| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Ustawa o samorządzie gminnym 2015 - co się zmieni?

Ustawa o samorządzie gminnym 2015 - co się zmieni?

Ustawa o samorządzie gminnym w nowym kształcie ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. Nowe przepisy dotyczą głównie łączenia jednostek oraz wspólnej obsługi administracyjnej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (w wersji na KRM z dnia 15 kwietnia 2014 r.) przewiduje następujące zmiany:
1. Zwiększenie samodzielności i elastyczności działania jednostek samorządu terytorialnego.
2. Ułatwienie współpracy jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zwiększenie zachęt do dobrowolnego łączenia jednostek samorządu terytorialnego.
4. Zmiany w przepisach ustawy o podatku od spadków i darowizn, ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz ustawy o podatku leśnym.
5. Zmiany przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) w zakresie ochrony zadrzewień i terenów zieleni.
6. Zmiany o charakterze deregulacyjnym i doprecyzowującym w przepisach materialnego prawa administracyjnego normującego zadania samorządu terytorialnego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

W zakresie łączenia gmin i powiatów projekt wprowadza instytucję pełnomocnika ds. utworzenia gminy, którego zadaniem do czasu utworzenia nowej gminy jest przygotowanie organizacyjne i prawne gminy do wykonywania zadań publicznych.

Pełnomocnik ma również dokonać oceny, które jednostki organizacyjne łączonych gmin i powiatów powinny być połączone organizacyjnie z dniem utworzenia nowej jednostki, a które winny działać na dotychczasowych zasadach lub zostać zlikwidowane. Zadaniem pełnomocnika będzie także zapewnienie prawidłowej gospodarki finansowej utworzonej jednostki, a w szczególności uchwalenie jej budżetu. Projekt budżetu nowej jednostki przygotowany przez pełnomocnika i skonsultowany z regionalną izbą obrachunkową stałby się podstawą jej gospodarki finansowej do czasu uchwalenia budżetu.

Nowe przepisy wskazują, iż jednostka samorządu terytorialnego powstała w wyniku połączenia dwóch (lub więcej) innych jednostek stanie się prawnym następcą tychże. Wejdzie zatem w prawa i obowiązki wynikające z zawartych dotychczas umów i porozumień, stanie się organem właściwym albo stroną we wszystkich wszczętych i niezakończonych postępowaniach administracyjnych i sądowych. Przejmie także mienie jednostek, w wyniku połączenia których powstała (nabycie mienia będzie następowało w drodze porozumienia zawartego pomiędzy łączącymi się jednostkami).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

DIF Brokers

Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »