REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Szczerbowski
Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Na podstawie art. 26a ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm., dalej jako u.s.g.) dowiadujemy się, że wójt w drodze zarządzenia powołuje swojego zastępcę. Natomiast z treści art. art. 33 ust. 4 u.s.g. wynika, że „wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy”. Przy czym cytowany powyżej przepis, jak również inne przepisy ustawy nie wskazują na to jakie mają to być sprawy.

REKLAMA

REKLAMA

 

Wynika z tego, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) może powierzyć swojemu zastępcy praktycznie dowolny zakres obowiązków. Aspekt dowolności w tym zakresie jaki posiada wójt może sprowadzać się do tego, że na zastępcę wójta zostanie nałożona duża liczba zadań, jak również konkretne sprawy obarczone znacznym stopniem skomplikowania, co będzie miało bezpośredni wpływ na pracochłonność jego stanowiska.

 

REKLAMA

Wobec tego wypada przyjrzeć się, w jakiej wysokości uposażenie może otrzymywać zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w związku z pełnioną przez siebie funkcją oraz zakresem obowiązków jakie przychodzi mu wykonywać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Wynagrodzenie zasadnicze zastępcy wójta wynika z załącznika nr 3 tabela 2 poz. 1,3,4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398, dalej jako rozp. o wynagrodzeniu).

 

 Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządach - ramy prawne i praktyka >>

 

Na jego podstawie możemy stwierdzić, że zastępca wójta otrzymuje płacę uzależnioną przede wszystkim od wielkość jednostki samorządowej. Oprócz wynagrodzenia zasadniczego zastępca wójta w związku z zakresem wykonywanych obowiązków może otrzymywać również inne składniki, takie jak:

- dodatek funkcyjny (art. 36 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych, dalej jako ustawa o prac. sam.),

- dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań ( art. 36 ust. 5 ustawy o prac. sam.),

- nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej (art. 36 ust. 6 ustawy o prac. sam.), 

- dodatek za wieloletnią pracę (art. 36 ust. 2 ustawy o prac. sam.),

- świadczenia z tytułu podróży służbowych (art. 41 ustawy o prac. sam.),

- wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 42 ustawy o prac. sam.).

 

Kwestie szczegółowe związane z wysokością oraz zasadami (kryteriami), na podstawie których wypłacane są poszczególne dodatkowe składniki wynagrodzenia, powinny być określane w wewnętrznych regulaminach pracy oraz wynagradzania poszczególnych jednostek samorządowych. O ile oczywiście zasady wynagradzania w sposób wystarczająco jasny i precyzyjny nie zostały określone w akcie powołania zastępcy wójta.

 

Co prawda wymienione powyżej dodatkowe składniki wynagrodzenia nie mają charakteru obligatoryjnego, jednak wydaje się, iż w związku z zakresem pełnionych obowiązków wynagrodzenie zastępcy wójta powinno być w odpowiedni sposób różnicowane przy jednoczesnym zachowaniu obiektywnych i racjonalnych kryteriów.

 

 Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządzie w pytaniach i odpowiedziach >>

 

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

- ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( Dz.U. Nr  223, poz. 1458),

- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398).

Andrzej Szczerbowski
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA