REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka jest zdolność sądowa i procesowa wójta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Wołoszyn

REKLAMA

Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia pracodawcą, nie ma zdolności sądowej ani procesowej w sprawie z zakresu prawa pracy. Zdolności takiej nie ma też wójt.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego (dalej: SN) z 25 września 2008 r. (sygn. akt II PK 36/08) zdolność sądowa i procesowa w sprawach z zakresu prawa pracy jest powiązana z podmiotowością w zakresie zatrudniania pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

 

Stan faktyczny

 

Sprawą, której konsekwencją było wydanie przez SN wspomnianego wyroku, było wniesienie powództwa o ustalenie, że w okresie od 1 września 1999 r. powód został przeniesiony jako nauczyciel mianowany do gimnazjum w N.W.W. Jako pozwanego w tej sprawie powód wskazał nie swojego pracodawcę – Zespół Szkół w N.W.W. – lecz wójta gminy N.W.W. Pozwany w odpowiedzi wniósł o odrzucenie pozwu.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd Rejonowy (dalej: SR) wezwał do udziału w sprawie pracodawcę powoda. Wyrokiem z 13 czerwca 2007 r. SR oddalił powództwo i zasądził od powoda na rzecz pozwanego wójta kwotę 60 zł z tytułu zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

 

Jednak wójt zaskarżył wyrok SR, zarzucając w apelacji naruszenie przepisów postępowania cywilnego, przez niezastosowanie art. 64 § 1 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (k.p.c), co skutkowało nieprzyjęciem jako podstawy rozstrzygnięcia art. 199 § 1 pkt 3 k.p.c. Zdaniem wójta pozew powinien zostać odrzucony, nie zaś oddalony.

 

Stanowisko Sądu Okręgowego

 

Sąd Okręgowy (dalej: SO) oddalił apelację wójta wyrokiem z 11 października 2007 r. i wskazał, że poprzez wniesienie powództwa przeciwko wójtowi powód nie zakwestionował wprawdzie działania swojego pracodawcy, lecz osoby, która powierzyła stanowisko dyrektora Zespołu Szkół innej niż powód osobie. Sąd ocenił, że faktycznie pozwanym w sprawie była konkretna osoba fizyczna sprawująca funkcję wójta.

 

Z tego powodu powoływanie się na brak zdolności sądowej pozwanego nie zasługiwało na uwzględnienie, SR nie miał zaś podstaw do zastosowania art. 199 § 1 pkt 3 k.p.c. Sąd Okręgowy ocenił jako słuszne działanie SR polegające na oddaleniu powództwa ze względu na brak legitymacji procesowej po stronie pozwanej.

 

Czytaj także: Rola sekretarza gminy >>

 

Sprawa przed SN

 

Pełnomocnik wójta zaskarżył w całości wyrok SO w drodze kasacji, zarzucając naruszenie art. 64 § 1, art. 65 § 1 i art. 199 § 1 pkt 3 k.p.c. Zdaniem skarżących wójt gminy nie jest osobą fizyczną, więc nie ma zdolności do występowania w procesie jako strona. Wójt nie ma więc zdolności sądowej, zgodnie z art. 64 § 1 k.p.c., oraz zdolności procesowej, zgodnie z art. 65 § 1 k.p.c.

 

Zdaniem pełnomocnika pozwanego sądy nie zastosowały art. 199 § 1 pkt 3 k.p.c. na skutek jego błędnej interpretacji, co skutkowało wydaniem orzeczenia merytorycznego o oddaleniu powództwa, zamiast odrzuceniem pozwu.

 

Argumenty SN

 

Sąd Najwyższy podkreślił, że zdolność sądowa i procesowa w sprawach z zakresu prawa pracy jest powiązana z podmiotowością w zakresie zatrudniania pracowników. Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia pracodawcą, nie ma też zdolności sądowej ani procesowej w sprawach z zakresu prawa pracy. A więc wójt nie ma takiej zdolności.

 

Zdaniem SN gdyby pozwano wójta jako osobę fizyczną, to zachodziłby brak legitymacji procesowej. W pozwie jednak nie wskazano wójta jako osoby fizycznej (np. podając imię, nazwisko, adres), lecz jako organ gminy.

 

W konsekwencji SN uchylił zaskarżony wyrok obu sądów i odrzucił pozew w tym zakresie.

 

 Czytaj także: Za co odpowiada zastępca wójta >>

 

Dorota Wołoszyn

 

Podstawa prawna:

• Ustawa z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. nr 43, poz. 296; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 179, poz. 1395)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA