REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekty wymagają studium wykonalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Gorgol

REKLAMA

REKLAMA

Większość instytucji przyznających dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wymaga do podjęcia decyzji różnych dokumentów. Jednym z nich jest studium wykonalności.

Zawsze wymaga się właściwie uzupełnionego formularza wniosku o dofinansowanie oraz szeregu oświadczeń czy innych dokumentów formalnych potwierdzających np. zdolność do zaciągania zobowiązań czy wydolność finansową beneficjenta.

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz tych dokumentów w większości przypadków, szczególnie przy dużych projektach infrastrukturalnych, wymaga się również załączenia studium wykonalności projektu lub odpowiedniego wyciągu z niego.

Doświadczenia z analiz

Studium wykonalności jest dokumentem, który w zakresie wszystkich możliwych i przewidywalnych aspektów podsumowuje prace nad przygotowaniem naszego projektu do realizacji. Studium wykonalności nie jest więc dokumentem czysto odtwórczym, ale powinno zbierać doświadczenia z różnych analiz, które inwestor podejmuje, przygotowując projekt.

Można zauważyć, iż studium wykonalności wymaga, dla pełności prezentowanego obrazu projektu, aby podczas jego przygotowywania rozważać projekt, mając na uwadze elementy techniczne, środowiskowe, ekonomiczno-finansowe, prawno-organizacyjne czy handlowe oraz inne specyficzne dla danego typu działań.

REKLAMA

Niezbędne elementy

Dokumentacja analityczna projektu planowanego do współfinansowania ze środków UE powinna zawierać elementy niezbędne do co najmniej uzupełnienia formularza wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z podziałem odpowiedzialności w ramach programów operacyjnych 2007-2013 każda z instytucji zarządzających ma prawo do wyznaczania obowiązujących w danym programie operacyjnym standardów przygotowania dokumentacji. W tym zakresie brak jest więc jednolitych, krajowych standardów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście wyznaczone przez instytucje zarządzające standardy działania muszą być zgodne z ramami określonymi w aktach prawnych i innych regulacjach kształtujących zasady wykorzystania środków z funduszy UE. W zakresie studium wykonalności głównymi wytycznymi są:

• dokument roboczy nr 4 - Wytyczne dotyczące metodologii przeprowadzania analizy kosztów i korzyści, Komisja Europejska 08/2006,

• Guide to cost-benefit analysis of investment projects (Structural Fund-ERDF, Cohesion Fund and ISPA), DG Regio,

• wytyczne ministra rozwoju regionalnego w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód. Szczegółowe wytyczne w zakresie wymaganych informacji i zakresu analiz znajdują się na stronach internetowych właściwych instytucji zarządzających.

 

Warianty realizacji

Analizując projekt planowany do współfinansowania, należy zwrócić uwagę na właściwie opisane warianty jego realizacji. Warianty te powinny uwzględniać zarówno stronę techniczną, jak również środowiskową czy finansową. Właściwy opis przeprowadzonych analiz wariantów realizacji to jeden z ważnych elementów procesu uzasadniania konieczności współfinansowania naszego projektu ze środków UE.

Kolejnym ważnym elementem jest właściwe przeprowadzenie analiz ekonomiczno-finansowych projektu. Dostępne środki UE w ramach budżetu 2007-2013 cechuje dużo większy rygoryzm pod względem konieczności np. uwzględniania w ww. analizach przychodów pojawiających się w okresie użytkowania projektu, a co za tym idzie możliwości pomniejszenia planowanej przez nas na początku wysokości dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Beneficjenci przygotowujący projekt powinni również zwrócić szczególną uwagę na sprawy związane z zapewnieniem trwałości projektu (która została określona na pięć lat po zakończeniu realizacji projektu). W tym zakresie łącznie nie można doprowadzić do sytuacji, w której projekt zostanie poddany modyfikacjom:

• wpływającym na jej charakter lub warunki jej wykonania lub przyznającym firmie lub instytucji publicznej nienależne korzyści oraz

• wynikającym albo ze zmiany charakteru własności danej pozycji infrastruktury, albo zaprzestania lub zmiany lokalizacji działalności produkcyjnej.


PRZEMYSŁAW GORGOL

ekspert w firmie doradczej Ernst & Young

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA