Procedury odwoławcze w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko
REKLAMA
REKLAMA
Procedurę odwoławczą w procesie wyłaniania wniosków o dofinansowanie, w tym rodzaj przysługujących środków odwoławczych, tryb i termin ich wnoszenia, reguluje ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658). Ponieważ ustawa określa jedynie ogólne ramy procedury odwoławczej, a ponadto wyłącza możliwości stosowania w postępowaniu o udzieleniu dofinansowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz postępowania sądowo-administracyjnego, minister rozwoju regionalnego opracował wytyczne w zakresie procedury odwoławczej dla wszystkich (krajowych i regionalnych) programów operacyjnych. Dokument ten można znaleźć na stronach internetowych: www.mrr.gov.pl w zakładce - obowiązujące wytyczne MRR.
REKLAMA
Istnieją dwie formy odwołania się wnioskodawcy od decyzji komisji oceniającej wniosek. Pierwszym jest protest, zaś drugim jest wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Drogowskaz odwołań
REKLAMA
- Wspomniane wytyczne posłużyły za drogowskaz do uregulowania procedury odwoławczej dla PO IiŚ, która umieszczona została w załączniku nr 2 do Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Trzeba zaakcentować to, że procedura odwoławcza PO IiŚ odnosi się wyłącznie do projektów wybieranych w trybie konkursowym. Nie dotyczy wniosków ocenianych w trybie indywidualnym i systemowym. Informacji na temat działań, dla których przewidziany został tryb konkursowy, należy szukać w szczegółowym opisie priorytetów - informuje Paweł Fluder, prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Jasiński, Jatczak, Lubbe.
Celowość korzystania przez wnioskodawców z procedury odwoławczej może uzasadniać m.in. okoliczność, że w trakcie dokonywania oceny projektu popełniono uchybienia mające wpływ na wyniki przeprowadzonej oceny. Błędy instytucji oceniających mogą polegać choćby na nieuważnym przeanalizowaniu wniosku o dofinansowanie, błędach obrachunkowych polegających na np. nieprawidłowym zsumowaniu punktów itd.
Należy pamiętać, że w komisji nie zawsze będą zasiadać fachowcy posługujący się językiem technicznym. I dlatego w przypadku oceny projektu, w szczególności jego części technicznej, mogą pojawiać się błędy w ocenie.
REKLAMA
Odwołać można się, gdy odrzucony projekt nie będzie miał możliwości dalszego ubiegania się o dofinansowanie, ponieważ instytucja organizująca konkurs nie ogłosi kolejnych rund naboru projektów, bo np. wyczerpane zostaną środki finansowe w danej rundzie aplikacyjnej. W takiej sytuacji odrzucony projekt będzie mógł być złożony dopiero w następnym konkursie, przy założeniu że jest on przewidziany w harmonogramie konkursów.
Nie ma również obaw, że odrzucone projekty, które pomyślnie przejdą procedurę odwoławczą, pozbawione zostaną dofinansowania wskutek wyczerpania środków pieniężnych. W tym celu utworzone będą rezerwy zabezpieczające, z funduszy przeznaczonych na konkurs. Środka odwoławczego nie wiąże się z koniecznością poniesienia przez wnioskodawcę dodatkowych kosztów, bo procedura odwoławcza wolna jest od opłat. Wnioskodawca więc nic nie traci finansowo. Proces odwoławczy nie jest jednak prosty.
Wynik odwołania
Jeżeli na podstawie zebranych informacji i dokumentów instytucja zarządzająca (IZ) danym programem uzna, że sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu nie zostało przeprowadzone w sposób właściwy, to wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zostanie rozpatrzony pozytywnie. W pozostałych przypadkach wniosek taki nie zostanie uwzględniony. To oznacza, że argumenty wnioskodawcy nie zostały przyjęte i poprzednią decyzję oceny podtrzymano. Instytucja zarządzająca informuje wnioskodawcę, że rozstrzygniecie ma charakter ostateczny i że nie przysługuje od niego żaden środek odwoławczy.
Następstwem uwzględnienia środków odwoławczych, tj. protestu lub wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jest skierowanie (poza pewnymi zastrzeżeniami) projektu do ponownej oceny instytucji przeprowadzającej konkurs. Ponowna ocena jest dokonywana w terminie wskazanym w regulaminie każdego konkursu, przy uwzględnieniu treści rozstrzygnięcia wydanego w postępowaniu odwoławczym. Wyniki ponownie przeprowadzonej oceny są wiążące i kończą całą procedurę odwoławczą w odniesieniu do konkretnego projektu. Oznacza to, że wnioskodawcy nie przysługują dodatkowe środki odwoławcze. A w razie ponownej, negatywnej oceny projektu procedura wyboru w stosunku do niego zostaje zakończona.
Przyjęcie wniosku i zakończenie pozytywne odwołania nie jest równoznaczne z otrzymaniem dofinansowania. Daje jednak szansę na jego uzyskanie. Wniosek raz mylnie odrzucony może ponownie otrzymać pozytywną ocenę. Może jednak otrzymać za mało punktów albo będzie za mało środków finansowych przeznaczonych na realizację projektu. Ocena wniosków w trybie konkursowym polega m.in. na przyznawaniu za konkretne elementy wniosku określonej ilości punktów. I dlatego mimo że merytorycznie projekt może być dobry, to może mu zabraknąć np. kilku punktów na 100 możliwych, by otrzymać wsparcie finansowe.
5 ETAPÓW PROCEDURY ODWOŁAWCZEJ
1 Protest
Może być złożony pisemnie w ciągu 14 dni do instytucji pośredniczącej II stopnia lub do instytucji wdrażającej.
2 Termin rozpatrzenia protestu
Odpowiedzialna instytucja ma 30 dni na dokonanie ponownej oceny i przyjęcie argumentów wnioskodawcy.
3 Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Jest składany do instytucji zarządzającej PO IiŚ w terminie siedmiu dni, od otrzymania odmowy uwzględnienia protestu.
4 Rozpatrzenie wniosku
Termin na ponowne rozpatrzenie wniosku to 30 dni.
5 Sąd administracyjny
Istnieje możliwość odwołania się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale tylko w przypadku, gdy nastąpiły uchybienia w procedurze administracyjnej i niedopełnione zostały obowiązki przez jedną z instytucji wymienionych w procedurze odwoławczej. Nie może być zaskarżona do sądu sama negatywna ocena wniosku.
ANDRZEJ OKRASIŃSKI
andrzej.okrasinski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658).
• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA