REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wezwanie do udziału w czynnościach organu można wysłać drogą elektroniczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Murzydło
Jacek Murzydło
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są dopuszczalne formy wysłania wezwania przez organy administracji? W jakich sytuacjach można przesłać wezwania do udziału w czynnościach związanych z postępowaniem administracyjnym drogą elektroniczną?

Kodeks postępowania administracyjnego dopuszcza formę elektroniczną dokonania wezwania przez organ administracji publicznej. Odpowiednią regulację w tym względzie zawiera art. 55 k.p.a. Zgodnie z nim wezwania można dokonać poza przewidzianą w normalnym trybie formą pisemną, także telegraficznie lub telefonicznie albo przy użyciu innych środków łączności. Nie jest to jednak tryb, który organ może stosować w każdej sytuacji. Koniecznymi elementami do jego zastosowania jest uznanie sprawy, w której dokonuje się wezwania za sprawę niecierpiącą zwłoki.

REKLAMA

REKLAMA

Nie zdefiniowano niestety terminu sprawa niecierpiąca zwłoki, a co za tym idzie zaklasyfikowanie sprawy do wskazanej kategorii spraw zależy przede wszystkim od uznania organu. Opierając się np. na orzecznictwie NSA (m.in. wyrok NSA w Warszawie z 11 maja 2005 r., OSK 1393/04, LEX nr 230805) stwierdzić można, iż elementami wpływającymi na zakwalifikowanie sprawy do kategorii niecierpiących zwłoki są istnienie niebezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzkiego, grożąca niepowetowana strata materialna oraz szczególnie istotny interes strony.

W wezwaniu wysłanym drogą elektroniczną należy podać te same dane co w wezwaniu wysłanym tradycyjną metodą. Problemem może okazać się wyeliminowanie wątpliwości, czy wezwanie dotarło do adresata we właściwym terminie, tj. spełnienie, zgodnie z art. 55 par. 2 k.p.a, jednego z warunków wymaganych dla spowodowania przez wezwanie skutku prawnego (drugim z warunków jest dotarcie wezwania do adresata we właściwej treści, co jednak w przypadku wysyłania pisma drogą elektroniczną nie powinno budzić tyle kontrowersji co np. przy wezwaniu telefonicznym). Warunek ten zostałby spełniony, gdyby organ zastosował się do procedury polegającej na przesłaniu na adres elektroniczny wezwanego informacji o tym, iż może je odebrać we wskazanej formie z podanego adresu elektronicznego (skrytki) wraz z pouczeniem dotyczącym jego odbioru. Wezwany natomiast powinien dokonać autoryzacji i potwierdzić odebranie wezwania poprzez opatrzenie urzędowego poświadczenia odbioru bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Niestety w chwili obecnej jedynie nieliczna część społeczeństwa dysponuje bezpiecznym podpisem elektronicznym. Dotyczy to zresztą także organów administracji publicznej zobowiązanych dopiero od 1 maja 2008 r. umożliwić odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej.

REKLAMA

Pozostaje oczywiście możliwość wysłania wezwania drogą elektroniczną bez zachowania wskazanej wyżej procedury - np. gdy osoba wzywana nie dysponuje bezpiecznym podpisem elektronicznym, jednak w tym przypadku, nawet gdy organ skontaktuje się telefonicznie z osobą wzywaną celem potwierdzenia przez nią otrzymania wezwania, nie będzie dysponował dowodem doręczenia. W konsekwencji, w sytuacji gdy osoba ta będzie się uchylać od wykonania wezwania, trudno będzie wykazać organowi, że wezwanie zostało dokonane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 72 k.p.a, dokonanie wezwania w trybie art. 55 k.p.a. powinno zostać utrwalone w aktach w formie adnotacji podpisanej przez pracownika, który dokonał tej czynności.

JACEK MURZYDŁO

doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 55 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

• Art. 58 ust. 2 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, (Dz.U. z 2001 r. nr 130, poz. 1450 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 227, poz. 1664).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

REKLAMA

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

4666 zł brutto dla pracownika samorządu? To nie żart

Trwa odpływ fachowców z sektora samorządowego. Powód? Niskie płace, poczucie braku doceniania i marne perspektywy na przyszłość. W programie Gość Infor.pl gościł Jacek Wolszczak, pracownik samorządu z dolnośląskiej Świdnicy.

REKLAMA