REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie problemy napotykają gminy w postępowaniu egzekucyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łs

REKLAMA

Jakie są obecnie możliwości egzekucji należności pieniężnych przysługujących jednostkom samorządu terytorialnego z nieruchomości? Jakie korzyści wypływają z egzekucji łącznej?



Istotą postulatów od kilku lat kierowanych przez samorządy miast za pośrednictwem Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego jest dążenie do zrównania praw administracji publicznej. Samorządy są bowiem częścią administracji publicznej państwa, egzekucja należności podatkowych na rzecz samorządów jest takim samym działaniem na rzecz państwa jak egzekucja wykonywana przez urzędy skarbowe.

Wnoszenie do budżetu samorządowego opłat z tytułu podatku od nieruchomości jest takim samym obowiązkiem jak płacenie podatku od dochodów osobistych (PIT) czy dochodów od zysków z działalności gospodarczej. Tak jak nie można wynikających z przepisów ustaw podatków dzielić na ważniejsze i mniej ważne, tak samo nie wypada różnicować organów zobowiązanych do egzekucji należności publicznych.

W szczególności dotyczy to egzekucji z nieruchomości. Do czasu zmiany ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w 2001 roku, egzekucja z nieruchomości stanowiła wyłączną kompetencję komornika sądowego. Zmiana umożliwiła urzędom skarbowym tę formę działań. Jest to nieuzasadnione wyróżnienie. Podatek od nieruchomości jest pobierany przez gminy; miasta dysponują najlepszą wiedzą na temat stanu i wartości posiadanych przez nie nieruchomości. Obecny projekt zmiany ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, przedstawiony przez Ministerstwo Finansów 21 maja 2007 r., przyznaje miastu na prawach powiatu możliwość stosowania innych form egzekucji, np. z ruchomości lub praw majątkowych dłużnika. Nie jest to wystarczająca kompetencja, by wypełniać ustawowe obowiązki. Egzekucja podatku z nieruchomości jest obecnie formą najskuteczniejszą; samorządy powinny uzyskać skuteczne narzędzie wykonywania swoich zadań.

Drugi, też wielokrotnie zgłaszany postulat dotyczy łącznego prowadzenia zbiegu egzekucji. Jest to kwestia pewnej ekonomiki działań. Obecnie możliwa jest łączna egzekucja dokonywana przez urząd skarbowy. Zatem organ ten, zajmując ruchomość lub nieruchomość, egzekwuje od dłużnika należności, rozdzielając je później proporcjonalnie do roszczeń innych organów administracyjnych. Tego typu łączna egzekucja jest skuteczniejsza, tańsza i korzystna dla zainteresowanych organów. Przeprowadzający ją urząd skarbowy jako formę prowizji pobiera 5 proc. od przekazanych kwot.

Bywają jednak sytuacje, gdy urzędy skarbowe z różnych powodów nie są zainteresowane szybką i skuteczną egzekucją. Miasta mają lepszą wiedzę o nieruchomościach posiadanych przez dłużników. Gmina więc, w trosce o swoje dochody, dokonuje prawie wszystkich czynności - ustala stan majątku dłużnika na podstawie bazy o środkach transportu czy nieruchomościach. Rola naczelnika urzędu skarbowego ogranicza się jedynie do formalnego przeprowadzenia egzekucji łącznej. Mimo to gmina musi wnieść opłatę prowizyjną.

WNIOSEK

Skuteczność egzekucji wymaga więc zrównania praw. Organ, który pierwszy zastosował środek egzekucyjny, powinien być odpowiedzialny za przeprowadzenie egzekucji łącznej.

Nie ma ważniejszych i mniej ważnych podatków. Nie ma gorszej ani lepszej administracji publicznej. Dobra ściągalność podatków jest podstawą dobrze funkcjonującej administracji.



JAROSŁAW KAPSA

Urząd Miejski w Częstochowie

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2002 r. nr 110, poz. 968 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA