REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek do programu unijnego Kapitał Ludzki

REKLAMA

Opublikowany został druk wniosku do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) 2007 - 2013. Nie jest to ostateczna wersja, ale na jego podstawie można już kompletować dokumenty i tworzyć opis projektu do dofinansowania.

Administracja publiczna wspierana będzie w ramach priorytetu Dobre rządzenie, na który przeznaczono prawie 611 mln euro.

Wnioski o dofinansowanie w ramach PO KL składane będą w formie elektronicznej w ramach tzw. generatora wniosków oraz jako wydruk w formie papierowej. Obecny druk jest mniej skomplikowany niż wnioski stosowane o podobną pomoc unijną w poprzednim okresie, aplikowania o środki, tj. w latach 2004 - 2006. Będzie też potrzebna mniejsza liczba załączników. Mniejsze też są wymagania w przypadku charakterystyki projektu. Przyjęto, że tekst charakterystyki nie może być większy niż 18 tys. znaków komputerowych.

Wniosek o dofinansowanie zawiera szczegółowe informacje o projekcie, dane teleadresowe jednostki samorządowej lub innego beneficjenta oraz charakterystykę projektu. Ważną częścią wniosku jest także budżet projektu i oświadczenie prawdy. Wnioskodawca określa harmonogram realizacji projektu, w podziale na etapy, miesiące, kwartały albo lata. Należy też pamiętać, że udział własny samorządu to nie jest tylko udział finansowy, ale może to być inna forma materialna, jak np. udostępnienie sal do szkoleń w gminnym ośrodku kultury albo dowóz uczestników kursu pojazdami będącymi we własności urzędu gminy albo udział pracowników urzędu gminnego jako wykładowców kursu.

WAŻNE ADRESY

Pełny opis projektu wraz z drukiem wniosku można znaleźć na stronach internetowych poświęconych funduszom strukturalnym: www.funduszestrukturalne.gov.pl.

Informacje o projekcie

W części pod nazwą informacje o projekcie wnioskodawca będzie musiał podać numer i nazwę priorytetu, w ramach którego będzie starał się o pomoc unijną. Dlatego ważna jest znajomość całego PO KL. Następnie należy podać numer i nazwę działania oraz instytucję, w której wniosek zostanie złożony.

Należy też pamiętać, by tytuł projektu był inny niż nazwa priorytetu lub działania. Określić trzeba czas realizacji projektu. Podać też trzeba obszar realizacji przedsięwzięcia, np. gmina, powiat albo województwo.

W najłatwiejszej części pod tytułem Projektodawca, należy podać możliwie wszystkie dane teleadresowe dotyczące wnioskodawcy i realizatora projektu.

Cały wniosek będzie miał postać aplikacji generatora wniosku. Będzie on występował jako komputerowa aplikacja niezależna i wyłącznie dla PO KL. Generator będzie włączał albo wyłączał pola w zależności od wybranego priorytetu albo działania.

Charakterystyka i cel

Mimo wprowadzenia uproszczeń, część III druku wniosku będzie zdecydowanie najtrudniejsza. Dotyczy ona charakterystyki projektu.

W celach przedsięwzięcia trzeba uzasadnić potrzebę realizacji projektu, wskazać problemy, jakie mają być rozwiązane, np. w gminie, poprzez realizację przedsięwzięcia. Wskazać też trzeba cel nadrzędny, ogólny projektu i jego zgodność z PO KL. Określone powinny być też cele szczegółowe, które dotyczą rozwiązywania problemów lokalnych.

W punkcie pod nazwą grupy wsparcia opisane muszą być osoby i instytucje, które mają być objęte wsparciem w ramach projektu. Uzasadniony musi być też wybór konkretnej grupy docelowej.

Należy też opisać metodologię, sposób rekrutacji uczestników szkolenia oraz wskazać, że proces ten uwzględnia zasadę równego traktowania kobiet i mężczyzn.

Wpisać również trzeba, w zależności od priorytetu i działania, przewidywaną liczbę osób i instytucji, które zostaną objęte wsparciem. W punkcie - działania - należy opisać poszczególne działania podejmowane w ramach projektu. Zdefiniowane zadania powinny być tożsame z zadaniami opisywanymi w budżecie oraz wskazanymi w harmonogramie realizacji projektu.

Opis rezultatów

Ważną częścią charakterystyki projektu jest określenie rezultatów, jakie chce osiągnąć wnioskodawca i realizator projektu. Komisja oceniająca wnioski zwracać będzie na to szczególnie baczną uwagę. Należy opisać miękkie i twarde rezultaty w odniesieniu do planowanych działań oraz sposobów, w jakie te rezultaty będą mierzone albo badane w trakcie realizacji przedsięwzięcia.

Innym także ważnym punktem charakterystyki jest potencjał projektodawcy i zarządzanie projektem. Należy w nim opisać, jakie jest doświadczenie projektodawcy (także partnerów, jeżeli są) przy realizacji projektów o podobnej tematyce. Należy opisać przedsięwzięcia już zrealizowane w okresie ostatnich trzech lat, których tematyka nawiązuje do rodzaju wsparcia oferowanego w ramach niniejszego projektu.

Opisać trzeba również, jak wyglądać będzie struktura zarządzania projektem. Opisać też trzeba zaplecze techniczne oraz jaka kadra zaangażowana będzie w realizację projektu.

Wskazać także należy przychody za poprzedni rok obrotowy projektodawcy oraz partnerów realizujących projekt.

KTO BĘDZIE REALIZOWAŁ PROJEKTY

W ramach PO KL projekty będą mogły realizować m.in.:

l instytucje rynku pracy,

l instytucje szkoleniowe,

l jednostki administracji rządowej i samorządowej,

l przedsiębiorcy,

l instytucje otoczenia biznesu,

l organizacje pozarządowe,

l instytucje systemu oświaty i szkolnictwa wyższego.

Budżet przedsięwzięcia

Budżet przedsięwzięcia realizowanego w ramach PO KL musi składać się z dwóch elementów: budżetu zadaniowego będącego podstawą rozliczenia wydatków oraz budżetu jednostkowego będącego podstawą do oceny kwalifikalności i racjonalności wydatków. W budżecie określane są tylko koszty, które kwalifikują się do refundacji.

Budżet ma charakter zadaniowy i powinien odzwierciedlać działania zaplanowane w ramach projektu. Podawane w nim są koszty bezpośrednie i pośrednie. W pierwszym przypadku chodzi o koszty, jakie zostaną poniesione przy realizacji konkretnych działań zakładanych przy realizacji przedsięwzięcia. Przy kosztach zaś pośrednich podawana jest także część kosztów wnioskodawcy, które nie mogą zostać bezpośrednio przyporządkowane do konkretnego zadania.

Oceniony musi być także przychód, o ile zostanie on wygospodarowany. Wkład własny do realizacji projektu określony powinien być jako kwota wkładu własnego zarówno pieniężnego, jak i niepieniężnego, np. wynajęcie sali, dowóz uczestników szkolenia.

Natomiast w harmonogramie realizacji projektu każde z działań należy zdefiniować i rozpisać na poszczególne okresy czasowe i etapy.

W punkcie dotyczącym beneficjentów ostatecznych należy określić, ilu beneficjentów będzie uczestniczyć i otrzymywać wsparcie w poszczególnych kwartałach bądź miesiącach.

Każde z zadań określonych w budżecie projektu we wniosku należy rozpisać na poszczególne składowe z podaniem kosztów jednostkowych. W przypadku kosztów, które odbiegają od przyjętych stawek rynkowych, należy wpisać uzasadnienie dla kosztów jednostkowych.


ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA