REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze unijne na poprawę bezpieczeństwa w gminie

Sławomir Zygadło
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na budowę systemu monotoringu miejskiego, środków finansowych można szukać m.in. w programach wykorzystujących fundusze unijne przeznaczone na działania związane z rewitalizacją obszarów zdegradowanych.

Zagadnienia dotyczące poprawy bezpieczeństwa publicznego oraz walki z przestępczością i patologiami społecznymi zostały ujęte w wielu działaniach przewidzianych do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej. Strategia Rozwoju Kraju na lata 2007-2013, której priorytety realizowane są między innymi poprzez regionalne programy operacyjne, za jeden z celów stawia podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Polski, poszczególnych obywateli i rodzin. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w opracowaniu pod nazwą - Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego - wskazuje monitoring wizyjny jako ważny element w tworzeniu lokalnych programów prewencyjnych. Lokalizacja kamer w newralgicznych punktach miasta pozwala na całodobową obserwację i kontrolę niebezpiecznych miejsc, umożliwiając jednocześnie pogotowiu ratunkowemu, Policji, Straży Miejskiej oraz Straży Pożarnej podjęcie szybkiej i sprawnej interwencji. Zakup i instalacja zintegrowanych systemów monitoringu w miejscach publicznych znacząco przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa publicznego zarówno osób, jak i mienia, istotnie ogranicza liczbę popełnianych przestępstw i wykroczeń, a niekiedy zupełnie je eliminuje. Monitoring wizyjny miasta jest ponadto doskonałą płaszczyzną współpracy Policji oraz jednostek samorządu terytorialnego kształtującą lokalną politykę bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Aby monitoring wizyjny mógł sprawnie działać, niezbędne jest jednak wybudowanie infrastruktury telekomunikacyjnej zapewniającej przekazanie sygnału z kamer rozmieszczonych w newralgicznych punktach miasta do centrum monitorowania. Realizacja takiego zadania z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej może odbywać się na dwa sposoby.

Można wykorzystać fundusze przeznaczone na działania związane z rewitalizacją obszarów zdegradowanych. Należy ich szukać w regionalnych programach operacyjnych. Wbrew często wyrażanej opinii, obszary zdegradowane to nie tylko tereny powojskowe. W wielu przypadkach centra miasta z uwagi na duże nagromadzenie negatywnych zjawisk społecznych uznać można za obszary zdegradowane i jako takie powinny podlegać rewitalizacji. W regionalnych programach operacyjnych znajdują się zapisy mówiące wprost o realizacji projektów zakładających poprawę bezpieczeństwa publicznego oraz programów walki z przestępczością i patologiami społecznymi w tym tworzeniu stref bezpieczeństwa i zapobieganiu przestępczości, zakupie i instalacji zintegrowanych systemów monitoringu w miejscach publicznych.

Monitoring wizyjny miasta może być również elementem usługi realizowanej przez miejską sieć szerokopasmową. Projekt budowy monitoringu wizyjnego może zapoczątkować budowę takiej sieci w miastach, które jeszcze jej nie mają. Jednocześnie może przyczynić się do rozwoju już działających sieci. W tym przypadku należy sięgnąć do działań związanych z rozwojem społeczeństwa informacyjnego w zakresie budowy sieci szerokopasmowych regionalnego programu operacyjnego. Ten sposób podejścia do realizacji monitoringu wizyjnego pozwoli na bazie wybudowanej infrastruktury na uruchomienie wielu kolejnych usług związanych między innymi z elektroniczną administracją oraz zapewnieniem szerokopasmowego dostępu do internetu. Wybór sposobu postępowania uzależniony powinien być od celu planowanego projektu oraz wysokości środków dostępnych w ramach regionalnych programów operacyjnych.

REKLAMA

SŁAWOMIR ZYGADŁO

Dalszy ciąg materiału pod wideo

konsultant projektów IT w EFICOM

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA