REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak związek międzygminny może odwoływać się od wyników kontroli

Mariusz Siwoń

REKLAMA

Jak wygląda procedura wniesienia wniosków pokontrolnych? Czy związek ma możliwość odwołania się od wyników kontroli? Jakie konsekwencje mogą wypływać z braku realizacji wniosków pokontrolnych?


Na podstawie wyników kontroli regionalna izba obrachunkowa, nie później niż w terminie 60 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, kieruje do kontrolowanej jednostki wystąpienie pokontrolne. W wystąpieniu pokontrolnym izba wskazuje źródła i przyczyny nieprawidłowości oraz ich rozmiary. Ponadto w wystąpieniu pokontrolnym wskazuje się również osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości oraz wnioski pokontrolne. Wnioski pokontrolne wskazują sposób usunięcia nieprawidłowości oraz metody usprawnienia działalności objętej kontrolą. Charakter wniosków pokontrolnych uzależniony jest przede wszystkim od rodzaju stwierdzonych nieprawidłowości.

Przykładowo, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji dochodów związku polegających na niedochodzeniu należności, izby kierowały wnioski o ich wyegzekwowanie. Wnioski takie kierowane były również w sytuacji dokonywania przez związek bezpodstawnych wydatków. W przypadku, gdy dokonane w trakcie kontroli ustalenia świadczyć mogły o popełnieniu czynów przestępczych, regionalne izby obrachunkowe kierowały zawiadomienia do organów ścigania. Ponadto izby kierowały zawiadomienia do rzeczników dyscypliny finansów publicznych, w sytuacji gdy stwierdzone nieprawidłowości nosiły znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Kontrolowana jednostka jest zobowiązana w terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia zawiadomić izbę o wykonaniu wniosków lub o przyczynach ich niewykonania. Bieg tego terminu ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Informacja o wykonaniu wniosków pokontrolnych podlega szczegółowej i wnikliwej analizie. W przypadku wątpliwości co do realizacji wniosków pokontrolnych prezes regionalnej izby obrachunkowej może zarządzić przeprowadzenie kontroli sprawdzającej prawidłowość wykonania tych wniosków.

Osoba, która niezgodnie z prawdą poinformuje regionalną izbę obrachunkową o wykonaniu wniosków pokontrolnych, podlega karze grzywny. W takiej sytuacji izba jest zobowiązana do złożenia odpowiedniego zawiadomienia. Do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżenia do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki objętej kontrolą, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego. W przypadku związków międzygminnych organem tym jest zarząd związku. Zastrzeżenie składa się za pośrednictwem prezesa izby. W sytuacji gdy jednostka kontrolowana nie wykona wniosków pokontrolnych, doprowadzić to może do sytuacji stale powtarzającego się naruszenia prawa przez organy związku międzygminnego. W takiej sytuacji prezes regionalnej izby obrachunkowej może poinformować o tym fakcie wojewodę, w celu ewentualnego podjęcia działań określonych w art. 96 i 97 ustawy o samorządzie gminnym, tj. odwołania organów związku.

WNIOSEK

Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym może być wyłącznie zarzut naruszenia przez regionalną izbę obrachunkową prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Kolegium izby, rozpatrując złożone zastrzeżenie, podejmuje uchwałę o jego uwzględnieniu bądź oddaleniu.



MARIUSZ SIWOŃ

prezes RIO w Katowicach


PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 577 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA