REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędności we współpracy z samorządami

Forum Od-nowa
Organizacja non-profit
Oszczędności we współpracy z samorządami
Oszczędności we współpracy z samorządami

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Forum Od-nowa na poczynienie istotniejszych oszczędności bez ryzyka wzrostu podatków lub pogorszenia jakości realizacji zadań pozwolą tylko zmiany systemowe: w organizacji samorządu i sposobach jego finansowania.

Jednak już teraz można sformułować propozycje, które umożliwią większą efektywność władz samorządowych. Stworzą one bodźce do oszczędności w jst z korzyścią dla budżetu państwa. Rekomendacje zostały uszeregowane od najprostszej do wprowadzenia, do najtrudniejszej.

REKLAMA

REKLAMA

1. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych: równość pracodawców

Pracodawcy publiczni – państwowe i samorządowe jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe – mają obowiązek bez względu na liczbę zatrudnianych osób utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Pracodawcy prywatni muszą to uczynić przy co najmniej 20 zatrudnionych. Tymczasem większość samorządowych jednostek organizacyjnych zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Należy zrównać status obu typów pracodawców.

Zobacz także: Gminne osoby prawne - jaka jest ich specyfika?

2. Efektywne dotacje z budżetu państwa

Obecnie samorządy mają otrzymywać 100% na pokrycie kosztów 94 zadań z zakresu administracji rządowej. Każde finansowane jest osobną dotacją. W budżecie na 2013 r. przewidziano na to 15 mld zł. W praktyce urzędy wojewódzkie nie są w stanie sprawdzić, z jakim efektem jst wykorzystują te pieniądze. Wydanie środków jest uznawane ze zrealizowanie zadania. Należy wdrożyć zasadę, że jst mogą swobodnie gospodarować łączną sumą dotacji, niezależnie, ile wydadzą na poszczególne zadania. Powinny móc zachować sobie wszystkie zaoszczędzone środki (mechanizm działałby do roku 2015). To zachęci samorządy do lepszej kontroli wydawania pieniędzy, z których większość służy wypłacie wielu osobnych świadczeń socjalnych. Gminy pomogą uszczelnić ten system, jeżeli w ustawie wskaże się górny pułap sumy świadczeń socjalnych dla gospodarstwa domowego. Można rozważyć, by warunkiem całego mechanizmu był brak wzrostu poziomu dotacji w kolejnych latach. 

REKLAMA

3. Środki państwowych funduszy celowych w budżetach samorządowych

Włączenie do dochodów powiatów i województw środków z Funduszu Pracy i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Samorządy powinny móc zachować sobie 50% środków zaoszczędzonych na realizacji zadań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Wspólne instytucje samorządów

Wprowadzenie możliwości realizacji zadań jst przez wspólne instytucje. Gminy razem prowadziłyby np. placówki pomocy społecznej i biblioteki publiczne, pod warunkiem dostępu do ich usług na terenie każdej ze współpracujących jst. Obecnie każda gmina musi mieć własną placówkę, co kosztuje. To samo dotyczy powiatowych centrów pomocy rodzinie. Powiaty również powinny móc scalać funkcje w zakresie polityki społecznej, tworząc wspólne centra pomocy rodzinie i urzędy pracy. Komasacja instytucji to tymczasowa alternatywa wobec nieuniknionego łączenia małych, słabych samorządów gminnych i powiatowych.

Polecamy serwis: Ustrój i jednostki

5. Konsolidacja organizacji wewnętrznej samorządów

W ramach 2,8 tys. jst działa obecnie 59 tys. jednostek organizacyjnych. Każdą z nich, mimo braku osobowości prawnej, prawo traktuje jako osobny podmiot gospodarczy. Jest pracodawcą, płatnikiem podatków i składek, ma plan finansowy i kont, głównego księgowego i kierownika. Ten stan, będący spadkiem po PRL, generuje potrzebę zatrudniania dziesiątek tysięcy pracowników obsługowych. Pozbawienie instytucji samorządowych statusu jednostki organizacyjnej wewnętrznie scali samorząd. Pracodawcą stanie się on sam, co pozwoli na znaczące obniżenie kosztów administracyjnych, także po stronie instytucji obsługujących jst: urzędów skarbowych, ZUS i GUS. Liczba ich samorządowych klientów spadnie bowiem 20-krotnie.
Obecnie pojawiły się bardzo sprzyjające warunki do zainicjowania reorganizacji wewnętrznej jst. W uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FPS 1/13) zakończył wieloletni stan niejasności uznając, że podatnikiem VAT jest gmina, a nie osobno jej jednostki organizacyjne. Konsolidację wewnętrzną wspierają rozwiązania przewidziane w założeniach ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. Rada Ministrów przyjęła ten dokument 11 czerwca 2013 r.

Poza zmianami organizacyjnymi, proponujemy trzy dalsze kroki przebudowy systemu finansowania jst, mogące przynieść znaczne oszczędności: lokalny PIT, który zwiększy odpowiedzialność za wydawanie pieniędzy podatników, uproszczona subwencja naliczana w oparciu o wagi dla grup wiekowych i przyjęcie reguły, że cena usługi nie może przewyższyć kosztu jej świadczenia. 

Polecamy: Forum

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA