REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziewięć województw za planem restrukturyzacji Przewozów Regionalnych

Przewozy Regionalne/ Fot. Fotolia
Przewozy Regionalne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych akceptuje już 9 województw. Osiągnięcie porozumienia możliwe do końca lutego.

2014 rok był pierwszym od kilku lat, kiedy Przewozy Regionalne osiągnęły zysk operacyjny. To jednak za mało, by firma zakończyła rok na plusie, dlatego niezbędne jest wsparcie ze strony państwa. Dotacja publiczna będzie możliwa dopiero po podpisaniu przez przewoźnika 5-letnich umów na świadczenie usług w poszczególnych województwach oraz ustaleniu warunków obecności ARP jako nowego większościowego udziałowca. Ponadto zarząd spółki kontynuuje działania zmierzające ku restrukturyzacji – plan naprawczy akceptuje już dziewięć samorządów wojewódzkich, reprezentujących niemal 61 proc. udziałów.

REKLAMA

REKLAMA

‒ Pozostało nam jeszcze siedem województw, z którymi dalej rozmawiamy. Myślę, że w przypadku kilku województw mamy szansę na to, żeby podpisały porozumienie i przystąpiły do zakładanego przez nas planu restrukturyzacji ‒ wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Wojciech Kroskowski, członek zarządu i dyrektor finansowy spółki Przewozy Regionalne.

Zobacz również: Nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym pod znakiem zapytania

Jak dodaje, proces negocjacji powinien się zakończyć do końca lutego, by w następnej kolejności rozpocząć faktyczne prace związane z restrukturyzacją. Zmianom w spółce sprzyja lepsza niż przewidywano sytuacja finansowa.

REKLAMA

‒ Sytuacja finansowa spółki jest dobra, biorąc pod uwagę uwarunkowania i historyczne problemy spółki. Plan na 2014 rok przewidywał 28 mln zł straty. W tej chwili widzimy, że prawdopodobnie będzie to ona dużo niższa ‒ mówi Kroskowski. ‒ Trwają jeszcze prace związane z zakończeniem roku obrotowego, dlatego dokładny wynik będzie znany pewnie na początku kwietnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Kroskowskiego wynik na działalności operacyjnej po raz pierwszy od kilku lat jest pozytywny, a finalną stratę generują koszty finansowe związane z przeterminowanym zadłużeniem.

‒ Podjęliśmy działania zmierzające do poprawy efektywności połączeń, przeanalizowaliśmy najmniej rentowne połączenia, które w trakcie roku udało nam się zredukować.  Zainicjowaliśmy też działania mające zoptymalizować koszty i przeprowadziliśmy renegocjacje części kontraktów, co doprowadziło do obniżenia bazy kosztowej. Mogę powiedzieć, że zarówno od strony przychodowej, jak i od strony kosztowej dobrze wykonaliśmy zadania planowane na 2014 rok ‒ przekonuje dyrektor finansowy spółki Przewozy Regionalne.

Wojciech Kroskowski podkreśla, że skala dotychczasowych zmian nie jest jednak wystarczająca, żeby uzdrowić całą spółkę. Niezbędne jest dodatkowe wsparcie zewnętrzne.

‒ Najważniejsze z punktu widzenia planu restrukturyzacji jest to, żebyśmy uzyskali 5-letnie kontrakty na świadczenie usług przewozowych ‒ tłumaczy członek zarządu. ‒ Do tej pory spółka funkcjonowała raczej w oparciu o kontrakty roczne lub dwuletnie, co znacznie utrudniało zarządzanie finansami.

Chęć podpisania długoletnich kontraktów wynika ze struktury aktywów, które stanowi głównie użytkowany przez wiele lat tabor kolejowy. Część taboru jest kupowana w ramach programów na poziomie województw, pozostałą część kupi spółka. Dlatego zarządzającym Przewozami Regionalnymi będzie zależało na 5-letnich umowach na świadczenie usług z określeniem minimalnej pracy przewozowej na terenie województw. To dopiero będzie baza do przygotowania planu inwestycyjnego.

‒ Kolejną ważną rzeczą będzie uzgodnienie warunków właścicielskich pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu, która ma być zgodnie z tym planem większościowym udziałowcem spółki, a istniejącymi obecnymi udziałowcami. Jak będziemy mieli te dwa dokumenty uzgodnione, to będziemy mogli zakończyć plan restrukturyzacji, który będzie podstawą do złożenia wniosku do Komisji Europejskiej o zgodę na wsparcie ze środków publicznych ‒ mówi dyrektor finansowy.

Mowa o wsparciu w wysokości minimum 750 mln zł. Zdaniem Kroskowskiego ostateczna kwota będzie zależała od wartości i parametrów wynegocjowanych kontraktów.

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA