reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Zapis sesji rady musi być dostępny cyfrowo

Zapis sesji rady musi być dostępny cyfrowo

Od 23 września 2020 r. instytucje publiczne mają obowiązek dołączenia napisów oraz audiodeskrypcji do publikowanych przez siebie multimediów. To kolejny etap wdrażania dostępności cyfrowej przez podmioty publiczne.

Powyższy wymóg wynika z przepisów Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, która weszła w życia 23 maja 2019 r. Określa ona między innymi wymagania, jakie muszą spełniać strony internetowe i aplikacje mobilne podmiotów publicznych w zakresie umożliwienia ich odbioru osobom z niepełnosprawnościami. Ustawa jest elementem  rządowego programu Dostępność Plus, którego celem jest zapewnienie obywatelom ze szczególnymi potrzebami dostępu do usług świadczonych przez podmioty publiczne, a także treści udostępnianych przez podmioty publiczne na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych.

Zapisy Ustawy są spójne ze standardem WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), który zawiera zbiór norm, jakie spełniać powinny strony internetowe, aby publikowane na nich treści były dostępne dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, w szczególności dla osób z dysfunkcjami słuchu i wzroku i stanowią implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z 26 października 2016 r.

Polecamy: Nowy JPK_VAT w praktyce jednostek sektora publicznego

Od 23 września 2020 r. wszystkie materiały multimedialne publikowane na stronach internetowych podmiotów publicznych powinny zostać uzupełnione o napisy rozszerzone umożliwiające ich odbiór osobom głuchym i słabosłyszącym, a także o audiodeskrypcję, którą należy rozumieć jako przekazywany drogą słuchową, werbalny opis treści wizualnych osobom niewidomym i słabowidzącym.

Istotne z praktycznego punktu widzenia wyłączenia zawarto w art. 3 ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy, który z zakresu regulacji ustawy wyłącza multimedia nadawane na żywo oraz opublikowane przed dniem 23 września 2020 r.

Wymogi zapewnienia dostępności a zapis obrad organu uchwałodawczego

Dla jednostek samorządu terytorialnego wskazana regulacja jest istotna w szczególności z uwagi na wynikający z właściwych ustaw ustrojowych obowiązek transmitowania i utrwalania obrad ich organów uchwałodawczych i udostępniania nagrań w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej gminy, powiatu czy województwa, a także w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

O ile z obowiązku zapewnienia dostępności wyłączone są transmisje na żywo, nie ulega wątpliwości, że utrwalone nagranie zamieszczone po transmisji na żywo na stronie internetowej będzie musiało zostać opatrzone napisami rozszerzonymi i audiodeskrypcją. Zatem utrwalone nagranie z obrad organu uchwałodawczego jednostki samorządu terytorialnego udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej danego podmiotu czy w inny zwyczajowo przyjęty sposób  powinno spełniać wymagania dostępności.

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Diana Renata Bożek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama