REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zapis sesji rady musi być dostępny cyfrowo
Zapis sesji rady musi być dostępny cyfrowo
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 23 września 2020 r. instytucje publiczne mają obowiązek dołączenia napisów oraz audiodeskrypcji do publikowanych przez siebie multimediów. To kolejny etap wdrażania dostępności cyfrowej przez podmioty publiczne.

REKLAMA

Powyższy wymóg wynika z przepisów Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, która weszła w życia 23 maja 2019 r. Określa ona między innymi wymagania, jakie muszą spełniać strony internetowe i aplikacje mobilne podmiotów publicznych w zakresie umożliwienia ich odbioru osobom z niepełnosprawnościami. Ustawa jest elementem  rządowego programu Dostępność Plus, którego celem jest zapewnienie obywatelom ze szczególnymi potrzebami dostępu do usług świadczonych przez podmioty publiczne, a także treści udostępnianych przez podmioty publiczne na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych.

REKLAMA

Zapisy Ustawy są spójne ze standardem WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), który zawiera zbiór norm, jakie spełniać powinny strony internetowe, aby publikowane na nich treści były dostępne dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, w szczególności dla osób z dysfunkcjami słuchu i wzroku i stanowią implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z 26 października 2016 r.

Polecamy: Nowy JPK_VAT w praktyce jednostek sektora publicznego

Od 23 września 2020 r. wszystkie materiały multimedialne publikowane na stronach internetowych podmiotów publicznych powinny zostać uzupełnione o napisy rozszerzone umożliwiające ich odbiór osobom głuchym i słabosłyszącym, a także o audiodeskrypcję, którą należy rozumieć jako przekazywany drogą słuchową, werbalny opis treści wizualnych osobom niewidomym i słabowidzącym.

Istotne z praktycznego punktu widzenia wyłączenia zawarto w art. 3 ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy, który z zakresu regulacji ustawy wyłącza multimedia nadawane na żywo oraz opublikowane przed dniem 23 września 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymogi zapewnienia dostępności a zapis obrad organu uchwałodawczego

REKLAMA

Dla jednostek samorządu terytorialnego wskazana regulacja jest istotna w szczególności z uwagi na wynikający z właściwych ustaw ustrojowych obowiązek transmitowania i utrwalania obrad ich organów uchwałodawczych i udostępniania nagrań w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej gminy, powiatu czy województwa, a także w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

O ile z obowiązku zapewnienia dostępności wyłączone są transmisje na żywo, nie ulega wątpliwości, że utrwalone nagranie zamieszczone po transmisji na żywo na stronie internetowej będzie musiało zostać opatrzone napisami rozszerzonymi i audiodeskrypcją. Zatem utrwalone nagranie z obrad organu uchwałodawczego jednostki samorządu terytorialnego udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej danego podmiotu czy w inny zwyczajowo przyjęty sposób  powinno spełniać wymagania dostępności.

Napisy rozszerzone nie oznaczają prostego zapisu mowy, czyli tego co zostało powiedziane. Powinny one zawierać informację o wszelkich istotnych dźwiękach mających znaczenie z punktu widzenia odbiorcy, takich jak na przykład śmiech.

Dla zrealizowania ustawowego obowiązku zapewnienia dostępności nie będzie wystarczające opublikowanie protokołu z obrad jako alternatywy dla napisów rozszerzonych. Protokół zawiera jedynie podsumowanie obrad, nie stanowi dokładnego zapisu ich przebiegu. Nie może zatem zastąpić napisów, które oddają wszystko co zostało powiedziane w trakcie sesji.

Alternatywą dla napisów rozszerzonych nie jest tłumaczenie materiału na język migowy. Napisy przeznaczone są dla osób, które rozumieją język polski, a niekoniecznie znają język migowy. Co istotne, przepisy Ustawy nie wymagają dołączenia do materiałów multimedialnych tłumaczenia na język migowy.

W kwestii audiodeskrypcji zasadnym wydaje się przyjęcie, że z uwagi na charakter  materiału, jakim jest nagranie z obrad organu uchwałodawczego jednostki samorządu terytorialnego poza wyjątkowymi przypadkami nie będzie konieczne dodawanie do ich zapisu audiodeskrypcji. W tego rodzaju nagraniu wszystkie niezbędne do obioru materiału informacje przekazywane są w przede wszystkim w jego warstwie dźwiękowej.

Z uwagi na czas niezbędny dla przygotowania napisów czy audiodeskrypcji dopuszczalne jest udostępnienie pliku multimedialnego, a następnie uzupełnione o napisy czy audiodeskrypcję. Czas ten nie powinien być jednak zbyt długi. W motywie 27 Dyrektywy wskazano, że nie powinien przekraczać 14 dni. Zapis ten nie został jednak implementowany bezpośrednio do Ustawy.

Materiały publikowane poza stronami podmiotu publicznego

Obowiązek zapewnienia dostępności dotyczy także informacji publikowanych przez podmiot publiczny na stronie internetowej innej niż jego strona internetowa. Jeżeli informacje te nie spełniają wymagań dostępności cyfrowej, podmiot publiczny ma obowiązek opublikować te same informacje na wybranej spośród swoich stron internetowych, w sposób dostępny cyfrowo. Przykładem mogą być materiały emitowane w lokalnej telewizji, ale należące do podmiotu publicznego.

Wyłączenia ustawowe i kary za brak dostępności

Jak wskazano na wstępie, wymogu zapewnienia dostępności nie stosuje się do multimediów opublikowanych przed dniem 23 września 2020 r. Nie będzie zatem obowiązku uzupełniania ich o napisy czy też audiodeskrypcję. Jednakże mimo ustawowych wyłączeń również w przypadku multimediów, co do których Ustawa nie nakłada obowiązku zapewnienia dostępności, obywatel będzie mógł wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu strony.

23 września 2020 r. kończy się także okres przejściowy dla stron internetowych, które powstały przed dniem 23 września 2018 r. Konieczne będzie zatem zapewnienie ich pełnej dostępności stosownie do wymogów Ustawy.

Za nieuzasadnione i uporczywe niezapewnianie dostępności strony internetowej lub aplikacji mobilnej przez podmiot publiczny Ustawa przewiduje karę pieniężną w wysokości do 10.000 zł. W rozumieniu Ustawy uporczywym niewywiązywaniem się z zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej jest stwierdzenie braku poprawy dostępności cyfrowej w trzech kolejnych monitorowaniach dostępności cyfrowej dokonywanych corocznie zgonie z przepisami Ustawy oraz stwierdzenie rosnącej liczby uzasadnionych skarg na odmowę dostępności.

Magdalena Czajka

Radca prawny specjalizujący się w prawie administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA