REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing usług według RODO 2018

Sylwia Czub-Kiełczewska
Specjalista ds. ochrony danych osobowych i informacji niejawnych
Outsourcing usług według RODO./ fot. Fotolia
Outsourcing usług według RODO./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każde przekazanie danych osobowych innemu podmiotowi musi być uzasadnione prawnie, w przeciwnym wypadku dojdzie do udostępnienia osobie nieupoważnionej, co może skutkować niebotyczną karą. Jest to także ogromne ryzyko biznesowe i wizerunkowe, dla podmiotu, który dokonał takiego udostępnienia.

Powierzenie danych – o co chodzi?

Do powierzenia dochodzi wtedy, gdy na zlecenie administratora danych, inny podmiot dokonuje operacji na danych osobowych. Podmiot, któremu dane są powierzane, nie staje się ich administratorem (chociaż ponosi odpowiedzialność tak samo, jak administrator), jedynie wykonuje operacje na danych, należących do administratora danych, w sposób i w celu ściśle przez niego określonym. Podmiot, któremu dane powierzono nie ma prawa ich wykorzystywać, do własnych celów (w szczególności dodawać ich do własnej bazy klientów/marketingowej oraz dalej udostępniać/sprzedawać). Powierzyć można dowolną czynność na danych od gromadzenia, przez edycję, przechowywanie, usunięcie.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Przykłady powierzenia danych:

  • Korzystanie z usług zewnętrznej księgowości/biura rachunkowego
  • Zewnętrzne usługi helpdesku
  • Korzystanie z usług zewnętrznego archiwum
  • Zewnętrzny dział prawny
  • Przeprowadzanie konkursów przez agencję reklamową na zlecenie klienta
  • Zewnętrzna obsługa BHP

Zasady powierzenia danych określał dotychczas art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z nim, aby powierzenie było legalne i skuteczne, powinno zostać zawarte na piśmie. Podmiot, któremu powierzono dane, nie może przetwarzać ich w zakresie i celu szerszym, niż określony w umowie, ma także obowiązek zapewnienia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, w szczególności opracować i wdrożyć dokumentację bezpieczeństwa. Ustawa daje administratorowi prawo kontrolowania podmiotu, któremu powierzył dane, pod kątem wywiązywania się przez niego z ustawowych i umownych obowiązków.

REKLAMA

Problemy wynikające z aktualnych zasad powierzenia:

W praktyce okazuje się trudne lub niemożliwe zawarcie umowy na piśmie zwłaszcza, gdy dane są powierzane dużym koncernom. Obecne przepisy właściwie nie pozwalają na dalsze powierzenie danych (powierzyć może tylko administrator, a nie podmiot przetwarzający, nawet za zgodą ADO), a w praktyce jest to często stosowane rozwiązanie. Ustawa dopuszcza powierzenie danych bez zawarcia pisemnej umowy, jeżeli powierzenia dokonują podmioty publiczne (jest to zmiana, która została wprowadzona do ustawy po ogłoszeniu programu 500+). Zawarcie szczegółowej umowy, pozwala zabezpieczyć interes obu stron i określić warunki pracy na danych oraz zasady zobligowania do poufności oraz upoważnienia do przetwarzania danych pracowników podmiotu przetwarzającego. Są to obowiązki administratora danych, który na mocy umowy powierzenia (zazwyczaj) upoważnia do tych czynności podmiot przetwarzający, pozostawiając sobie prawo do regularnej kontroli w tym zakresie oraz bycia informowanym o każdej zmianie osób upoważnionych. Brak umowy powierzenia w praktyce utrudnia administratorowi danych wywiązanie się z tych obowiązków, bo musi je wykonać samodzielnie. W praktyce jest to bardzo trudne do zrealizowania i mam duże wątpliwości, czy podmioty, które skorzystały z przywileju nie zawierania pisemnej umowy powierzenia, wywiązują się ze swojego ustawowego obowiązku (czyli czy są w stanie zagwarantować powierzonym danym pełną rozliczalność).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Finanse

Co zmienia ogólne rozporządzenie o ochronie danych?

RODO dopuszcza zawarcie powierzenia w innej formie, w szczególności elektronicznie, jeżeli prawo krajowe lub unijne to dopuszcza (art. 28.3 RODO).

RODO bardzo szczegółowo określa obowiązki podmiotu przetwarzającego. Musi on zapewnić przynajmniej taki sam poziom ochrony jak administrator danych, dokonywać regularnego szacowania ryzyka oraz być w stanie zapewnić ciągłość działania. Jest to duże ułatwienie dla obu stron, bo po pierwsze wiedzą co robić, po drugie wiedzą co powinno zawierać powierzenie.

Zgodnie z RODO (art. 28.3b) podmiot przetwarzający jest zobligowany upoważnić i zobligować do poufności swoich pracowników. Wreszcie reguluje i zezwala na dalsze powierzenie danych. Jest ono dopuszczalne o ile administrator danych wyrazi na to zgodę (art. 28.2). RODO wyraźne określa, że po zakończeniu świadczenia usługi podmiot przetwarzający ma obowiązek albo usunąć dane albo zwrócić je administratorowi (dotychczas należało to dopowiedzieć w umowie powierzenia).

W RODO nigdzie nie pojawia się hasło „powierzenie danych”, natomiast prawie na każdym kroku rozporządzenie określa obowiązki podmiotu przetwarzającego (czyli tego, któremu dane powierzono). Jest to bardzo pozytywna zmiana.

Co powinna zawierać umowa powierzenia danych zgodna z RODO?

Tak jak wspomniałam wcześniej, RODO dopuszcza różne formy powierzenia, w tym elektroniczne, jednakże wymaga uregulowania relacji pomiędzy administratorem oraz podmiotem powierzających. Umowa powierzenia, zgodna z RODO powinna zawierać co najmniej:

  1. Określenie administratora danych
  2. Określenie podmiotu przetwarzającego dane na zlecenie administratora
  3. Oświadczenie administratora danych, potwierdzające, że ma prawo decydować o celu i środkach przetwarzania powierzanych danych
  4. Przedmiot i czas trwania przetwarzania (umowy)
  5. Charakter i cel przetwarzania, rodzaj powierzanych danych danych osobowych oraz kategorie osób, których powierzenie dotyczy (czyli określenie jakie dane, w jakiej ilości, jakiej formie są powierzane).
  6. Oświadczenie podmiotu przetwarzającego, że posiada niezbędne, wymagana przepisami prawa środki ochrony fizycznej i organizacyjnej, mające na celu zapewnienie zgodności przetwarzania danych z przepisami, w szczególności że:
    1. Dokonał wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, by przetwarzanie powierzonych danych spełniało wymogi RODO i chroniło prawa osób, których dane dotyczą.
    2. Wdrożone środki są na poziomie co najmniej takim, jakiego wymaga art. 32 RODO oraz zostały dobrane i są stosowane w oparciu o prowadzoną analizę ryzyka i zagrożeń.
    3. Zapewnia regularne testowanie, mierzenie i ocenianie wdrożonych środków ochrony danych.
    4. Przeszkolił oraz zobligował do zachowania poufności personel, który będzie przetwarzał dane
    5. Informuje administratora o obowiązku przekazania, wynikającym z przepisów prawa, powierzonych danych do Państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej. W takiej sytuacji administrator ma prawo zrezygnować z powierzenia.
  7. Zasady dalszego powierzenia danych: czy ADO zgadza się na dalsze powierzenie. W przypadku zgody, komu dane będą powierzone oraz czy jest planowane dalsze powierzenie (obowiązek informowania ADO o każdym dalszym powierzeniu i pozyskanie jego zgody).
  8. Określenie odpowiedzialności podmiotu przetwarzającego za każde dalsze powierzenie, także za zawarcie odpowiedniej umowy oraz zapewnienie przez ten podmiot poziomu ochrony nie niższej, niż ten zapewniony przez podmiot przetwarzający.
  9. Obowiązek (w miarę możliwości) wsparcia przy wywiązywaniu się z obowiązków informacyjnych wobec podmiotu danych.
  10. Obowiązek usunięcia lub zwrócenia danych po zakończeniu przetwarzania.
  11. Prawo do bycia kontrolowanym przez ADO.
  12. Obowiązek niezwłocznego informowania ADO, o każdym naruszeniu lub podejrzeniu naruszenia poufności powierzonych danych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA