REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekty wymagają studium wykonalności

Przemysław Gorgol

REKLAMA

REKLAMA

Większość instytucji przyznających dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wymaga do podjęcia decyzji różnych dokumentów. Jednym z nich jest studium wykonalności.

Zawsze wymaga się właściwie uzupełnionego formularza wniosku o dofinansowanie oraz szeregu oświadczeń czy innych dokumentów formalnych potwierdzających np. zdolność do zaciągania zobowiązań czy wydolność finansową beneficjenta.

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz tych dokumentów w większości przypadków, szczególnie przy dużych projektach infrastrukturalnych, wymaga się również załączenia studium wykonalności projektu lub odpowiedniego wyciągu z niego.

Doświadczenia z analiz

Studium wykonalności jest dokumentem, który w zakresie wszystkich możliwych i przewidywalnych aspektów podsumowuje prace nad przygotowaniem naszego projektu do realizacji. Studium wykonalności nie jest więc dokumentem czysto odtwórczym, ale powinno zbierać doświadczenia z różnych analiz, które inwestor podejmuje, przygotowując projekt.

Można zauważyć, iż studium wykonalności wymaga, dla pełności prezentowanego obrazu projektu, aby podczas jego przygotowywania rozważać projekt, mając na uwadze elementy techniczne, środowiskowe, ekonomiczno-finansowe, prawno-organizacyjne czy handlowe oraz inne specyficzne dla danego typu działań.

REKLAMA

Niezbędne elementy

Dokumentacja analityczna projektu planowanego do współfinansowania ze środków UE powinna zawierać elementy niezbędne do co najmniej uzupełnienia formularza wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z podziałem odpowiedzialności w ramach programów operacyjnych 2007-2013 każda z instytucji zarządzających ma prawo do wyznaczania obowiązujących w danym programie operacyjnym standardów przygotowania dokumentacji. W tym zakresie brak jest więc jednolitych, krajowych standardów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście wyznaczone przez instytucje zarządzające standardy działania muszą być zgodne z ramami określonymi w aktach prawnych i innych regulacjach kształtujących zasady wykorzystania środków z funduszy UE. W zakresie studium wykonalności głównymi wytycznymi są:

• dokument roboczy nr 4 - Wytyczne dotyczące metodologii przeprowadzania analizy kosztów i korzyści, Komisja Europejska 08/2006,

• Guide to cost-benefit analysis of investment projects (Structural Fund-ERDF, Cohesion Fund and ISPA), DG Regio,

• wytyczne ministra rozwoju regionalnego w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód. Szczegółowe wytyczne w zakresie wymaganych informacji i zakresu analiz znajdują się na stronach internetowych właściwych instytucji zarządzających.

 

Warianty realizacji

Analizując projekt planowany do współfinansowania, należy zwrócić uwagę na właściwie opisane warianty jego realizacji. Warianty te powinny uwzględniać zarówno stronę techniczną, jak również środowiskową czy finansową. Właściwy opis przeprowadzonych analiz wariantów realizacji to jeden z ważnych elementów procesu uzasadniania konieczności współfinansowania naszego projektu ze środków UE.

Kolejnym ważnym elementem jest właściwe przeprowadzenie analiz ekonomiczno-finansowych projektu. Dostępne środki UE w ramach budżetu 2007-2013 cechuje dużo większy rygoryzm pod względem konieczności np. uwzględniania w ww. analizach przychodów pojawiających się w okresie użytkowania projektu, a co za tym idzie możliwości pomniejszenia planowanej przez nas na początku wysokości dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Beneficjenci przygotowujący projekt powinni również zwrócić szczególną uwagę na sprawy związane z zapewnieniem trwałości projektu (która została określona na pięć lat po zakończeniu realizacji projektu). W tym zakresie łącznie nie można doprowadzić do sytuacji, w której projekt zostanie poddany modyfikacjom:

• wpływającym na jej charakter lub warunki jej wykonania lub przyznającym firmie lub instytucji publicznej nienależne korzyści oraz

• wynikającym albo ze zmiany charakteru własności danej pozycji infrastruktury, albo zaprzestania lub zmiany lokalizacji działalności produkcyjnej.


PRZEMYSŁAW GORGOL

ekspert w firmie doradczej Ernst & Young

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA