REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Andrzej Szczerbowski
Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Na podstawie art. 26a ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm., dalej jako u.s.g.) dowiadujemy się, że wójt w drodze zarządzenia powołuje swojego zastępcę. Natomiast z treści art. art. 33 ust. 4 u.s.g. wynika, że „wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy”. Przy czym cytowany powyżej przepis, jak również inne przepisy ustawy nie wskazują na to jakie mają to być sprawy.

REKLAMA

REKLAMA

 

Wynika z tego, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) może powierzyć swojemu zastępcy praktycznie dowolny zakres obowiązków. Aspekt dowolności w tym zakresie jaki posiada wójt może sprowadzać się do tego, że na zastępcę wójta zostanie nałożona duża liczba zadań, jak również konkretne sprawy obarczone znacznym stopniem skomplikowania, co będzie miało bezpośredni wpływ na pracochłonność jego stanowiska.

 

REKLAMA

Wobec tego wypada przyjrzeć się, w jakiej wysokości uposażenie może otrzymywać zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w związku z pełnioną przez siebie funkcją oraz zakresem obowiązków jakie przychodzi mu wykonywać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Wynagrodzenie zasadnicze zastępcy wójta wynika z załącznika nr 3 tabela 2 poz. 1,3,4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398, dalej jako rozp. o wynagrodzeniu).

 

 Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządach - ramy prawne i praktyka >>

 

Na jego podstawie możemy stwierdzić, że zastępca wójta otrzymuje płacę uzależnioną przede wszystkim od wielkość jednostki samorządowej. Oprócz wynagrodzenia zasadniczego zastępca wójta w związku z zakresem wykonywanych obowiązków może otrzymywać również inne składniki, takie jak:

- dodatek funkcyjny (art. 36 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych, dalej jako ustawa o prac. sam.),

- dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań ( art. 36 ust. 5 ustawy o prac. sam.),

- nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej (art. 36 ust. 6 ustawy o prac. sam.), 

- dodatek za wieloletnią pracę (art. 36 ust. 2 ustawy o prac. sam.),

- świadczenia z tytułu podróży służbowych (art. 41 ustawy o prac. sam.),

- wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 42 ustawy o prac. sam.).

 

Kwestie szczegółowe związane z wysokością oraz zasadami (kryteriami), na podstawie których wypłacane są poszczególne dodatkowe składniki wynagrodzenia, powinny być określane w wewnętrznych regulaminach pracy oraz wynagradzania poszczególnych jednostek samorządowych. O ile oczywiście zasady wynagradzania w sposób wystarczająco jasny i precyzyjny nie zostały określone w akcie powołania zastępcy wójta.

 

Co prawda wymienione powyżej dodatkowe składniki wynagrodzenia nie mają charakteru obligatoryjnego, jednak wydaje się, iż w związku z zakresem pełnionych obowiązków wynagrodzenie zastępcy wójta powinno być w odpowiedni sposób różnicowane przy jednoczesnym zachowaniu obiektywnych i racjonalnych kryteriów.

 

 Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządzie w pytaniach i odpowiedziach >>

 

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

- ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( Dz.U. Nr  223, poz. 1458),

- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398).

Andrzej Szczerbowski
Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA