REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sekretarz gminy może być sołtysem, lecz inkasentem podatków lokalnych raczej nie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Andruszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

REKLAMA


Pytanie

 

Czy sekretarz urzędu gminy może być sołtysem i inkasentem podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości od osób fizycznych?

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź

 

Nie ma formalnych przeszkód, by sekretarz gminy był jednocześnie sołtysem i inkasentem podatków lokalnych. Jednak ze względu na to, że inkasent odpowiada za wykonywanie swoich obowiązków wobec wójta (organu podatkowego), pełnienie przez niego funkcji inkasenta wzbudza jednak wątpliwości.

 

Uzasadnienie

 

Sekretarza gminy powołuje i odwołuje rada gminy na wniosek wójta. Jest on pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie powołania. Nie ma określonych ustawowo kompetencji; nie jest organem gminy, a tylko prowadzi w imieniu wójta (burmistrza) powierzone mu sprawy gminy (art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Dlatego zakres jego zadań i kompetencji w poszczególnych gminach jest bardzo różny - określa go bowiem wójt w regulaminie organizacyjnym urzędu.

Większość zadań sekretarza dotyczy pracy urzędu gminy i jest związana z jego organizacją. Zdarza się jednak i tak, że kieruje on bezpośrednio pracą poszczególnych wydziałów urzędu, a także wydaje decyzje administracyjne (przy czym w tym ostatnim zakresie nie wystarczy regulacja regulaminowa - konieczne jest wydanie przez wójta, na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, stosownego upoważnienia).

Sołtys wybierany jest w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. Pełni on funkcję organu wykonawczego sołectwa. Może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, jednak bez prawa udziału w głosowaniu. Ponadto rada gminy może ustanowić zasady, na jakich będą mu przysługiwały dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

Inkasenta podatków lokalnych wyznacza rada gminy, ustalając jednocześnie wysokość wynagrodzenia za inkaso. Do jego zadań należą pobór podatków oraz wpłacenie ich we właściwym terminie organowi podatkowemu. Inkasent nie ustala wysokości podatku, nie ma prawa do dokonywania jakichkolwiek umorzeń, rozkładania na raty czy odraczania terminów płatności. Jego rola jest więc określona - pełni on niejako funkcję pośrednika między podatnikiem a organem podatkowym, a czynności przez niego wykonywane mają charakter techniczno-rachunkowy.

 

Inkasentem może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej. Ze względu na łatwy kontakt z podatnikami naturalnym kandydatem na inkasenta jest sołtys.

Ani przepisy ustawy o samorządzie gminnym, ani przepisy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych nie wprowadzają wprost zakazu łączenia stanowiska sekretarza gminy z funkcją sołtysa lub inkasenta podatków lokalnych. Sekretarz, mimo że powoływany przez radę, jest pracownikiem urzędu gminy, czynności z zakresu prawa pracy wykonuje wobec niego wójt, i to wyłącznie wójt jest osobą, która może zainicjować (poprzez złożenie stosownego wniosku) procedurę jego odwołania ze stanowiska. Jednym z powodów rozwiązania stosunku pracy z sekretarzem może być naruszenie zakazu zawartego w art. 18 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Przepis ten stanowi, że pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć tożsamych, pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

Moim zdaniem, samo pełnienie przez sekretarza funkcji sołtysa nie może być równoznaczne z koniecznością jego odwołania. Każdą sytuację należy jednak rozpatrywać indywidualnie, biorąc w szczególności pod uwagę przepisy regulaminu organizacyjnego urzędu gminy, z którego wynikać będzie zakres zadań sekretarza, jakie będzie należało porównać z kompetencjami sołtysa.

Sprawa komplikuje się jednak w przypadku sekretarza - inkasenta. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę fakt, że zgodnie z art. 30 par. 2 i 3 Ordynacji podatkowej, inkasent odpowiada całym swoim majątkiem za podatek pobrany, a niewpłacony. Decyzję o odpowiedzialności podatkowej inkasenta wydaje organ podatkowy, którym w przypadku podatków lokalnych, jakimi są podatek rolny, leśny i od nieruchomości, jest wójt. Oznacza to, że wójt będzie występował w stosunku do sekretarza - inkasenta w podwójnej roli: pracodawcy oraz organu podatkowego egzekwującego wykonywanie obowiązków nałożonych ustawą Ordynacja podatkowa. Z tego względu, moim zdaniem, sekretarz nie powinien pełnić funkcji inkasenta, choć, o czym była już mowa, formalnego zakazu nie ma. Decyzja w tej sprawie należy do rady gminy, która może w każdej chwili inkasenta odwołać i wyznaczyć inną osobę do pełnienia tej funkcji.

Zupełnie inną kwestią jest natomiast możliwość pogodzenia obowiązków sekretarza świadczącego pracę w godzinach pracy urzędu gminy z obowiązkami sołtysa i inkasenta. Zarówno mieszkańcy sołectwa dokonujący wyboru sołtysa, jak i rada gminy wyznaczająca inkasenta (inkasentów) powinni po prostu wziąć pod uwagę, że kandydat na każdą z tych funkcji pozostaje w stosunku pracy.

Iwona Andruszkiewicz

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA