2 tys. dowodów rejestracyjnych. Tymczasem w pierwszym tygodniu działania CEPiK 2.0 (13–17 listopada) zamówiono tylko 327 dokumentów, w kolejnym tygodniu – 794. W następnych dniach osiągnięto poziom około tysiąca. W ciągu tych pięciu tygodni ok. 1900 interesantów odeszło od okienka z kwitkiem.

Samorządy narzekają, że obecne problemy z załatwianiem spraw w wydziałach komunikacji wynikają nie tylko z niestabilnego i nieprzewidywalnego systemu informatycznego (poprawki wgrywane są przez rządowych informatyków na bieżąco). Wpływ na to miał również fakt, że na początku kierowcy wstrzymywali się od wizyt, za to teraz jest ich jeszcze więcej niż zwykle.

Stacje bez problemów

Samo MC twierdzi, że CEP 2.0 znajduje się w końcowej fazie stabilizacji, ale zdecydowana większość problemów została już rozwiązana. – Choroby „wieku dziecięcego” CEP przechodzą powoli do historii. O tym, że system działa coraz sprawniej, świadczą statystki. Przede wszystkim ustabilizowała się liczba wydawanych dowodów rejestracyjnych oraz pozwoleń czasowych, sięgając obecnie średnich poziomów sprzed wdrożenia CEP 2.0., tj. ok. 40 tys. dokumentów dziennie – usłyszeliśmy w wydziale prasowym resortu cyfryzacji.

Jego pracownicy zapewniają, że bez problemów działają stacje kontroli pojazdów. Tylko w ciągu pierwszych 30 dni wykonały ponad 1,250 tys. badań technicznych. COI z kolei uspokaja, że trwają prace stabilizacyjne zespołów MC/COI i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. – Obecnie uwagę skupiamy na, pojedynczych przypadkach, które wymagają indywidualnej analizy – tłumaczy Agata Kozłowska z COI. Samorządowcy zwracają bowiem uwagę, że problemy wynikają nie tylko z samego CEPiK 2.0. – Urzędy do załatwiania spraw rejestracyjnych korzystają z systemu informatycznego „Pojazd”, będącego własnością Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Korzysta on z CEPiK 2.0. Zasadniczy problem polega na braku prawidłowej współpracy między systemami – mówi Piotr Gonerko, wicedyrektor biura obsługi interesantów urzędu miasta w Szczecinie. Prawdziwe są więc komunikaty Ministerstwa Cyfryzacji, że sam w sobie CEPiK 2.0 działa prawidłowo. – Tylko co z tego, skoro nie współpracuje z systemem „Pojazd” – kwituje Piotr Gonerko. ⒸⓅ

Jak twierdzi resort cyfryzacji, choroby „wieku dziecięcego” CEP powoli przechodzą do historii

infoRgrafika

CEPiK to bardzo zapracowany system

Tomasz Żółciak

Sylwia Czubkowska

dgp@infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA