REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek do programu unijnego Kapitał Ludzki

REKLAMA

Opublikowany został druk wniosku do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) 2007 - 2013. Nie jest to ostateczna wersja, ale na jego podstawie można już kompletować dokumenty i tworzyć opis projektu do dofinansowania.

Administracja publiczna wspierana będzie w ramach priorytetu Dobre rządzenie, na który przeznaczono prawie 611 mln euro.

Wnioski o dofinansowanie w ramach PO KL składane będą w formie elektronicznej w ramach tzw. generatora wniosków oraz jako wydruk w formie papierowej. Obecny druk jest mniej skomplikowany niż wnioski stosowane o podobną pomoc unijną w poprzednim okresie, aplikowania o środki, tj. w latach 2004 - 2006. Będzie też potrzebna mniejsza liczba załączników. Mniejsze też są wymagania w przypadku charakterystyki projektu. Przyjęto, że tekst charakterystyki nie może być większy niż 18 tys. znaków komputerowych.

Wniosek o dofinansowanie zawiera szczegółowe informacje o projekcie, dane teleadresowe jednostki samorządowej lub innego beneficjenta oraz charakterystykę projektu. Ważną częścią wniosku jest także budżet projektu i oświadczenie prawdy. Wnioskodawca określa harmonogram realizacji projektu, w podziale na etapy, miesiące, kwartały albo lata. Należy też pamiętać, że udział własny samorządu to nie jest tylko udział finansowy, ale może to być inna forma materialna, jak np. udostępnienie sal do szkoleń w gminnym ośrodku kultury albo dowóz uczestników kursu pojazdami będącymi we własności urzędu gminy albo udział pracowników urzędu gminnego jako wykładowców kursu.

WAŻNE ADRESY

Pełny opis projektu wraz z drukiem wniosku można znaleźć na stronach internetowych poświęconych funduszom strukturalnym: www.funduszestrukturalne.gov.pl.

Informacje o projekcie

W części pod nazwą informacje o projekcie wnioskodawca będzie musiał podać numer i nazwę priorytetu, w ramach którego będzie starał się o pomoc unijną. Dlatego ważna jest znajomość całego PO KL. Następnie należy podać numer i nazwę działania oraz instytucję, w której wniosek zostanie złożony.

Należy też pamiętać, by tytuł projektu był inny niż nazwa priorytetu lub działania. Określić trzeba czas realizacji projektu. Podać też trzeba obszar realizacji przedsięwzięcia, np. gmina, powiat albo województwo.

W najłatwiejszej części pod tytułem Projektodawca, należy podać możliwie wszystkie dane teleadresowe dotyczące wnioskodawcy i realizatora projektu.

Cały wniosek będzie miał postać aplikacji generatora wniosku. Będzie on występował jako komputerowa aplikacja niezależna i wyłącznie dla PO KL. Generator będzie włączał albo wyłączał pola w zależności od wybranego priorytetu albo działania.

Charakterystyka i cel

Mimo wprowadzenia uproszczeń, część III druku wniosku będzie zdecydowanie najtrudniejsza. Dotyczy ona charakterystyki projektu.

W celach przedsięwzięcia trzeba uzasadnić potrzebę realizacji projektu, wskazać problemy, jakie mają być rozwiązane, np. w gminie, poprzez realizację przedsięwzięcia. Wskazać też trzeba cel nadrzędny, ogólny projektu i jego zgodność z PO KL. Określone powinny być też cele szczegółowe, które dotyczą rozwiązywania problemów lokalnych.

W punkcie pod nazwą grupy wsparcia opisane muszą być osoby i instytucje, które mają być objęte wsparciem w ramach projektu. Uzasadniony musi być też wybór konkretnej grupy docelowej.

Należy też opisać metodologię, sposób rekrutacji uczestników szkolenia oraz wskazać, że proces ten uwzględnia zasadę równego traktowania kobiet i mężczyzn.

Wpisać również trzeba, w zależności od priorytetu i działania, przewidywaną liczbę osób i instytucji, które zostaną objęte wsparciem. W punkcie - działania - należy opisać poszczególne działania podejmowane w ramach projektu. Zdefiniowane zadania powinny być tożsame z zadaniami opisywanymi w budżecie oraz wskazanymi w harmonogramie realizacji projektu.

Opis rezultatów

Ważną częścią charakterystyki projektu jest określenie rezultatów, jakie chce osiągnąć wnioskodawca i realizator projektu. Komisja oceniająca wnioski zwracać będzie na to szczególnie baczną uwagę. Należy opisać miękkie i twarde rezultaty w odniesieniu do planowanych działań oraz sposobów, w jakie te rezultaty będą mierzone albo badane w trakcie realizacji przedsięwzięcia.

Innym także ważnym punktem charakterystyki jest potencjał projektodawcy i zarządzanie projektem. Należy w nim opisać, jakie jest doświadczenie projektodawcy (także partnerów, jeżeli są) przy realizacji projektów o podobnej tematyce. Należy opisać przedsięwzięcia już zrealizowane w okresie ostatnich trzech lat, których tematyka nawiązuje do rodzaju wsparcia oferowanego w ramach niniejszego projektu.

Opisać trzeba również, jak wyglądać będzie struktura zarządzania projektem. Opisać też trzeba zaplecze techniczne oraz jaka kadra zaangażowana będzie w realizację projektu.

Wskazać także należy przychody za poprzedni rok obrotowy projektodawcy oraz partnerów realizujących projekt.

KTO BĘDZIE REALIZOWAŁ PROJEKTY

W ramach PO KL projekty będą mogły realizować m.in.:

l instytucje rynku pracy,

l instytucje szkoleniowe,

l jednostki administracji rządowej i samorządowej,

l przedsiębiorcy,

l instytucje otoczenia biznesu,

l organizacje pozarządowe,

l instytucje systemu oświaty i szkolnictwa wyższego.

Budżet przedsięwzięcia

Budżet przedsięwzięcia realizowanego w ramach PO KL musi składać się z dwóch elementów: budżetu zadaniowego będącego podstawą rozliczenia wydatków oraz budżetu jednostkowego będącego podstawą do oceny kwalifikalności i racjonalności wydatków. W budżecie określane są tylko koszty, które kwalifikują się do refundacji.

Budżet ma charakter zadaniowy i powinien odzwierciedlać działania zaplanowane w ramach projektu. Podawane w nim są koszty bezpośrednie i pośrednie. W pierwszym przypadku chodzi o koszty, jakie zostaną poniesione przy realizacji konkretnych działań zakładanych przy realizacji przedsięwzięcia. Przy kosztach zaś pośrednich podawana jest także część kosztów wnioskodawcy, które nie mogą zostać bezpośrednio przyporządkowane do konkretnego zadania.

Oceniony musi być także przychód, o ile zostanie on wygospodarowany. Wkład własny do realizacji projektu określony powinien być jako kwota wkładu własnego zarówno pieniężnego, jak i niepieniężnego, np. wynajęcie sali, dowóz uczestników szkolenia.

Natomiast w harmonogramie realizacji projektu każde z działań należy zdefiniować i rozpisać na poszczególne okresy czasowe i etapy.

W punkcie dotyczącym beneficjentów ostatecznych należy określić, ilu beneficjentów będzie uczestniczyć i otrzymywać wsparcie w poszczególnych kwartałach bądź miesiącach.

Każde z zadań określonych w budżecie projektu we wniosku należy rozpisać na poszczególne składowe z podaniem kosztów jednostkowych. W przypadku kosztów, które odbiegają od przyjętych stawek rynkowych, należy wpisać uzasadnienie dla kosztów jednostkowych.


ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA