REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka jest zdolność sądowa i procesowa wójta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Wołoszyn

REKLAMA

Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia pracodawcą, nie ma zdolności sądowej ani procesowej w sprawie z zakresu prawa pracy. Zdolności takiej nie ma też wójt.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego (dalej: SN) z 25 września 2008 r. (sygn. akt II PK 36/08) zdolność sądowa i procesowa w sprawach z zakresu prawa pracy jest powiązana z podmiotowością w zakresie zatrudniania pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

 

Stan faktyczny

 

Sprawą, której konsekwencją było wydanie przez SN wspomnianego wyroku, było wniesienie powództwa o ustalenie, że w okresie od 1 września 1999 r. powód został przeniesiony jako nauczyciel mianowany do gimnazjum w N.W.W. Jako pozwanego w tej sprawie powód wskazał nie swojego pracodawcę – Zespół Szkół w N.W.W. – lecz wójta gminy N.W.W. Pozwany w odpowiedzi wniósł o odrzucenie pozwu.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd Rejonowy (dalej: SR) wezwał do udziału w sprawie pracodawcę powoda. Wyrokiem z 13 czerwca 2007 r. SR oddalił powództwo i zasądził od powoda na rzecz pozwanego wójta kwotę 60 zł z tytułu zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

 

Jednak wójt zaskarżył wyrok SR, zarzucając w apelacji naruszenie przepisów postępowania cywilnego, przez niezastosowanie art. 64 § 1 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (k.p.c), co skutkowało nieprzyjęciem jako podstawy rozstrzygnięcia art. 199 § 1 pkt 3 k.p.c. Zdaniem wójta pozew powinien zostać odrzucony, nie zaś oddalony.

 

Stanowisko Sądu Okręgowego

 

Sąd Okręgowy (dalej: SO) oddalił apelację wójta wyrokiem z 11 października 2007 r. i wskazał, że poprzez wniesienie powództwa przeciwko wójtowi powód nie zakwestionował wprawdzie działania swojego pracodawcy, lecz osoby, która powierzyła stanowisko dyrektora Zespołu Szkół innej niż powód osobie. Sąd ocenił, że faktycznie pozwanym w sprawie była konkretna osoba fizyczna sprawująca funkcję wójta.

 

Z tego powodu powoływanie się na brak zdolności sądowej pozwanego nie zasługiwało na uwzględnienie, SR nie miał zaś podstaw do zastosowania art. 199 § 1 pkt 3 k.p.c. Sąd Okręgowy ocenił jako słuszne działanie SR polegające na oddaleniu powództwa ze względu na brak legitymacji procesowej po stronie pozwanej.

 

Czytaj także: Rola sekretarza gminy >>

 

Sprawa przed SN

 

Pełnomocnik wójta zaskarżył w całości wyrok SO w drodze kasacji, zarzucając naruszenie art. 64 § 1, art. 65 § 1 i art. 199 § 1 pkt 3 k.p.c. Zdaniem skarżących wójt gminy nie jest osobą fizyczną, więc nie ma zdolności do występowania w procesie jako strona. Wójt nie ma więc zdolności sądowej, zgodnie z art. 64 § 1 k.p.c., oraz zdolności procesowej, zgodnie z art. 65 § 1 k.p.c.

 

Zdaniem pełnomocnika pozwanego sądy nie zastosowały art. 199 § 1 pkt 3 k.p.c. na skutek jego błędnej interpretacji, co skutkowało wydaniem orzeczenia merytorycznego o oddaleniu powództwa, zamiast odrzuceniem pozwu.

 

Argumenty SN

 

Sąd Najwyższy podkreślił, że zdolność sądowa i procesowa w sprawach z zakresu prawa pracy jest powiązana z podmiotowością w zakresie zatrudniania pracowników. Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia pracodawcą, nie ma też zdolności sądowej ani procesowej w sprawach z zakresu prawa pracy. A więc wójt nie ma takiej zdolności.

 

Zdaniem SN gdyby pozwano wójta jako osobę fizyczną, to zachodziłby brak legitymacji procesowej. W pozwie jednak nie wskazano wójta jako osoby fizycznej (np. podając imię, nazwisko, adres), lecz jako organ gminy.

 

W konsekwencji SN uchylił zaskarżony wyrok obu sądów i odrzucił pozew w tym zakresie.

 

 Czytaj także: Za co odpowiada zastępca wójta >>

 

Dorota Wołoszyn

 

Podstawa prawna:

• Ustawa z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. nr 43, poz. 296; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 179, poz. 1395)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

REKLAMA

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

REKLAMA