Ustawa o samorządzie gminnym 2015 - co się zmieni?
REKLAMA
REKLAMA
Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (w wersji na KRM z dnia 15 kwietnia 2014 r.) przewiduje następujące zmiany:
1. Zwiększenie samodzielności i elastyczności działania jednostek samorządu terytorialnego.
2. Ułatwienie współpracy jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zwiększenie zachęt do dobrowolnego łączenia jednostek samorządu terytorialnego.
4. Zmiany w przepisach ustawy o podatku od spadków i darowizn, ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz ustawy o podatku leśnym.
5. Zmiany przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) w zakresie ochrony zadrzewień i terenów zieleni.
6. Zmiany o charakterze deregulacyjnym i doprecyzowującym w przepisach materialnego prawa administracyjnego normującego zadania samorządu terytorialnego.
REKLAMA
Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015
W zakresie łączenia gmin i powiatów projekt wprowadza instytucję pełnomocnika ds. utworzenia gminy, którego zadaniem do czasu utworzenia nowej gminy jest przygotowanie organizacyjne i prawne gminy do wykonywania zadań publicznych.
REKLAMA
Pełnomocnik ma również dokonać oceny, które jednostki organizacyjne łączonych gmin i powiatów powinny być połączone organizacyjnie z dniem utworzenia nowej jednostki, a które winny działać na dotychczasowych zasadach lub zostać zlikwidowane. Zadaniem pełnomocnika będzie także zapewnienie prawidłowej gospodarki finansowej utworzonej jednostki, a w szczególności uchwalenie jej budżetu. Projekt budżetu nowej jednostki przygotowany przez pełnomocnika i skonsultowany z regionalną izbą obrachunkową stałby się podstawą jej gospodarki finansowej do czasu uchwalenia budżetu.
Nowe przepisy wskazują, iż jednostka samorządu terytorialnego powstała w wyniku połączenia dwóch (lub więcej) innych jednostek stanie się prawnym następcą tychże. Wejdzie zatem w prawa i obowiązki wynikające z zawartych dotychczas umów i porozumień, stanie się organem właściwym albo stroną we wszystkich wszczętych i niezakończonych postępowaniach administracyjnych i sądowych. Przejmie także mienie jednostek, w wyniku połączenia których powstała (nabycie mienia będzie następowało w drodze porozumienia zawartego pomiędzy łączącymi się jednostkami).
Zakłada się, że ustanowione przez dotychczasowe jednostki akty prawa miejscowego będą ważne i będą obowiązywały (każdy na terenie dotychczasowej jednostki) do czasu ich uchylenia i ustanowienia nowych aktów przez organy nowej jednostki.
Zmiany przewidują wprowadzenie możliwości zapewnienia samorządowym jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej. Zakres wspólnej obsługi nie będzie mógł obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie. Pozostawienie w gestii kierowników jednostek obsługiwanych tych kompetencji, uwzględnia ukształtowanie odpowiedzialności w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych. Uprawnienia te jako podstawa odpowiedzialności za całość gospodarki finansowej nie może zostać przekazane na inny podmiot np. na kierownika jednostki zapewniającej wspólną obsługę.
Źródło: Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (w wersji na KRM z dnia 15 kwietnia 2014 r.)
Polecamy serwis: Ustrój i jednostki
REKLAMA
REKLAMA