| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Oszczędności we współpracy z samorządami

Oszczędności we współpracy z samorządami

Zdaniem Forum Od-nowa na poczynienie istotniejszych oszczędności bez ryzyka wzrostu podatków lub pogorszenia jakości realizacji zadań pozwolą tylko zmiany systemowe: w organizacji samorządu i sposobach jego finansowania.

Jednak już teraz można sformułować propozycje, które umożliwią większą efektywność władz samorządowych. Stworzą one bodźce do oszczędności w jst z korzyścią dla budżetu państwa. Rekomendacje zostały uszeregowane od najprostszej do wprowadzenia, do najtrudniejszej.

1. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych: równość pracodawców

Pracodawcy publiczni – państwowe i samorządowe jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe – mają obowiązek bez względu na liczbę zatrudnianych osób utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Pracodawcy prywatni muszą to uczynić przy co najmniej 20 zatrudnionych. Tymczasem większość samorządowych jednostek organizacyjnych zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Należy zrównać status obu typów pracodawców.

Zobacz także: Gminne osoby prawne - jaka jest ich specyfika?

2. Efektywne dotacje z budżetu państwa

Obecnie samorządy mają otrzymywać 100% na pokrycie kosztów 94 zadań z zakresu administracji rządowej. Każde finansowane jest osobną dotacją. W budżecie na 2013 r. przewidziano na to 15 mld zł. W praktyce urzędy wojewódzkie nie są w stanie sprawdzić, z jakim efektem jst wykorzystują te pieniądze. Wydanie środków jest uznawane ze zrealizowanie zadania. Należy wdrożyć zasadę, że jst mogą swobodnie gospodarować łączną sumą dotacji, niezależnie, ile wydadzą na poszczególne zadania. Powinny móc zachować sobie wszystkie zaoszczędzone środki (mechanizm działałby do roku 2015). To zachęci samorządy do lepszej kontroli wydawania pieniędzy, z których większość służy wypłacie wielu osobnych świadczeń socjalnych. Gminy pomogą uszczelnić ten system, jeżeli w ustawie wskaże się górny pułap sumy świadczeń socjalnych dla gospodarstwa domowego. Można rozważyć, by warunkiem całego mechanizmu był brak wzrostu poziomu dotacji w kolejnych latach. 

3. Środki państwowych funduszy celowych w budżetach samorządowych

Włączenie do dochodów powiatów i województw środków z Funduszu Pracy i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Samorządy powinny móc zachować sobie 50% środków zaoszczędzonych na realizacji zadań.

4. Wspólne instytucje samorządów

Wprowadzenie możliwości realizacji zadań jst przez wspólne instytucje. Gminy razem prowadziłyby np. placówki pomocy społecznej i biblioteki publiczne, pod warunkiem dostępu do ich usług na terenie każdej ze współpracujących jst. Obecnie każda gmina musi mieć własną placówkę, co kosztuje. To samo dotyczy powiatowych centrów pomocy rodzinie. Powiaty również powinny móc scalać funkcje w zakresie polityki społecznej, tworząc wspólne centra pomocy rodzinie i urzędy pracy. Komasacja instytucji to tymczasowa alternatywa wobec nieuniknionego łączenia małych, słabych samorządów gminnych i powiatowych.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Accace Polska

Accace jest jednym z liderów firm doradczo-outsourcingowych, obecną na rynku od 2006 roku. Zatrudniamy ponad 600 profesjonalistów, w tym prawników, doradców podatkowych, księgowych i finansistów oraz specjalistów kadrowo-płacowych. Accace doradza ponad 2 000 klientom w 15 krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »