Uchwała o nieudzieleniu absolutorium - skarga wójta
REKLAMA
REKLAMA
Czy wójt może wnieść skargę w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym w przedmiocie nieudzielenia absolutorium?
REKLAMA
W myśl art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2013 poz. 594 z poz. zm.) każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
REKLAMA
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 13 listopada 2008 r., sygn. akt I SA/Łd 1127/08 uznał, iż najogólniej rzecz ujmując wójt pełniąc swoją funkcję wykonuje szereg zadań o charakterze publicznym, które składają się na treść jego mandatu. W konsekwencji wydanie uchwały przez radę gminy nieudzielającej wójtowi absolutorium, narusza interes prawny wójta. Co też skutkuje możliwością wniesienia skargi do sądu administracyjnego zgodnie z wyżej cytowanym przepisem. Sąd powołał się w tym zakresie na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 października 2011 r., sygn. akt SA 1436/01, który stwierdził, iż odwołanie z funkcji w radzie lub organie wykonawczym gminy daje odwołanej osobie możliwość skorzystania z ochrony przed NSA w ramach konstrukcji unormowanej w art. 101 ust. 1 ustawy o samo-rządzie gminnym, niezależnie od dochodzenia roszczeń ze stosunku pracy przed sądem powszechnym, jeżeli taki stosunek został nawiązany.
W ocenie Sądu przesłanka wyczerpania środków zaskarżenia jest spełniona także w sytuacji, kiedy środek zaskarżenia został wniesiony przez którąkolwiek ze stron postępowania, niekoniecznie tą samą, która następnie wystąpiła ze skargą do sądu administracyjnego. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby przykładowo wójt jako organ gminy wystąpił z wezwaniem o usuniecie naruszenia prawa do rady gminy, zaś samą skargę wniósł inny podmiot, np. osoba fizyczna.
Zadaj pytanie: Forum
Jednocześnie Sąd uznał, iż przepisy prawa nie określają zasad dokonywania oceny prawidłowości wykonania budżetu. Oznacza to, że kwalifikowanie stwierdzonych uchybień jako istotnych bądź nieistotnych pozostawione zostało radzie. Czyli sąd administracyjny dokonując oceny legalności uchwały o nieudzielaniu absolutorium, nie ma podstaw prawnych do zakwestionowania zastosowanych przez radę kryteriów oceny realizacji budżetu. Zatem jeżeli spełnione zostały wymogi formalne, rada może dokonać oceny wykonania budżetu, który odbiegał od zaplanowanego i z tego powodu rada może nie udzielić wójtowi absolutorium, to takie stanowisko mieści się w zakresie jej kompetencji określonych w art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie terytorialnym oraz art. 199 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, zaś w tym zakresie skarga wójta w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym w przedmiocie nieudzielenia absolutorium jest niezasadna.
Polecamy serwis: Finanse
REKLAMA
REKLAMA