REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do bycia zapomnianym w mediacji

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Paweł Glonek
Radca prawny / Mediator
Prawo do bycia zapomnianym w mediacji /fot. shutterstock
Prawo do bycia zapomnianym w mediacji /fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mediatorzy lub ośrodki mediacyjne w związku z przetwarzaniem danych osobowych muszą rozważać i rozstrzygać cały szereg zagadnień.

W artykule „Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych (z RODO) w mediacji” wskazaliśmy jakie mogą być podstawy prawne przetwarzania danych osobowych w mediacji.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast w artykule „Okres, zakres i sposoby przetwarzania danych osobowych w mediacji” poruszyliśmy zagadnienie okresu, zakresu i sposobu przetwarzania danych osobowych przez mediatorów.

Kolejną kwestią, na którą chcielibyśmy zwrócić uwagę mediatorów lub ośrodki mediacji, jest problematyka prawa do bycia zapomnianym.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 RODO osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych. Administrator po otrzymaniu żądania, powinien bez zbędnej zwłoki przystąpić do weryfikacji, czy żądanie faktycznie pochodzi od osoby, której dane mają być usunięte. W przypadku pozytywnej weryfikacji, administrator ma obowiązek niezwłocznego usunięcia wszystkich danych osobowych takiej osoby, niezależnie od formy ich przechowywania (papierowa, elektroniczna, etc.). Dotyczy to również wszelkich kopii oraz danych zapisanych w systemach backupu. Niezależnie czy przechowuje je w formie papierowej czy elektronicznej.

REKLAMA

Polecamy: Zmiany w zatrudnieniu pracowników administracji rządowej i samorządowej wprowadzone przez tarczę antykryzysową 2.0

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy czym jeżeli administrator upublicznił dane osobowe, których dotyczy żądania usunięcia, ma obowiązek usunąć te dane osobowe podejmując rozsądne działania (biorąc pod uwagę dostępną technologię i koszt realizacji) , w tym środki techniczne, by poinformować administratorów przetwarzających te dane osobowe, że osoba, której dane dotyczą, żąda, by administratorzy ci usunęli wszelkie łącza do tych danych, kopie tych danych osobowych lub ich replikacje.

Swoim klientom, w tym mediatorom, zawsze sugerujemy staranne zaplanowanie systemu przetwarzania danych osobowych i posiadanie instrukcji ich usuwania. W innym przypadku mogą się spotkać z różnymi problemami lub kosztami. Np. dwa lata temu usuwanie danych z backupów było często nie możliwe lub bardzo drogie.

Należy jednak pamiętać, że prawo do bycia zapomnianym przysługuje danej osobie, jeśli zachodzi jedna z poniższych okoliczności:

  1. jej dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
  2. ta osoba cofnęła zgodę, na której opiera się przetwarzanie a nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania jej danych,
  3. ta osoba wniosła sprzeciw wobec przetwarzania jej danych osobowych i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania lub też ta osoba wniosła sprzeciw wobec przetwarzania jej danych na potrzeby marketingu bezpośredniego,
  4. dane osobowe tej osoby były przetwarzane niezgodnie z prawem,
  5. dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego bezpośrednio dzieciom.

Celem zobrazowania sytuacji, kiedy mediator będzie musiał niezwłocznie zastosować się do żądania prawa do zapomnienia, warto posłużyć się następującym przykładem. Jeśli dana osoba podała mediatorowi swoje dane osobowe (np. imię, nazwisko i adres e-mail) i wyraziła zgodę na otrzymywanie newslettera, a następnie cofnie ww. zgodę, mediator powinien niezwłocznie usunąć jej wszystkie dane osobowe tej osoby które pozyskał na potrzeby wysyłki newslettera, gdy nie istnieje inna podstawa prawna uzasadniająca dalsze przetwarzania tych danych.

Warto pamiętać, że RODO przewiduje przypadki, gdy dana osoba nie będzie mogła skorzystać z prawa do bycia zapomnianym. Dotyczy to sytuacji, gdy przetwarzanie danych przez administratora jest niezbędne:

  1. do skorzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji,
  2. do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, któremu podlega administrator, lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznych czy ramach sprawowania władzy publicznej,
  3. z uwagi na względy interesu publicznego w dziedzinie zdrowia publicznego,
  4. do celów archiwalnych w interesie publicznym, celów badań historycznych lub naukowych lub celów statystycznych, gdy prawo do usunięcia danych uniemożliwi lub utrudni realizację takiego celu, o ile prawdopodobne jest, że prawo do zapomnienia, uniemożliwiłoby lub poważnie utrudniłoby realizację celów takiego przetwarzania,
  5. do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W ocenie autorów niniejszego artykułu, w stosunku do mediatora (ośrodka mediacji) najczęściej zastosowanie może znaleźć punkt 5 z powyższej listy. Na przykład, jeśli mediator wykonał usługę mediacyjną i nie otrzymał umówionego wynagrodzenia, to pomimo zgłoszonego żądania prawa do zapomnienia przez stronę mediacji, mediator będzie uprawniony do dalszego przetwarzania jej danych osobowych, w zakresie i przez okres, jaki jest niezbędny do dochodzenia swojego roszczenia o zapłatę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA