REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędności we współpracy z samorządami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Forum Od-nowa
Organizacja non-profit
Oszczędności we współpracy z samorządami
Oszczędności we współpracy z samorządami

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Forum Od-nowa na poczynienie istotniejszych oszczędności bez ryzyka wzrostu podatków lub pogorszenia jakości realizacji zadań pozwolą tylko zmiany systemowe: w organizacji samorządu i sposobach jego finansowania.

Jednak już teraz można sformułować propozycje, które umożliwią większą efektywność władz samorządowych. Stworzą one bodźce do oszczędności w jst z korzyścią dla budżetu państwa. Rekomendacje zostały uszeregowane od najprostszej do wprowadzenia, do najtrudniejszej.

REKLAMA

REKLAMA

1. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych: równość pracodawców

Pracodawcy publiczni – państwowe i samorządowe jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe – mają obowiązek bez względu na liczbę zatrudnianych osób utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Pracodawcy prywatni muszą to uczynić przy co najmniej 20 zatrudnionych. Tymczasem większość samorządowych jednostek organizacyjnych zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Należy zrównać status obu typów pracodawców.

Zobacz także: Gminne osoby prawne - jaka jest ich specyfika?

2. Efektywne dotacje z budżetu państwa

Obecnie samorządy mają otrzymywać 100% na pokrycie kosztów 94 zadań z zakresu administracji rządowej. Każde finansowane jest osobną dotacją. W budżecie na 2013 r. przewidziano na to 15 mld zł. W praktyce urzędy wojewódzkie nie są w stanie sprawdzić, z jakim efektem jst wykorzystują te pieniądze. Wydanie środków jest uznawane ze zrealizowanie zadania. Należy wdrożyć zasadę, że jst mogą swobodnie gospodarować łączną sumą dotacji, niezależnie, ile wydadzą na poszczególne zadania. Powinny móc zachować sobie wszystkie zaoszczędzone środki (mechanizm działałby do roku 2015). To zachęci samorządy do lepszej kontroli wydawania pieniędzy, z których większość służy wypłacie wielu osobnych świadczeń socjalnych. Gminy pomogą uszczelnić ten system, jeżeli w ustawie wskaże się górny pułap sumy świadczeń socjalnych dla gospodarstwa domowego. Można rozważyć, by warunkiem całego mechanizmu był brak wzrostu poziomu dotacji w kolejnych latach. 

REKLAMA

3. Środki państwowych funduszy celowych w budżetach samorządowych

Włączenie do dochodów powiatów i województw środków z Funduszu Pracy i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Samorządy powinny móc zachować sobie 50% środków zaoszczędzonych na realizacji zadań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Wspólne instytucje samorządów

Wprowadzenie możliwości realizacji zadań jst przez wspólne instytucje. Gminy razem prowadziłyby np. placówki pomocy społecznej i biblioteki publiczne, pod warunkiem dostępu do ich usług na terenie każdej ze współpracujących jst. Obecnie każda gmina musi mieć własną placówkę, co kosztuje. To samo dotyczy powiatowych centrów pomocy rodzinie. Powiaty również powinny móc scalać funkcje w zakresie polityki społecznej, tworząc wspólne centra pomocy rodzinie i urzędy pracy. Komasacja instytucji to tymczasowa alternatywa wobec nieuniknionego łączenia małych, słabych samorządów gminnych i powiatowych.

Polecamy serwis: Ustrój i jednostki

5. Konsolidacja organizacji wewnętrznej samorządów

W ramach 2,8 tys. jst działa obecnie 59 tys. jednostek organizacyjnych. Każdą z nich, mimo braku osobowości prawnej, prawo traktuje jako osobny podmiot gospodarczy. Jest pracodawcą, płatnikiem podatków i składek, ma plan finansowy i kont, głównego księgowego i kierownika. Ten stan, będący spadkiem po PRL, generuje potrzebę zatrudniania dziesiątek tysięcy pracowników obsługowych. Pozbawienie instytucji samorządowych statusu jednostki organizacyjnej wewnętrznie scali samorząd. Pracodawcą stanie się on sam, co pozwoli na znaczące obniżenie kosztów administracyjnych, także po stronie instytucji obsługujących jst: urzędów skarbowych, ZUS i GUS. Liczba ich samorządowych klientów spadnie bowiem 20-krotnie.
Obecnie pojawiły się bardzo sprzyjające warunki do zainicjowania reorganizacji wewnętrznej jst. W uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FPS 1/13) zakończył wieloletni stan niejasności uznając, że podatnikiem VAT jest gmina, a nie osobno jej jednostki organizacyjne. Konsolidację wewnętrzną wspierają rozwiązania przewidziane w założeniach ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. Rada Ministrów przyjęła ten dokument 11 czerwca 2013 r.

Poza zmianami organizacyjnymi, proponujemy trzy dalsze kroki przebudowy systemu finansowania jst, mogące przynieść znaczne oszczędności: lokalny PIT, który zwiększy odpowiedzialność za wydawanie pieniędzy podatników, uproszczona subwencja naliczana w oparciu o wagi dla grup wiekowych i przyjęcie reguły, że cena usługi nie może przewyższyć kosztu jej świadczenia. 

Polecamy: Forum

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA