REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zapis sesji rady musi być dostępny cyfrowo
Zapis sesji rady musi być dostępny cyfrowo
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 23 września 2020 r. instytucje publiczne mają obowiązek dołączenia napisów oraz audiodeskrypcji do publikowanych przez siebie multimediów. To kolejny etap wdrażania dostępności cyfrowej przez podmioty publiczne.

Powyższy wymóg wynika z przepisów Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, która weszła w życia 23 maja 2019 r. Określa ona między innymi wymagania, jakie muszą spełniać strony internetowe i aplikacje mobilne podmiotów publicznych w zakresie umożliwienia ich odbioru osobom z niepełnosprawnościami. Ustawa jest elementem  rządowego programu Dostępność Plus, którego celem jest zapewnienie obywatelom ze szczególnymi potrzebami dostępu do usług świadczonych przez podmioty publiczne, a także treści udostępnianych przez podmioty publiczne na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zapisy Ustawy są spójne ze standardem WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), który zawiera zbiór norm, jakie spełniać powinny strony internetowe, aby publikowane na nich treści były dostępne dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, w szczególności dla osób z dysfunkcjami słuchu i wzroku i stanowią implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z 26 października 2016 r.

Polecamy: Nowy JPK_VAT w praktyce jednostek sektora publicznego

Od 23 września 2020 r. wszystkie materiały multimedialne publikowane na stronach internetowych podmiotów publicznych powinny zostać uzupełnione o napisy rozszerzone umożliwiające ich odbiór osobom głuchym i słabosłyszącym, a także o audiodeskrypcję, którą należy rozumieć jako przekazywany drogą słuchową, werbalny opis treści wizualnych osobom niewidomym i słabowidzącym.

REKLAMA

Istotne z praktycznego punktu widzenia wyłączenia zawarto w art. 3 ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy, który z zakresu regulacji ustawy wyłącza multimedia nadawane na żywo oraz opublikowane przed dniem 23 września 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymogi zapewnienia dostępności a zapis obrad organu uchwałodawczego

Dla jednostek samorządu terytorialnego wskazana regulacja jest istotna w szczególności z uwagi na wynikający z właściwych ustaw ustrojowych obowiązek transmitowania i utrwalania obrad ich organów uchwałodawczych i udostępniania nagrań w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej gminy, powiatu czy województwa, a także w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

O ile z obowiązku zapewnienia dostępności wyłączone są transmisje na żywo, nie ulega wątpliwości, że utrwalone nagranie zamieszczone po transmisji na żywo na stronie internetowej będzie musiało zostać opatrzone napisami rozszerzonymi i audiodeskrypcją. Zatem utrwalone nagranie z obrad organu uchwałodawczego jednostki samorządu terytorialnego udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej danego podmiotu czy w inny zwyczajowo przyjęty sposób  powinno spełniać wymagania dostępności.

Napisy rozszerzone nie oznaczają prostego zapisu mowy, czyli tego co zostało powiedziane. Powinny one zawierać informację o wszelkich istotnych dźwiękach mających znaczenie z punktu widzenia odbiorcy, takich jak na przykład śmiech.

Dla zrealizowania ustawowego obowiązku zapewnienia dostępności nie będzie wystarczające opublikowanie protokołu z obrad jako alternatywy dla napisów rozszerzonych. Protokół zawiera jedynie podsumowanie obrad, nie stanowi dokładnego zapisu ich przebiegu. Nie może zatem zastąpić napisów, które oddają wszystko co zostało powiedziane w trakcie sesji.

Alternatywą dla napisów rozszerzonych nie jest tłumaczenie materiału na język migowy. Napisy przeznaczone są dla osób, które rozumieją język polski, a niekoniecznie znają język migowy. Co istotne, przepisy Ustawy nie wymagają dołączenia do materiałów multimedialnych tłumaczenia na język migowy.

W kwestii audiodeskrypcji zasadnym wydaje się przyjęcie, że z uwagi na charakter  materiału, jakim jest nagranie z obrad organu uchwałodawczego jednostki samorządu terytorialnego poza wyjątkowymi przypadkami nie będzie konieczne dodawanie do ich zapisu audiodeskrypcji. W tego rodzaju nagraniu wszystkie niezbędne do obioru materiału informacje przekazywane są w przede wszystkim w jego warstwie dźwiękowej.

Z uwagi na czas niezbędny dla przygotowania napisów czy audiodeskrypcji dopuszczalne jest udostępnienie pliku multimedialnego, a następnie uzupełnione o napisy czy audiodeskrypcję. Czas ten nie powinien być jednak zbyt długi. W motywie 27 Dyrektywy wskazano, że nie powinien przekraczać 14 dni. Zapis ten nie został jednak implementowany bezpośrednio do Ustawy.

Materiały publikowane poza stronami podmiotu publicznego

Obowiązek zapewnienia dostępności dotyczy także informacji publikowanych przez podmiot publiczny na stronie internetowej innej niż jego strona internetowa. Jeżeli informacje te nie spełniają wymagań dostępności cyfrowej, podmiot publiczny ma obowiązek opublikować te same informacje na wybranej spośród swoich stron internetowych, w sposób dostępny cyfrowo. Przykładem mogą być materiały emitowane w lokalnej telewizji, ale należące do podmiotu publicznego.

Wyłączenia ustawowe i kary za brak dostępności

Jak wskazano na wstępie, wymogu zapewnienia dostępności nie stosuje się do multimediów opublikowanych przed dniem 23 września 2020 r. Nie będzie zatem obowiązku uzupełniania ich o napisy czy też audiodeskrypcję. Jednakże mimo ustawowych wyłączeń również w przypadku multimediów, co do których Ustawa nie nakłada obowiązku zapewnienia dostępności, obywatel będzie mógł wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu strony.

23 września 2020 r. kończy się także okres przejściowy dla stron internetowych, które powstały przed dniem 23 września 2018 r. Konieczne będzie zatem zapewnienie ich pełnej dostępności stosownie do wymogów Ustawy.

Za nieuzasadnione i uporczywe niezapewnianie dostępności strony internetowej lub aplikacji mobilnej przez podmiot publiczny Ustawa przewiduje karę pieniężną w wysokości do 10.000 zł. W rozumieniu Ustawy uporczywym niewywiązywaniem się z zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej jest stwierdzenie braku poprawy dostępności cyfrowej w trzech kolejnych monitorowaniach dostępności cyfrowej dokonywanych corocznie zgonie z przepisami Ustawy oraz stwierdzenie rosnącej liczby uzasadnionych skarg na odmowę dostępności.

Magdalena Czajka

Radca prawny specjalizujący się w prawie administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA