REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sekretarz gminy może być sołtysem, lecz inkasentem podatków lokalnych raczej nie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Andruszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA


Pytanie

 

Czy sekretarz urzędu gminy może być sołtysem i inkasentem podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości od osób fizycznych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź

 

Nie ma formalnych przeszkód, by sekretarz gminy był jednocześnie sołtysem i inkasentem podatków lokalnych. Jednak ze względu na to, że inkasent odpowiada za wykonywanie swoich obowiązków wobec wójta (organu podatkowego), pełnienie przez niego funkcji inkasenta wzbudza jednak wątpliwości.

 

Uzasadnienie

 

REKLAMA

Sekretarza gminy powołuje i odwołuje rada gminy na wniosek wójta. Jest on pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie powołania. Nie ma określonych ustawowo kompetencji; nie jest organem gminy, a tylko prowadzi w imieniu wójta (burmistrza) powierzone mu sprawy gminy (art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Dlatego zakres jego zadań i kompetencji w poszczególnych gminach jest bardzo różny - określa go bowiem wójt w regulaminie organizacyjnym urzędu.

Większość zadań sekretarza dotyczy pracy urzędu gminy i jest związana z jego organizacją. Zdarza się jednak i tak, że kieruje on bezpośrednio pracą poszczególnych wydziałów urzędu, a także wydaje decyzje administracyjne (przy czym w tym ostatnim zakresie nie wystarczy regulacja regulaminowa - konieczne jest wydanie przez wójta, na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, stosownego upoważnienia).

REKLAMA

Sołtys wybierany jest w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. Pełni on funkcję organu wykonawczego sołectwa. Może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, jednak bez prawa udziału w głosowaniu. Ponadto rada gminy może ustanowić zasady, na jakich będą mu przysługiwały dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

Inkasenta podatków lokalnych wyznacza rada gminy, ustalając jednocześnie wysokość wynagrodzenia za inkaso. Do jego zadań należą pobór podatków oraz wpłacenie ich we właściwym terminie organowi podatkowemu. Inkasent nie ustala wysokości podatku, nie ma prawa do dokonywania jakichkolwiek umorzeń, rozkładania na raty czy odraczania terminów płatności. Jego rola jest więc określona - pełni on niejako funkcję pośrednika między podatnikiem a organem podatkowym, a czynności przez niego wykonywane mają charakter techniczno-rachunkowy.

 

Inkasentem może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej. Ze względu na łatwy kontakt z podatnikami naturalnym kandydatem na inkasenta jest sołtys.

Ani przepisy ustawy o samorządzie gminnym, ani przepisy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych nie wprowadzają wprost zakazu łączenia stanowiska sekretarza gminy z funkcją sołtysa lub inkasenta podatków lokalnych. Sekretarz, mimo że powoływany przez radę, jest pracownikiem urzędu gminy, czynności z zakresu prawa pracy wykonuje wobec niego wójt, i to wyłącznie wójt jest osobą, która może zainicjować (poprzez złożenie stosownego wniosku) procedurę jego odwołania ze stanowiska. Jednym z powodów rozwiązania stosunku pracy z sekretarzem może być naruszenie zakazu zawartego w art. 18 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Przepis ten stanowi, że pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć tożsamych, pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

Moim zdaniem, samo pełnienie przez sekretarza funkcji sołtysa nie może być równoznaczne z koniecznością jego odwołania. Każdą sytuację należy jednak rozpatrywać indywidualnie, biorąc w szczególności pod uwagę przepisy regulaminu organizacyjnego urzędu gminy, z którego wynikać będzie zakres zadań sekretarza, jakie będzie należało porównać z kompetencjami sołtysa.

Sprawa komplikuje się jednak w przypadku sekretarza - inkasenta. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę fakt, że zgodnie z art. 30 par. 2 i 3 Ordynacji podatkowej, inkasent odpowiada całym swoim majątkiem za podatek pobrany, a niewpłacony. Decyzję o odpowiedzialności podatkowej inkasenta wydaje organ podatkowy, którym w przypadku podatków lokalnych, jakimi są podatek rolny, leśny i od nieruchomości, jest wójt. Oznacza to, że wójt będzie występował w stosunku do sekretarza - inkasenta w podwójnej roli: pracodawcy oraz organu podatkowego egzekwującego wykonywanie obowiązków nałożonych ustawą Ordynacja podatkowa. Z tego względu, moim zdaniem, sekretarz nie powinien pełnić funkcji inkasenta, choć, o czym była już mowa, formalnego zakazu nie ma. Decyzja w tej sprawie należy do rady gminy, która może w każdej chwili inkasenta odwołać i wyznaczyć inną osobę do pełnienia tej funkcji.

Zupełnie inną kwestią jest natomiast możliwość pogodzenia obowiązków sekretarza świadczącego pracę w godzinach pracy urzędu gminy z obowiązkami sołtysa i inkasenta. Zarówno mieszkańcy sołectwa dokonujący wyboru sołtysa, jak i rada gminy wyznaczająca inkasenta (inkasentów) powinni po prostu wziąć pod uwagę, że kandydat na każdą z tych funkcji pozostaje w stosunku pracy.

Iwona Andruszkiewicz

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

REKLAMA

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

REKLAMA

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

Bilety kolejowe za złotówkę z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.

REKLAMA