REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek do programu unijnego Kapitał Ludzki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Opublikowany został druk wniosku do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) 2007 - 2013. Nie jest to ostateczna wersja, ale na jego podstawie można już kompletować dokumenty i tworzyć opis projektu do dofinansowania.

Administracja publiczna wspierana będzie w ramach priorytetu Dobre rządzenie, na który przeznaczono prawie 611 mln euro.

Wnioski o dofinansowanie w ramach PO KL składane będą w formie elektronicznej w ramach tzw. generatora wniosków oraz jako wydruk w formie papierowej. Obecny druk jest mniej skomplikowany niż wnioski stosowane o podobną pomoc unijną w poprzednim okresie, aplikowania o środki, tj. w latach 2004 - 2006. Będzie też potrzebna mniejsza liczba załączników. Mniejsze też są wymagania w przypadku charakterystyki projektu. Przyjęto, że tekst charakterystyki nie może być większy niż 18 tys. znaków komputerowych.

Wniosek o dofinansowanie zawiera szczegółowe informacje o projekcie, dane teleadresowe jednostki samorządowej lub innego beneficjenta oraz charakterystykę projektu. Ważną częścią wniosku jest także budżet projektu i oświadczenie prawdy. Wnioskodawca określa harmonogram realizacji projektu, w podziale na etapy, miesiące, kwartały albo lata. Należy też pamiętać, że udział własny samorządu to nie jest tylko udział finansowy, ale może to być inna forma materialna, jak np. udostępnienie sal do szkoleń w gminnym ośrodku kultury albo dowóz uczestników kursu pojazdami będącymi we własności urzędu gminy albo udział pracowników urzędu gminnego jako wykładowców kursu.

WAŻNE ADRESY

Pełny opis projektu wraz z drukiem wniosku można znaleźć na stronach internetowych poświęconych funduszom strukturalnym: www.funduszestrukturalne.gov.pl.

Informacje o projekcie

W części pod nazwą informacje o projekcie wnioskodawca będzie musiał podać numer i nazwę priorytetu, w ramach którego będzie starał się o pomoc unijną. Dlatego ważna jest znajomość całego PO KL. Następnie należy podać numer i nazwę działania oraz instytucję, w której wniosek zostanie złożony.

Należy też pamiętać, by tytuł projektu był inny niż nazwa priorytetu lub działania. Określić trzeba czas realizacji projektu. Podać też trzeba obszar realizacji przedsięwzięcia, np. gmina, powiat albo województwo.

W najłatwiejszej części pod tytułem Projektodawca, należy podać możliwie wszystkie dane teleadresowe dotyczące wnioskodawcy i realizatora projektu.

Cały wniosek będzie miał postać aplikacji generatora wniosku. Będzie on występował jako komputerowa aplikacja niezależna i wyłącznie dla PO KL. Generator będzie włączał albo wyłączał pola w zależności od wybranego priorytetu albo działania.

Charakterystyka i cel

Mimo wprowadzenia uproszczeń, część III druku wniosku będzie zdecydowanie najtrudniejsza. Dotyczy ona charakterystyki projektu.

W celach przedsięwzięcia trzeba uzasadnić potrzebę realizacji projektu, wskazać problemy, jakie mają być rozwiązane, np. w gminie, poprzez realizację przedsięwzięcia. Wskazać też trzeba cel nadrzędny, ogólny projektu i jego zgodność z PO KL. Określone powinny być też cele szczegółowe, które dotyczą rozwiązywania problemów lokalnych.

W punkcie pod nazwą grupy wsparcia opisane muszą być osoby i instytucje, które mają być objęte wsparciem w ramach projektu. Uzasadniony musi być też wybór konkretnej grupy docelowej.

Należy też opisać metodologię, sposób rekrutacji uczestników szkolenia oraz wskazać, że proces ten uwzględnia zasadę równego traktowania kobiet i mężczyzn.

Wpisać również trzeba, w zależności od priorytetu i działania, przewidywaną liczbę osób i instytucji, które zostaną objęte wsparciem. W punkcie - działania - należy opisać poszczególne działania podejmowane w ramach projektu. Zdefiniowane zadania powinny być tożsame z zadaniami opisywanymi w budżecie oraz wskazanymi w harmonogramie realizacji projektu.

Opis rezultatów

Ważną częścią charakterystyki projektu jest określenie rezultatów, jakie chce osiągnąć wnioskodawca i realizator projektu. Komisja oceniająca wnioski zwracać będzie na to szczególnie baczną uwagę. Należy opisać miękkie i twarde rezultaty w odniesieniu do planowanych działań oraz sposobów, w jakie te rezultaty będą mierzone albo badane w trakcie realizacji przedsięwzięcia.

Innym także ważnym punktem charakterystyki jest potencjał projektodawcy i zarządzanie projektem. Należy w nim opisać, jakie jest doświadczenie projektodawcy (także partnerów, jeżeli są) przy realizacji projektów o podobnej tematyce. Należy opisać przedsięwzięcia już zrealizowane w okresie ostatnich trzech lat, których tematyka nawiązuje do rodzaju wsparcia oferowanego w ramach niniejszego projektu.

Opisać trzeba również, jak wyglądać będzie struktura zarządzania projektem. Opisać też trzeba zaplecze techniczne oraz jaka kadra zaangażowana będzie w realizację projektu.

Wskazać także należy przychody za poprzedni rok obrotowy projektodawcy oraz partnerów realizujących projekt.

KTO BĘDZIE REALIZOWAŁ PROJEKTY

W ramach PO KL projekty będą mogły realizować m.in.:

l instytucje rynku pracy,

l instytucje szkoleniowe,

l jednostki administracji rządowej i samorządowej,

l przedsiębiorcy,

l instytucje otoczenia biznesu,

l organizacje pozarządowe,

l instytucje systemu oświaty i szkolnictwa wyższego.

Budżet przedsięwzięcia

Budżet przedsięwzięcia realizowanego w ramach PO KL musi składać się z dwóch elementów: budżetu zadaniowego będącego podstawą rozliczenia wydatków oraz budżetu jednostkowego będącego podstawą do oceny kwalifikalności i racjonalności wydatków. W budżecie określane są tylko koszty, które kwalifikują się do refundacji.

Budżet ma charakter zadaniowy i powinien odzwierciedlać działania zaplanowane w ramach projektu. Podawane w nim są koszty bezpośrednie i pośrednie. W pierwszym przypadku chodzi o koszty, jakie zostaną poniesione przy realizacji konkretnych działań zakładanych przy realizacji przedsięwzięcia. Przy kosztach zaś pośrednich podawana jest także część kosztów wnioskodawcy, które nie mogą zostać bezpośrednio przyporządkowane do konkretnego zadania.

Oceniony musi być także przychód, o ile zostanie on wygospodarowany. Wkład własny do realizacji projektu określony powinien być jako kwota wkładu własnego zarówno pieniężnego, jak i niepieniężnego, np. wynajęcie sali, dowóz uczestników szkolenia.

Natomiast w harmonogramie realizacji projektu każde z działań należy zdefiniować i rozpisać na poszczególne okresy czasowe i etapy.

W punkcie dotyczącym beneficjentów ostatecznych należy określić, ilu beneficjentów będzie uczestniczyć i otrzymywać wsparcie w poszczególnych kwartałach bądź miesiącach.

Każde z zadań określonych w budżecie projektu we wniosku należy rozpisać na poszczególne składowe z podaniem kosztów jednostkowych. W przypadku kosztów, które odbiegają od przyjętych stawek rynkowych, należy wpisać uzasadnienie dla kosztów jednostkowych.


ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA