REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sekretarz gminy może być sołtysem, lecz inkasentem podatków lokalnych raczej nie

Iwona Andruszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

REKLAMA


Pytanie

 

Czy sekretarz urzędu gminy może być sołtysem i inkasentem podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości od osób fizycznych?

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź

 

Nie ma formalnych przeszkód, by sekretarz gminy był jednocześnie sołtysem i inkasentem podatków lokalnych. Jednak ze względu na to, że inkasent odpowiada za wykonywanie swoich obowiązków wobec wójta (organu podatkowego), pełnienie przez niego funkcji inkasenta wzbudza jednak wątpliwości.

 

Uzasadnienie

 

Sekretarza gminy powołuje i odwołuje rada gminy na wniosek wójta. Jest on pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie powołania. Nie ma określonych ustawowo kompetencji; nie jest organem gminy, a tylko prowadzi w imieniu wójta (burmistrza) powierzone mu sprawy gminy (art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Dlatego zakres jego zadań i kompetencji w poszczególnych gminach jest bardzo różny - określa go bowiem wójt w regulaminie organizacyjnym urzędu.

Większość zadań sekretarza dotyczy pracy urzędu gminy i jest związana z jego organizacją. Zdarza się jednak i tak, że kieruje on bezpośrednio pracą poszczególnych wydziałów urzędu, a także wydaje decyzje administracyjne (przy czym w tym ostatnim zakresie nie wystarczy regulacja regulaminowa - konieczne jest wydanie przez wójta, na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, stosownego upoważnienia).

Sołtys wybierany jest w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. Pełni on funkcję organu wykonawczego sołectwa. Może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, jednak bez prawa udziału w głosowaniu. Ponadto rada gminy może ustanowić zasady, na jakich będą mu przysługiwały dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

Inkasenta podatków lokalnych wyznacza rada gminy, ustalając jednocześnie wysokość wynagrodzenia za inkaso. Do jego zadań należą pobór podatków oraz wpłacenie ich we właściwym terminie organowi podatkowemu. Inkasent nie ustala wysokości podatku, nie ma prawa do dokonywania jakichkolwiek umorzeń, rozkładania na raty czy odraczania terminów płatności. Jego rola jest więc określona - pełni on niejako funkcję pośrednika między podatnikiem a organem podatkowym, a czynności przez niego wykonywane mają charakter techniczno-rachunkowy.

 

Inkasentem może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej. Ze względu na łatwy kontakt z podatnikami naturalnym kandydatem na inkasenta jest sołtys.

Ani przepisy ustawy o samorządzie gminnym, ani przepisy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych nie wprowadzają wprost zakazu łączenia stanowiska sekretarza gminy z funkcją sołtysa lub inkasenta podatków lokalnych. Sekretarz, mimo że powoływany przez radę, jest pracownikiem urzędu gminy, czynności z zakresu prawa pracy wykonuje wobec niego wójt, i to wyłącznie wójt jest osobą, która może zainicjować (poprzez złożenie stosownego wniosku) procedurę jego odwołania ze stanowiska. Jednym z powodów rozwiązania stosunku pracy z sekretarzem może być naruszenie zakazu zawartego w art. 18 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Przepis ten stanowi, że pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć tożsamych, pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

Moim zdaniem, samo pełnienie przez sekretarza funkcji sołtysa nie może być równoznaczne z koniecznością jego odwołania. Każdą sytuację należy jednak rozpatrywać indywidualnie, biorąc w szczególności pod uwagę przepisy regulaminu organizacyjnego urzędu gminy, z którego wynikać będzie zakres zadań sekretarza, jakie będzie należało porównać z kompetencjami sołtysa.

Sprawa komplikuje się jednak w przypadku sekretarza - inkasenta. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę fakt, że zgodnie z art. 30 par. 2 i 3 Ordynacji podatkowej, inkasent odpowiada całym swoim majątkiem za podatek pobrany, a niewpłacony. Decyzję o odpowiedzialności podatkowej inkasenta wydaje organ podatkowy, którym w przypadku podatków lokalnych, jakimi są podatek rolny, leśny i od nieruchomości, jest wójt. Oznacza to, że wójt będzie występował w stosunku do sekretarza - inkasenta w podwójnej roli: pracodawcy oraz organu podatkowego egzekwującego wykonywanie obowiązków nałożonych ustawą Ordynacja podatkowa. Z tego względu, moim zdaniem, sekretarz nie powinien pełnić funkcji inkasenta, choć, o czym była już mowa, formalnego zakazu nie ma. Decyzja w tej sprawie należy do rady gminy, która może w każdej chwili inkasenta odwołać i wyznaczyć inną osobę do pełnienia tej funkcji.

Zupełnie inną kwestią jest natomiast możliwość pogodzenia obowiązków sekretarza świadczącego pracę w godzinach pracy urzędu gminy z obowiązkami sołtysa i inkasenta. Zarówno mieszkańcy sołectwa dokonujący wyboru sołtysa, jak i rada gminy wyznaczająca inkasenta (inkasentów) powinni po prostu wziąć pod uwagę, że kandydat na każdą z tych funkcji pozostaje w stosunku pracy.

Iwona Andruszkiewicz

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA