REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury odwoławcze w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, która jest wnioskodawcą dotacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, powinna odwoływać się od decyzji komisji organizującej konkurs, tylko gdy jest pewna, że jej projekt jest dobry. Warto się odwoływać, szczególnie gdy środki są już na wyczerpaniu i z tego powodu można nie otrzymać dofinansowania w następnej rundzie.

Procedurę odwoławczą w procesie wyłaniania wniosków o dofinansowanie, w tym rodzaj przysługujących środków odwoławczych, tryb i termin ich wnoszenia, reguluje ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658). Ponieważ ustawa określa jedynie ogólne ramy procedury odwoławczej, a ponadto wyłącza możliwości stosowania w postępowaniu o udzieleniu dofinansowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz postępowania sądowo-administracyjnego, minister rozwoju regionalnego opracował wytyczne w zakresie procedury odwoławczej dla wszystkich (krajowych i regionalnych) programów operacyjnych. Dokument ten można znaleźć na stronach internetowych: www.mrr.gov.pl w zakładce - obowiązujące wytyczne MRR.

REKLAMA

Istnieją dwie formy odwołania się wnioskodawcy od decyzji komisji oceniającej wniosek. Pierwszym jest protest, zaś drugim jest wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Drogowskaz odwołań

REKLAMA

- Wspomniane wytyczne posłużyły za drogowskaz do uregulowania procedury odwoławczej dla PO IiŚ, która umieszczona została w załączniku nr 2 do Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Trzeba zaakcentować to, że procedura odwoławcza PO IiŚ odnosi się wyłącznie do projektów wybieranych w trybie konkursowym. Nie dotyczy wniosków ocenianych w trybie indywidualnym i systemowym. Informacji na temat działań, dla których przewidziany został tryb konkursowy, należy szukać w szczegółowym opisie priorytetów - informuje Paweł Fluder, prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Jasiński, Jatczak, Lubbe.

Celowość korzystania przez wnioskodawców z procedury odwoławczej może uzasadniać m.in. okoliczność, że w trakcie dokonywania oceny projektu popełniono uchybienia mające wpływ na wyniki przeprowadzonej oceny. Błędy instytucji oceniających mogą polegać choćby na nieuważnym przeanalizowaniu wniosku o dofinansowanie, błędach obrachunkowych polegających na np. nieprawidłowym zsumowaniu punktów itd.

Należy pamiętać, że w komisji nie zawsze będą zasiadać fachowcy posługujący się językiem technicznym. I dlatego w przypadku oceny projektu, w szczególności jego części technicznej, mogą pojawiać się błędy w ocenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odwołać można się, gdy odrzucony projekt nie będzie miał możliwości dalszego ubiegania się o dofinansowanie, ponieważ instytucja organizująca konkurs nie ogłosi kolejnych rund naboru projektów, bo np. wyczerpane zostaną środki finansowe w danej rundzie aplikacyjnej. W takiej sytuacji odrzucony projekt będzie mógł być złożony dopiero w następnym konkursie, przy założeniu że jest on przewidziany w harmonogramie konkursów.

Nie ma również obaw, że odrzucone projekty, które pomyślnie przejdą procedurę odwoławczą, pozbawione zostaną dofinansowania wskutek wyczerpania środków pieniężnych. W tym celu utworzone będą rezerwy zabezpieczające, z funduszy przeznaczonych na konkurs. Środka odwoławczego nie wiąże się z koniecznością poniesienia przez wnioskodawcę dodatkowych kosztów, bo procedura odwoławcza wolna jest od opłat. Wnioskodawca więc nic nie traci finansowo. Proces odwoławczy nie jest jednak prosty.

Wynik odwołania

Jeżeli na podstawie zebranych informacji i dokumentów instytucja zarządzająca (IZ) danym programem uzna, że sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu nie zostało przeprowadzone w sposób właściwy, to wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zostanie rozpatrzony pozytywnie. W pozostałych przypadkach wniosek taki nie zostanie uwzględniony. To oznacza, że argumenty wnioskodawcy nie zostały przyjęte i poprzednią decyzję oceny podtrzymano. Instytucja zarządzająca informuje wnioskodawcę, że rozstrzygniecie ma charakter ostateczny i że nie przysługuje od niego żaden środek odwoławczy.

Następstwem uwzględnienia środków odwoławczych, tj. protestu lub wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jest skierowanie (poza pewnymi zastrzeżeniami) projektu do ponownej oceny instytucji przeprowadzającej konkurs. Ponowna ocena jest dokonywana w terminie wskazanym w regulaminie każdego konkursu, przy uwzględnieniu treści rozstrzygnięcia wydanego w postępowaniu odwoławczym. Wyniki ponownie przeprowadzonej oceny są wiążące i kończą całą procedurę odwoławczą w odniesieniu do konkretnego projektu. Oznacza to, że wnioskodawcy nie przysługują dodatkowe środki odwoławcze. A w razie ponownej, negatywnej oceny projektu procedura wyboru w stosunku do niego zostaje zakończona.

Przyjęcie wniosku i zakończenie pozytywne odwołania nie jest równoznaczne z otrzymaniem dofinansowania. Daje jednak szansę na jego uzyskanie. Wniosek raz mylnie odrzucony może ponownie otrzymać pozytywną ocenę. Może jednak otrzymać za mało punktów albo będzie za mało środków finansowych przeznaczonych na realizację projektu. Ocena wniosków w trybie konkursowym polega m.in. na przyznawaniu za konkretne elementy wniosku określonej ilości punktów. I dlatego mimo że merytorycznie projekt może być dobry, to może mu zabraknąć np. kilku punktów na 100 możliwych, by otrzymać wsparcie finansowe.

5 ETAPÓW PROCEDURY ODWOŁAWCZEJ

1 Protest

Może być złożony pisemnie w ciągu 14 dni do instytucji pośredniczącej II stopnia lub do instytucji wdrażającej.

2 Termin rozpatrzenia protestu

Odpowiedzialna instytucja ma 30 dni na dokonanie ponownej oceny i przyjęcie argumentów wnioskodawcy.

3 Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

Jest składany do instytucji zarządzającej PO IiŚ w terminie siedmiu dni, od otrzymania odmowy uwzględnienia protestu.

4 Rozpatrzenie wniosku

Termin na ponowne rozpatrzenie wniosku to 30 dni.

5 Sąd administracyjny

Istnieje możliwość odwołania się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale tylko w przypadku, gdy nastąpiły uchybienia w procedurze administracyjnej i niedopełnione zostały obowiązki przez jedną z instytucji wymienionych w procedurze odwoławczej. Nie może być zaskarżona do sądu sama negatywna ocena wniosku.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658).

• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA