| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Dane personalne w uchwale rady miasta

Dane personalne w uchwale rady miasta

Praktyka polegająca na zamieszczaniu w uchwałach rady miasta adresów zamieszkania osób nagrodzonych tytułem Pioniera Miasta nie powinna mieć miejsca.


Problem: Czy umieszczanie w uchwałach rady miasta w sprawie nadawania tytułu Pioniera Miasta informacji o adresach zamieszkania osób, których uchwały dotyczą, narusza przepisy ustawy o ochronie danych osobowych?

GIODO informuje: Artykuł 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych dopuszcza przetwarzanie (a więc i upublicznianie) danych osobowych tzw. danych zwykłych (takich jak np. imię, nazwisko czy adres zamieszkania) od spełnienia jednej z pięciu wymienionych w nim przesłanek. Jedną z nich, wymienioną w pkt. 2 tego przepisu, jest to, aby przetwarzanie było niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.

Wydawać by się zatem mogło, iż rada gminy, która na podstawie art. 40 i 41 ustawy o samorządzie gminnym ma prawo stanowienia przybierających formę uchwały aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy, może w dowolny sposób kształtować zakres danych osobowych zamieszczanych w uchwale.

Wziąwszy zaś pod uwagę, że art. 87 ust. 2 Konstytucji RP stanowi, iż akty prawa miejscowego są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, spełniona byłaby jedna z przesłanek legalności przetwarzania danych osobowych wymieniona w art. 23 ust. 1 pkt 2, czyli istnienie przepisu prawa.

Należy jednakże pamiętać, że proces przetwarzania danych osobowych jest zgodny z prawem dopiero wówczas, gdy odbywa się z uwzględnieniem wszystkich warunków, o których jest mowa w przepisach o ochronie danych osobowych.

I tak, ustawa o ochronie danych osobowych nakłada na administratora danych - poza powołanym powyżej obowiązkiem - m.in. obowiązek przestrzegania zasady adekwatności (art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy). Oznacza ona, iż swym rodzajem i swą treścią dane nie powinny wykraczać poza potrzeby wynikające z celu, jakiemu służy ich przetwarzanie (w tym ujawnianie). W wyroku z 1 grudnia 2005 r. (sygn. akt II SA/Wa 917/2005) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, iż adekwatność danych w stosunku do celu ich przetwarzania powinna być rozumiana jako równowaga między uprawnieniem osoby do dysponowania swymi danymi a interesem administratora danych. Równowaga będzie zachowana, jeżeli administrator danych zażąda danych tylko w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do wypełnienia celu, w jakim dane są przetwarzane. Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 grudnia 2001 r. (sygn. akt II S.A. 2869/00) uznał, iż dla oceny legalności przetwarzania danych osobowych istotne znaczenie mają przede wszystkim (...) podstawa prawna przetwarzania danych (art. 23 ustawy), rodzaj przetwarzanych danych (art. 27) oraz granice przetwarzania (art. 26 ust. 1 pkt 3) (...).

Dlatego praktyka polegająca na zamieszczaniu w uchwałach rady miasta adresów zamieszkania osób nagrodzonych tytułem Pioniera Miasta w ogóle nie powinna mieć miejsca. W każdym przypadku realizowania przedsięwzięcia, z którym wiąże się przetwarzanie danych osobowych, w tym ich ujawnianie, należy mieć na względzie wynikającą z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych zasadę adekwatności, która polega na przetwarzaniu takiego rodzaju danych i tylko o takiej treści, które są niezbędne ze względu na cel przetwarzania tych danych.

KW

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Wiesław Dzikowski

Księgowy, współwłaściciel i pełniący rolę wiceprezesa w firmie BR Progres sp. z o.o. Z księgowością związany od 2003 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »