REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto tworzyć sieć wodno-kanalizacyjną w PPP?

  • Artykuł sponsorowany

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego wyjaśnia…

Partnerstwo publiczno-prywatne zapewnia wysokiej jakości usługi związane z dostarczaniem czystej wody oraz odprowadzaniem ścieków, a przy tym pozwala przenieść na partnera prywatnego kwestie związanie z finansowaniem inwestycji i eksploatacją infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

REKLAMA

Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

Materiały prasowe

REKLAMA

Dobrze funkcjonująca infrastruktura wodno-ściekowa jest kluczowa dla mieszkańców gminy, ale również dla gospodarki i ochrony środowiska. Planując budowę, rozbudowę lub modernizację gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej, warto rozważyć partnerstwo publiczno‑prywatne (PPP).

Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków należą do zadań samorządu lokalnego. Koszty inwestycji w tym sektorze, takie jak: budowa nowych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, stacji uzdatniania wody, a przede wszystkim oczyszczalni ścieków opartych na nowoczesnych technologiach, są bardzo wysokie.

W poprzednich latach Polska otrzymywała znaczne unijne dofinansowanie na tego typu inwestycje. Prognozy na najbliższe lata przewidują mniejsze środki, a sytuacja finansowa samorządów się pogarsza, stąd konieczność poszukiwania alternatywnych rozwiązań. Idealnym pomysłem w warunkach ograniczonych środków w perspektywie finansowej 2021‑27 może okazać się połączenie PPP i funduszy unijnych.

REKLAMA

Partnerstwo publiczno‑prywatne pozwala na optymalizację przyjmowanych w realizacji projektu rozwiązań i kosztów projektu dotyczącego budowy lub modernizacji sieci wodociągowej, kanalizacyjnej czy oczyszczalni ścieków. PPP daje w tym zakresie elastyczność – partner prywatny buduje nową lub remontuje istniejącą infrastrukturę wodno‑kanalizacyjną, następnie eksploatuje powstałą infrastrukturę w czasie trwania umowy PPP, który może wynieść nawet ponad 20 lat. Podmiot publiczny przez cały ten czas pozostaje właścicielem aktywów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W PPP na partnera prywatnego można przenieść zarówno zapewnienie finansowania inwestycji, jak i odpowiedzialność za eksploatację powstałej lub zmodernizowanej infrastruktury. Partner prywatny zapewnia sprawność działania instalacji przez cały okres trwania umowy (jest to tzw. ryzyko dostępności). Podmiot publiczny określa w umowie PPP standardy efektywności do spełnienia przez partnera prywatnego, jak np. jakość wody czy parametry oczyszczonych ścieków, jak również szybkość z jaką mają być usuwane ewentualne awarie.

Zastosowanie PPP w sektorze wodno-kanalizacyjnym może być korzystne zarówno dla podmiotu publicznego oraz dla partnera prywatnego. Zazwyczaj partner działa w warunkach monopolu naturalnego (jeden operator sieci wodno‑kanalizacyjnej w gminie), co wiąże się z brakiem ryzyka konkurencji. Do tego popyt mieszkańców na wodę jest stosunkowo stabilny. Podmiot publiczny zaś zapewnia w długim okresie efektywne świadczenie usług z zakresu gospodarki wodno-ściekowej dla swoich mieszkańców, nie ponosząc przy tym wydatków lub rozkładając je w czasie. Wynagrodzenie w takich projektach powinno dążyć do zapewnienia zwrotu partnerowi prywatnemu nakładów poniesionych na realizację inwestycji, kosztów finansowania i kosztów utrzymania powstałej infrastruktury i zależeć od ustalonych zgodnie ze wskazanymi w prawie zasadami taryf za zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków. Taryfy te są zatwierdzane przez wskazany prawem organ regulacyjny.

Możliwe są też różne mechanizmy wynagradzania partnera prywatnego. Dla przykładu w przypadku oczyszczalni ścieków partner prywatny może otrzymywać od samorządu płatności pokrywające nakłady inwestycyjne oraz z tytułu świadczenia usług oczyszczania ścieków i utrzymania instalacji w określonym standardzie. Dodatkowo, samorząd często jest odpowiedzialny za dostarczenie partnerowi prywatnemu określonej ilości ścieków, która trafi do oczyszczalni (bierze więc na siebie ryzyko popytu).

Możliwy jest również tzw. „model mieszany” gdzie opłaty od końcowych użytkowników uzupełniane są płatnościami podmiotu publicznego.

Jest kilka warunków powodzenia projektów PPP w sektorze wodno-kanalizacyjnym. Głównym z nich jest rzetelnie przeprowadzona ocena efektywności, szczególnie analiza popytu na usługi dostarczenia wody do mieszkańców czy odbioru ścieków. Ponadto istotne są dobrze skonstruowana umowa PPP, gwarantująca utrzymanie określonych standardów eksploatacji, a w okresie użytkowania sieci również właściwe zarządzanie umową, tj. np. monitorowanie czy zapisy umowy są przestrzegane, weryfikacja zakładanych wskaźników efektywności itp.

Udanym przykładem PPP w sektorze wodno-kanalizacyjnym jest budowa oczyszczalni ścieków w Mławie, która została oddana do użytku w lipcu 2019 r. Umowa o PPP została zawarta między Miastem Mława a partnerem prywatnym na 30 lat. Inwestycja warta 47 mln zł została wybudowana bez angażowania środków publicznych. Miasto rozlicza się z partnerem prywatnym za każdy metr sześcienny ścieków wpływających do oczyszczalni. Dodatkowo samorząd zagwarantował partnerowi prywatnemu minimalny poziom ścieków, który trafi do oczyszczalni, a także co roku waloryzuje stawkę za odbiór ścieków biorąc pod uwagę inflacje, zmiany cen energii elektrycznej oraz wynagrodzeń.

Czym jest PPP?

Partnerstwo publiczno-prywatne (zwane w skrócie PPP) to metoda realizowania przedsięwzięć inwestycyjnych oraz świadczenia usług publicznych. Polega na współpracy pomiędzy przedsiębiorcami i sektorem publicznym, która prowadzi do pełnego wykorzystania potencjału obydwu stron. Mówiąc najprościej, instytucja publiczna określa zadania (np. budowa szkoły, parkingu), a wybrany w drodze konkurencyjnego postępowania partner prywatny realizuje te cele najlepiej jak potrafi.

Po więcej informacji na temat partnerstwa publiczno-prywatnego warto zajrzeć na oficjalną stronę internetową ppp.gov.pl, gdzie poza podstawowymi wyjaśnieniami czym jest PPP i jak je stosować, znajdują się publikacje, wytyczne, dobre praktyki, komunikaty o prowadzonych szkoleniach, warsztatach oraz oferta wsparcia skierowana do podmiotów publicznych w zakresie przygotowania projektu do realizacji w PPP.

Na stronie znajduje się też baza danych dotycząca zakończonych oraz planowanych przedsięwzięć PPP, która stanowi doskonałe źródło informacji, a przede wszystkim inspiracji dla gmin, które chciałyby przeprowadzić inwestycję, wykorzystując PPP.

Ministerstwo uruchomiło również platformę e-learningową na stronie pppszkolenia.gov.pl. Znajdują się na niej interaktywne lekcje, z których można dowiedzieć się: czym jest PPP, jak przygotować projekt w tej formule oraz jak wybrać partnera prywatnego. Dostęp do kursów jest darmowy, a dzięki formie online każdy może je przejść w swoim tempie.

Chcesz zdobyć wiedzę pozwalającą bezproblemowo przeprowadzić inwestycję w PPP? Zarejestruj się już dziś na stronie pppszkolenia.gov.pl.

belka

fot. materiały prasowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. edukacji B. Nowacka zgadza się na nagrodę jubileuszową dla nauczycieli. Będzie 28 886,2 zł brutto i 350%? [Obliczenia]

W MEN plenarne posiedzenie Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. I szereg propozycji realizacji niektórych propozycji nauczycieli. Jednym z nich jest nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy. 

Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

REKLAMA

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

REKLAMA