reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Ustawa o samorządzie gminnym 2015 - co się zmieni?

Ustawa o samorządzie gminnym 2015 - co się zmieni?

Ustawa o samorządzie gminnym w nowym kształcie ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. Nowe przepisy dotyczą głównie łączenia jednostek oraz wspólnej obsługi administracyjnej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (w wersji na KRM z dnia 15 kwietnia 2014 r.) przewiduje następujące zmiany:
1. Zwiększenie samodzielności i elastyczności działania jednostek samorządu terytorialnego.
2. Ułatwienie współpracy jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zwiększenie zachęt do dobrowolnego łączenia jednostek samorządu terytorialnego.
4. Zmiany w przepisach ustawy o podatku od spadków i darowizn, ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz ustawy o podatku leśnym.
5. Zmiany przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) w zakresie ochrony zadrzewień i terenów zieleni.
6. Zmiany o charakterze deregulacyjnym i doprecyzowującym w przepisach materialnego prawa administracyjnego normującego zadania samorządu terytorialnego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

W zakresie łączenia gmin i powiatów projekt wprowadza instytucję pełnomocnika ds. utworzenia gminy, którego zadaniem do czasu utworzenia nowej gminy jest przygotowanie organizacyjne i prawne gminy do wykonywania zadań publicznych.

Pełnomocnik ma również dokonać oceny, które jednostki organizacyjne łączonych gmin i powiatów powinny być połączone organizacyjnie z dniem utworzenia nowej jednostki, a które winny działać na dotychczasowych zasadach lub zostać zlikwidowane. Zadaniem pełnomocnika będzie także zapewnienie prawidłowej gospodarki finansowej utworzonej jednostki, a w szczególności uchwalenie jej budżetu. Projekt budżetu nowej jednostki przygotowany przez pełnomocnika i skonsultowany z regionalną izbą obrachunkową stałby się podstawą jej gospodarki finansowej do czasu uchwalenia budżetu.

Nowe przepisy wskazują, iż jednostka samorządu terytorialnego powstała w wyniku połączenia dwóch (lub więcej) innych jednostek stanie się prawnym następcą tychże. Wejdzie zatem w prawa i obowiązki wynikające z zawartych dotychczas umów i porozumień, stanie się organem właściwym albo stroną we wszystkich wszczętych i niezakończonych postępowaniach administracyjnych i sądowych. Przejmie także mienie jednostek, w wyniku połączenia których powstała (nabycie mienia będzie następowało w drodze porozumienia zawartego pomiędzy łączącymi się jednostkami).

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.

Obsługa wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama