REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wezwanie do udziału w czynnościach organu można wysłać drogą elektroniczną

Jacek Murzydło
Jacek Murzydło
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są dopuszczalne formy wysłania wezwania przez organy administracji? W jakich sytuacjach można przesłać wezwania do udziału w czynnościach związanych z postępowaniem administracyjnym drogą elektroniczną?

REKLAMA

Kodeks postępowania administracyjnego dopuszcza formę elektroniczną dokonania wezwania przez organ administracji publicznej. Odpowiednią regulację w tym względzie zawiera art. 55 k.p.a. Zgodnie z nim wezwania można dokonać poza przewidzianą w normalnym trybie formą pisemną, także telegraficznie lub telefonicznie albo przy użyciu innych środków łączności. Nie jest to jednak tryb, który organ może stosować w każdej sytuacji. Koniecznymi elementami do jego zastosowania jest uznanie sprawy, w której dokonuje się wezwania za sprawę niecierpiącą zwłoki.

REKLAMA

REKLAMA

Nie zdefiniowano niestety terminu sprawa niecierpiąca zwłoki, a co za tym idzie zaklasyfikowanie sprawy do wskazanej kategorii spraw zależy przede wszystkim od uznania organu. Opierając się np. na orzecznictwie NSA (m.in. wyrok NSA w Warszawie z 11 maja 2005 r., OSK 1393/04, LEX nr 230805) stwierdzić można, iż elementami wpływającymi na zakwalifikowanie sprawy do kategorii niecierpiących zwłoki są istnienie niebezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzkiego, grożąca niepowetowana strata materialna oraz szczególnie istotny interes strony.

W wezwaniu wysłanym drogą elektroniczną należy podać te same dane co w wezwaniu wysłanym tradycyjną metodą. Problemem może okazać się wyeliminowanie wątpliwości, czy wezwanie dotarło do adresata we właściwym terminie, tj. spełnienie, zgodnie z art. 55 par. 2 k.p.a, jednego z warunków wymaganych dla spowodowania przez wezwanie skutku prawnego (drugim z warunków jest dotarcie wezwania do adresata we właściwej treści, co jednak w przypadku wysyłania pisma drogą elektroniczną nie powinno budzić tyle kontrowersji co np. przy wezwaniu telefonicznym). Warunek ten zostałby spełniony, gdyby organ zastosował się do procedury polegającej na przesłaniu na adres elektroniczny wezwanego informacji o tym, iż może je odebrać we wskazanej formie z podanego adresu elektronicznego (skrytki) wraz z pouczeniem dotyczącym jego odbioru. Wezwany natomiast powinien dokonać autoryzacji i potwierdzić odebranie wezwania poprzez opatrzenie urzędowego poświadczenia odbioru bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Niestety w chwili obecnej jedynie nieliczna część społeczeństwa dysponuje bezpiecznym podpisem elektronicznym. Dotyczy to zresztą także organów administracji publicznej zobowiązanych dopiero od 1 maja 2008 r. umożliwić odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej.

Pozostaje oczywiście możliwość wysłania wezwania drogą elektroniczną bez zachowania wskazanej wyżej procedury - np. gdy osoba wzywana nie dysponuje bezpiecznym podpisem elektronicznym, jednak w tym przypadku, nawet gdy organ skontaktuje się telefonicznie z osobą wzywaną celem potwierdzenia przez nią otrzymania wezwania, nie będzie dysponował dowodem doręczenia. W konsekwencji, w sytuacji gdy osoba ta będzie się uchylać od wykonania wezwania, trudno będzie wykazać organowi, że wezwanie zostało dokonane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 72 k.p.a, dokonanie wezwania w trybie art. 55 k.p.a. powinno zostać utrwalone w aktach w formie adnotacji podpisanej przez pracownika, który dokonał tej czynności.

JACEK MURZYDŁO

doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 55 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

• Art. 58 ust. 2 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, (Dz.U. z 2001 r. nr 130, poz. 1450 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 227, poz. 1664).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

REKLAMA

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

Zmiany w finansowaniu ochotniczych straży pożarnych. Znamy plany ministerstwa

Wiceszef MSWiA Wiesław Leśniakiewicz przekazał, że w resorcie trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia ws. przyznawania rekompensaty pieniężnej oraz wyrównania do wysokości rekompensaty wypłacanej strażakowi ratownikowi ochotniczej straży pożarnej.

REKLAMA

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych wchodzą w życie 1 sierpnia 2024 r. Pensje od 4000 zł do 6200 zł

1 sierpnia wejdzie w życie znowelizowane rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Ale na wyższe pensje można liczyć przy pensjach należnych od 1 lipca. 

Polaków ubywa, takie są fakty. Dane GUS pokazują co się dzieje, jest coraz gorzej

Polaków jest coraz mniej. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba ludności w Polsce zmniejszyła się o prawie 130 tys. osób. Spadek liczby ludności zanotowano w 14 województwach i w 270 powiatach. Takie dane podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).

REKLAMA