REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w zasadach głosowania w wyborach

Tomasz Gąsior

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny rozstrzygnął wątpliwości dotyczące 2-dniowych wyborów i udziału pełnomocnika. Jednak dotyczy to tylko wyborów do Parlamentu Europejskiego. Zmiany w ustawach wyborczych dostarczą dodatkowych obowiązków wójtom, burmistrzom i prezydentom.

Trybunał Konstytucyjny (dalej: TK) w wyroku z 28 października 2009 r. (sygn. akt Kp 3/09) uznał za zgodny z art. 2 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r.:

REKLAMA

REKLAMA

• art. 4 w związku z art. 3 ustawy z 12 lutego 2009 r. o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o referendum ogólnokrajowym oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (dalej: nowelizacja ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego),

• art. 3 pkt 2 nowelizacji ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego w zakresie, w jakim wprowadza głosowanie w wyborach do Parlamentu Europejskiego w ciągu 2 dni.

Zakres zmian

Nowelizacja ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego wprowadza m.in. 2-dniowe głosowanie oraz instytucję pełnomocnika. Wyrok ten nie spowoduje, że te rozwiązania zostaną zastosowane już w przyszłorocznych wyborach na Prezydenta RP, wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

REKLAMA

Nad zmianami regulacji prawnych odnoszących się do tych właśnie wyborów trwają bowiem prace w Parlamencie RP. Jednak podczas prac w Sejmie 5 i 6 listopada 2009 r. odrzucono pomysł głosowania 2-dniowego. Wśród procedowanych zmian ustaw nie znajdują się natomiast przepisy umożliwiające łączne przeprowadzanie wyborów, drukowanie kart wyborczych alfabetem Braille’a czy głosowanie korespondencyjne (druki sejmowe nr 2433 i 2434). Teraz poprawkami zajmie się Senat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 Czytaj także: Skuteczne narzędzia kampanii wyborczej >>

 

Nowe zadania dla wójtów, burmistrzów, prezydentów

Wprowadzenie nowych rozwiązań przysporzy wójtom dodatkowych obowiązków związanych z organizacją i przeprowadzeniem wyborów. Warto wcześniej o nich pomyśleć, albowiem zarówno w wyborach prezydenckich, jak i samorządowych wymagają one od wójtów, już na samym początku kampanii wyborczej (wzorem rozwiązań zastosowanych w ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego), zapewnienia na obszarze gminy odpowiedniej liczby miejsc przeznaczonych na bezpłatne umieszczanie urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów wszystkich komitetów wyborczych oraz podanie wykazu tych miejsc do publicznej wiadomości.

Kolejną proponowaną zmianą jest wydłużenie terminu zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych i powoływania tych komisji. Dla wójtów ma to szczególne znaczenie w przypadku wyborów Prezydenta RP, bo to właśnie oni są właściwi do powoływania obwodowych komisji w tych wyborach. Obowiązek ten będą zobowiązani zrealizować najpóźniej w 14 dniu przed dniem wyborów, a nie jak obecnie w 21 dniu przed dniem wyborów. Kandydatów do tych komisji w wyborach prezydenckich będą mogli zgłaszać, najpóźniej w 23 dniu przed dniem wyborów (obecnie w 30 dniu), pełnomocnicy tylko tych komitetów wyborczych, które zarejestrowały kandydata w wyborach.

W projekcie zamian przepisów odnoszących się i do wyborów prezydenckich, i samorządowych nałożono na wójta obowiązek zapewnienia lokali obwodowych komisji wyborczych dostosowanych do potrzeb wyborców niepełnosprawnych spełniających wymogi określone przez przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy z 12 kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym, że w każdej gminie będzie musiał być przygotowany przynajmniej jeden taki lokal wyborczy, wyborcy niepełnosprawnemu będzie przysługiwało prawo złożenia do urzędu gminy, najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów, wniosku o dopisanie go do spisu wyborców w wybranym przez niego obwodzie głosowania, w którym znajdują się lokale dostosowane do jego potrzeb, oczywiście na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce jego stałego zamieszkania. Procedura ta była do tej pory stosowana wyłącznie w wyborach do Sejmu RP i Senatu RP oraz do Parlamentu Europejskiego.

Pomoże pełnomocnik

Istotną zmianą w wyborach prezydenckich, jak i samorządowych będzie umożliwienie osobom o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz osobom powyżej 75. roku życia głosowania przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo udzielane będzie przed wójtem lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez wójta do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania. Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządzany będzie na wniosek wyborcy, wniesiony do wójta gminy, w której wyborca wpisany jest do rejestru wyborców, najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów. Gmina zobowiązana będzie również do prowadzenia wykazu sporządzonych aktów pełnomocnictwa do głosowania. To korzystne dla dużej grupy obywateli rozwiązanie będzie się więc wiązało z nowymi obowiązkami gmin. Przed wydaniem aktu pełnomocnictwa należało będzie sprawdzić, czy wniosek spełnia ustawowe warunki, a jeżeli nie – wezwać wyborcę do usunięcia wad.

Kolejnym obowiązkiem związanym z instytucją pełnomocnika będzie możliwość cofnięcia pełnomocnictwa. Wyborcy przysługiwało będzie bowiem prawo złożenia, najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów, stosownego oświadczenia wójtowi gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania. Jeżeli cofnięcie lub wygaśnięcie pełnomocnictwa do głosowania nastąpi przed przekazaniem spisu wyborców przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej, wójt zobowiązany będzie odnotować ten fakt w spisie wyborców. Jeżeli nastąpiło ono po przekazaniu spisu, odnotuje to obwodowa komisja wyborcza właściwa dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania.

 

Czytaj także: Nowe obowiązki starostów >>

 

Obowiązki wynikające z cofnięcia pełnomocnictwa mogą być o tyle mniej uciążliwe, że oświadczenie o jego cofnięciu wyborca będzie mógł złożyć również właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.

Czynności związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa do głosowania będą wolne od opłat.

Opracowywane zmiany nakładają na organy kontroli, rewizji, inspekcji działających w samorządzie terytorialnym obowiązek współpracy z organem, któremu przedłożono sprawozdanie finansowe komitetu wyborczego uczestniczącego w wyborach (Państwowa Komisja Wyborcza lub Komisarz Wyborczy), oraz udostępniania temu organowi wyników prowadzonych postępowań kontrolnych.

Tomasz Gąsior

Podstawy prawne:

• Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 114, poz. 946)

• Ustawa z 12 kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 190, poz. 1360; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 119, poz. 999)

• Ustawa z 12 lutego 2009 r. o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o referendum ogólnokrajowym oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego – skierowano do podpisu Prezydenta

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA