REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawą zarządzania targowiskiem jest uchwała rady gminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Banaszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest podstawa prawna zarządzania targowiskiem gminnym? Czy i gdzie muszą znajdować się regulaminy targowisk gminnych?


Podstawą prawną zarządzania targowiskiem gminnym jest uchwała rady gminy podejmowana na podstawie art. 18 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Regulaminy targowisk gminnych powinny znajdować się na targowisku w miejscu publicznie dostępnym - najczęściej umieszczane są na tablicy ogłoszeń. Ponadto uchwała rady gminy powinna zostać ogłoszona w Biuletynie Informacji Publicznej, a jako akt prawa miejscowego także w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

UZASADNIENIE

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zadania własne gminy obejmują sprawy targowisk i hal targowych.

Targowiskiem gminnym jest każde miejsce, a także budowla przeznaczona do działalności handlowej, w tym również hale targowe i bazary, na terenie których prowadzony jest handel na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy z 12 stycznia 1990 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Podstawę prawną funkcjonowania targowisk gminnych stanowią:

- ustawa o samorządzie gminnym,

- ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,

- uchwała rady gminy,

- regulamin targowiska.

Na podstawie art. 18 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie zasad i trybu korzystania z targowisk gminnych. Zarząd nad targowiskiem gminnym sprawuje w imieniu wójta urząd gminy, jednak może on zostać powierzony jednostce organizacyjnej gminy lub podmiotowi albo innej osobie wyłonionej w drodze przetargu. Uprawnienie takie przysługuje wójtowi, do którego zadań należy gospodarowanie mieniem komunalnym.

Regulamin targowiska gminnego, stanowiący najczęściej załącznik do uchwały, uchwala rada gminy właściwa ze względu na położenie targowiska lub terenu przeznaczonego do handlu. Podstawą prawną do wydawania regulaminów jest ustawa o samorządzie gminnym. W treści regulaminu powinny znaleźć się przepisy określające obowiązki osób oferujących towary oraz takie, które zakazują dokonywania czynności nielegalnego obrotu. Przy czym naganną praktyką jest wpisywanie do treści regulaminów nakazów i zakazów wynikających wprost z obowiązujących przepisów prawa. W uchwałach rad nie wolno bowiem powtarzać obowiązujących przepisów prawa.

Obowiązkiem podmiotu, któremu powierzony został zarząd targowiskiem gminnym, jest wywieszenie regulaminu targowiska w miejscu publicznie dostępnym - najczęściej na tablicy ogłoszeń - na targowisku lub terenie przeznaczonym do handlu.

ANNA BANASZKIEWICZ

Autorka jest prawnikiem, doktorantką na Wydziale Prawa w Katedrze Prawa Konstytucyjnego Uniwersytetu Śląskiego oraz aplikantką radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

PODSTAWA PRAWNA:

- Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

- Ustawa z 12 stycznia 1990 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844)

- Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA