REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane personalne w uchwale rady miasta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ KW

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka polegająca na zamieszczaniu w uchwałach rady miasta adresów zamieszkania osób nagrodzonych tytułem Pioniera Miasta nie powinna mieć miejsca.

Problem: Czy umieszczanie w uchwałach rady miasta w sprawie nadawania tytułu Pioniera Miasta informacji o adresach zamieszkania osób, których uchwały dotyczą, narusza przepisy ustawy o ochronie danych osobowych?

REKLAMA

REKLAMA

GIODO informuje: Artykuł 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych dopuszcza przetwarzanie (a więc i upublicznianie) danych osobowych tzw. danych zwykłych (takich jak np. imię, nazwisko czy adres zamieszkania) od spełnienia jednej z pięciu wymienionych w nim przesłanek. Jedną z nich, wymienioną w pkt. 2 tego przepisu, jest to, aby przetwarzanie było niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.

Wydawać by się zatem mogło, iż rada gminy, która na podstawie art. 40 i 41 ustawy o samorządzie gminnym ma prawo stanowienia przybierających formę uchwały aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy, może w dowolny sposób kształtować zakres danych osobowych zamieszczanych w uchwale.

Wziąwszy zaś pod uwagę, że art. 87 ust. 2 Konstytucji RP stanowi, iż akty prawa miejscowego są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, spełniona byłaby jedna z przesłanek legalności przetwarzania danych osobowych wymieniona w art. 23 ust. 1 pkt 2, czyli istnienie przepisu prawa.

REKLAMA

Należy jednakże pamiętać, że proces przetwarzania danych osobowych jest zgodny z prawem dopiero wówczas, gdy odbywa się z uwzględnieniem wszystkich warunków, o których jest mowa w przepisach o ochronie danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tak, ustawa o ochronie danych osobowych nakłada na administratora danych - poza powołanym powyżej obowiązkiem - m.in. obowiązek przestrzegania zasady adekwatności (art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy). Oznacza ona, iż swym rodzajem i swą treścią dane nie powinny wykraczać poza potrzeby wynikające z celu, jakiemu służy ich przetwarzanie (w tym ujawnianie). W wyroku z 1 grudnia 2005 r. (sygn. akt II SA/Wa 917/2005) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, iż adekwatność danych w stosunku do celu ich przetwarzania powinna być rozumiana jako równowaga między uprawnieniem osoby do dysponowania swymi danymi a interesem administratora danych. Równowaga będzie zachowana, jeżeli administrator danych zażąda danych tylko w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do wypełnienia celu, w jakim dane są przetwarzane. Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 grudnia 2001 r. (sygn. akt II S.A. 2869/00) uznał, iż dla oceny legalności przetwarzania danych osobowych istotne znaczenie mają przede wszystkim (...) podstawa prawna przetwarzania danych (art. 23 ustawy), rodzaj przetwarzanych danych (art. 27) oraz granice przetwarzania (art. 26 ust. 1 pkt 3) (...).

Dlatego praktyka polegająca na zamieszczaniu w uchwałach rady miasta adresów zamieszkania osób nagrodzonych tytułem Pioniera Miasta w ogóle nie powinna mieć miejsca. W każdym przypadku realizowania przedsięwzięcia, z którym wiąże się przetwarzanie danych osobowych, w tym ich ujawnianie, należy mieć na względzie wynikającą z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych zasadę adekwatności, która polega na przetwarzaniu takiego rodzaju danych i tylko o takiej treści, które są niezbędne ze względu na cel przetwarzania tych danych.

KW

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA