| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Zadania jednostek samorządu terytorialnego

Zadania jednostek samorządu terytorialnego

Zakres zadań jednostek samorządu terytorialnego określony jest ustawowo. Co istotne, poszczególne zadania jednostek samorządu terytorialnego nie mogą naruszać kompetencji innych organów administracji publicznej.

Zadania jednostek samorządu terytorialnego - zadania własne

Zadania własne mogą być realizowane samodzielnie lub we współpracy z jednostkami pomocniczymi w ramach podpisanych umów i porozumień.

Cechą zadań własnych jest to, iż samorząd wykonuje je na zasadzie domniemanej kompetencji, w oparciu o własne środki finansowe oraz swoją bezpośrednią odpowiedzialność.

Redakcja poleca: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 (książka)

Zadania własne regulowane są przepisami prawa, ale ich standard jest uzależniony od posiadanych zasobów w danej jednostce terytorialnej.

Zobacz serwis: Organizacja

Zadania własne dzielą się na:
• obowiązkowe – jednostka terytorialna nie może zrezygnować z ich wykonywania, musi wyznaczyć w budżecie środki na ich realizowanie w celu zapewnienia mieszkańcom świadczeń publicznych o charakterze elementarnym,
• fakultatywne – jednostka realizuje je w takim zakresie, w jakim jest to możliwe ze względu na środki posiadane w bud zecie oraz lokalne potrzeby.

Zadania zlecone

Zadania zlecone to zadania publiczne wynikające z uzasadnionych potrzeb państwa , ustawowo przekazane do wykonania jednostkom samorządu terytorialnego. Pochodzą one od państwa. Jednostka wykonuje je po zapewnieniu przez zleceniodawcę środków finansowych i w jego imieniu.

Jednostki samorządu terytorialnego nie mają możliwości odmowy wykonania zadań zleconych z powodu braku środków finansowych lub ich niewystarczającej wysokości.

Nadzór nad wykonywaniem zadań zleconych należy do wojewody.

Zadania powierzone

Zadania powierzone to przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego w drodze umowy lub porozumienia czynności realizowane samodzielnie lub wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Umowa określa zakres i wielkość realizowanych zadań powierzonych.

Zadania te mogą pochodzić od organów administracji rządowej lub innych jednostek samorządu terytorialnego.

Zakres zadań powierzonych zależy od stopnia decentralizacji państwa i przyjętego modelu życia społecznego.

Zobacz również Forum.

Inne zadania jednostek samorządu terytorialnego

Poza podziałem zadań jednostek samorządu terytorialnego ze względu na kompetencje (własne, zlecone, powierzone) można również wyróżnić podział ze względu na:

1. charakter:
zadania bezpośrednie, które bezpośrednio wpływają na zaspokojenie potrzeb społeczności lokalnej (np. utrzymanie zieleni miejskiej),
• zadania pośrednie (pomocnicze), warunkują wykonanie zadań bezpośrednich (np. utrzymanie sekretariatu urzędu);

2. czas trwania:
• zadania kontynuowane (np. oświetlenie ulic),
zadania nowe (np. budowa drogi).

Podstawa prawna:
- Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 16, poz. 95).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Jolanta Malak

Regionalna dyrektor Fortinet w Polsce

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »