REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO w praktyce - najważniejsze zmiany dla przedsiębiorców

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
RODO w praktyce - najważniejsze zmiany dla przedsiębiorców./ fot. Shutterstock
RODO w praktyce - najważniejsze zmiany dla przedsiębiorców./ fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RODO zmienia filozofię ochrony danych osobowych. W odróżnieniu od obecnych regulacji nie wskazuje przy pomocy jakich środków i jak zabezpieczać dane i jak zapewnić poprawność przetwarzania. Każda firma jest zobowiązana przeprowadzić wieloaspektową analizę, ocenę ryzyk związanych z przetwarzaniem danych osobowych i wdrożyć adekwatne dla swojej firmy rozwiązania. Na pytania dotyczące RODO (GDPR) odpowiada ekspert - r.pr. Paweł Ludwiczak.

1. Kogo dotyczy RODO (GDPR), czyli nowe unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych?

REKLAMA

REKLAMA

RODO muszą, co do zasady, wprowadzić wszystkie podmioty gromadzące dane osobowe z wyłączeniem osób fizycznych (w ramach czynności o czysto osobistym lub domowym charakterze). Dodatkowo spod obowiązku wdrożenia RODO zwolnione są organy powołane do zapobiegania, wykrywania i ścigania czynów zabronionych, wykonywania kar, w tym ochrony przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa publicznego i zapobiegania takim zagrożeniom.

2. Jakie zmiany powinna wprowadzić firma po 25 maja 2018?

RODO zmienia filozofię ochrony danych osobowych. RODO w odróżnieniu od obecnych regulacji nie wskazuje przy pomocy jakich środków i jak zabezpieczać dane i jak zapewnić poprawność przetwarzania. Każda firma jest zobowiązana przeprowadzić wieloaspektową analizę, ocenę ryzyk związanych z przetwarzaniem danych osobowych i wdrożyć adekwatne dla swojej firmy rozwiązania.

REKLAMA

Przykro mi ale nikt nie poda Państwu dokładnej i precyzyjnej listy rzeczy i dokumentów do wprowadzenia, bez wcześniejszego audytu i analizy ryzyk u Państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Jakie kary zostały przewidziane w RODO?

Zgodnie z art. 83 RODO, naruszenie RODO, wiąże się z ryzykiem wymierzenia przez organ nadzoru kary sięgające 20 mln EUR lub 4% obrotu.

Natomiast projekt ustawy o ochronie danych osobowych przewiduje również odpowiedzialność karną.

Zgodnie z art. 107 za przetwarzanie danych osobowych, których przetwarzanie nie jest dopuszczalne albo za przetwarzanie danych osobowych przez osobę nieuprawnioną grozi grzywna, kara ograniczenia wolności lub kara pozbawienia wolności do lat trzech.

Zgodnie z art. 108 za udaremnianie lub utrudnianie kontrolującemu prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych grozi grzywna, kara ograniczenia wolności lub kara pozbawienia wolności do lat dwóch.

4. Jakie dokumenty, polityki powinny posiadać firmy aby spełniać wymogi RODO?

Jak już wspomniałem RODO zmienia filozofię ochrony danych osobowych. Nakazuje aby każda firma posiadała adekwatne dokumenty, polityki itd.

INFORAKADEMIA poleca: JAK MAŁE BIURO RACHUNKOWE MA SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO RODO

Czy to oznacza, że całą obecną dokumentację należy wyrzucić do kosza? Moim zdaniem nie. Zwłaszcza, jeżeli wdrożyli Państwo skuteczne systemy ochrony danych osobowych. W mojej ocenie dokumentację należy zaktualizować i uzupełnić.

Na przykład zgodnie z RODO, firmy powinny posiadać jako administratorzy rejestry czynności przetwarzania danych osobowych lub jako podmioty przetwarzające rejestry wszystkich kategorii czynności przetwarzania.

Firmy muszą też wprowadzić nowe procedury wymagane przez RODO, np. zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych.

5. Czy firmy powinny zmieniać dotychczasowe polityki bezpieczeństwa? Jak przeprowadzić samodzielnie audyt prawidłowości tych dokumentów?

Jak już mówiłem, firmy powinny przeprowadzić wieloaspektową analizę i ocenę ryzyk. Na postawie analizy i oceny ryzyk firmy powinny ewentualnie zaktualizować polityki bezpieczeństwa, tak by były one odpowiednie i proporcjonalne w stosunku do czynności przetwarzania.

Audyt i ocenę ryzyk, najlepiej jakby przeprowadził zespół składający się z audytora wewnętrznego, informatyka, specjalisty ds. zarządzania ryzykiem, właścicieli ryzyk (kierowników właściwych komórek organizacyjnych), prawnika oraz obecnego Administratora Bezpieczeństwa Informacji.

Na pewno są firmy, które posiadają odpowiednie zasoby by samodzielnie podołać obowiązkom wdrożenia RODO, większość podmiotów potrzebuje jednak, według mnie, pomocy ekspertów zewnętrznych.

Zobacz: Bezpieczeństwo

6. O czym firma powinna poinformować klientów/konsumentów?

RODO nakłada na firmy obowiązek informacyjny. Zakres informacji podawanych klientom zależy od tego czy firmy uzyskały dane od osoby, której dane dotyczą czy w inny sposób. RODO wskazuje, o czym należy poinformować.

Ponadto Firmy będą miały obowiązek np. bezzwłocznego zawiadamiania osób których dane dotyczą o naruszeniu ochrony danych osobowych, jeżeli naruszenie to może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności tej osoby.

7. Kto, po 25 maja 2018 r., będzie odpowiedzialny za zgłoszenie zbioru danych osobowych do GIODO?

Nikt. Nie będzie już obowiązku zgłaszania do rejestru GIODO zbiorów danych. GIODO nie będzie też prowadził jawnego rejestru zbiorów danych.

8. ABI a Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Panie Mecenasie czy może Pan powiedzieć jakie różnice są pomiędzy ABI a IODO. Jakie obowiązki będzie miał IODO?

Jest dwadzieścia parę drobnych różnic w regulacjach dotyczących ABI i Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Statut i ich zadania są jednak bardzo podobne.

Inspektor ochrony danych ma następujące zadania:

  1. informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy przepisów o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie,
  2. monitorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych,
  3. udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,
  4. współpraca z organem nadzorczym,
  5. pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem.

9. RODO a pracownicy. Jakie nowe obowiązki będzie miał pracodawca względem swoich pracowników po 25 maja 2018 r.? Co zmieni się w rekrutacji pracowników?

Cały czas trwają jeszcze prace nad nowelizacją Kodeksu pracy w związku z RODO. Na pewno pracodawcy będą musieli m.in. spełnić obowiązki informacyjne wobec swoich pracowników oraz uzyskać dobrowolne zgody na przetwarzanie części danych osobowych swoich pracowników.

Przy rekrutacji, tak pokrótce trzeba pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu danych osobowych, spełnieniu obowiązku informacyjnego, adekwatnym i legalnym przetwarzaniu danych, o zgodzie kandydata, usuwaniu danych po zakończeniu rekrutacji itd.

Zobacz: Pracownicy

10. Coraz częściej pojawiają się w mediach informacje na temat wyłudzeń związanych z RODO. Czy może Pan Mecenas powiedzieć coś więcej na ten temat? Na co należy uważać i na co zwracać uwagę?

Niestety, coraz częściej zdarzają się próby wyłudzeń lub oszustw związanych z RODO. Najczęściej przychodzi email, w którym najpierw żąda się udostępnienia całej dokumentacji RODO. Potem straszy się sankcjami i zawiadomieniem GIODO, Sądów i Prokuratora. A na koniec składa ofertę audytu, przygotowania dokumentacji i ewentualnie poleca usługi Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Słyszałem też o sprzedawaniu już certyfikatów. Przy czym zwracam uwagę, że cały czas nasz ustawodawca nie zdecydował, kto te certyfikaty będzie wystawiał po dniu 25 maja 2018 r.  

Obawiam się, że pojawią się też próby szantażu np. „Państwa procedury są niezgodne z RODO za co grozi kara 20 mln. EURO i 3 lata pozbawienia wolności. Jeżeli nie skorzystają Państwo z naszych usług i nie zapłacą 100 000 zł lub nie wypłacą odszkodowania w wysokości 100 000 zł w terminie 14 dni powiadomimy GIODO, Sądy i Prokuraturę”.

RODO-trolle próbują wykorzystać niewiedzę, strach lub błąd przedsiębiorców aby „zarobić”.

W każdej sytuacji gdy ktoś pisze, że coś Państwo muszą, grozi Państwu pisząc o olbrzymich karach lub chce pieniędzy należy się dla swojego bezpieczeństwa jak najszybciej skonsultować się z ekspertem.

Dziękuję za rozmowę: Marta Pawłowska-Ptaszyńska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA