REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywne źródła funduszy unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Pilarska

REKLAMA

Fundusze strukturalne dla Polski się kończą. Nadal jednak samorządy mogą szukać środków pomocowych w programach unijnych nadzorowanych bezpośrednio z Brukseli. Nabory już trwają, albo zostaną ogłoszone niebawem.

Według danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do 23 października 2011 r. podpisano z beneficjentami umowy na 69,7% środków z krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata 2007–2013. Natomiast wartość złożonych wniosków przekracza już wartość dostępnych dotacji w większości programów. Nie oznacza to jednak, że fundusze strukturalne to jedyne źródła pomocy unijnej.

REKLAMA

REKLAMA

Przy znacznym wykorzystaniu środków dostępnych w budżecie na lata 2007–2013 i konieczności większej koncentracji polskich podmiotów na innowacyjności dotacje z Brukseli są doskonałym instrumentem do pozyskania dodatkowych środków finansowych dostępnych do tej pory dla bardziej rozwiniętych gospodarek zjednoczonej Europy – przekonuje Andrzej Halicki, poseł RP.

Środki na innowacje

Warto zainteresować się m.in. programami związanymi z rozwojem innowacji. Należą do nich 7 Program ramowy oraz programy pozaramowe (np. LIFE+, Marco Polo, TEN-T, TEN-E, Eureka, Eurostars, Intelligent Energy Europe). Nie ze wszystkich skorzystają samorządy, ponieważ część przeznaczona jest wyłącznie dla małych i średnich firm albo jednostek naukowych. Bez względu jednak na to, kto będzie beneficjentem, programy te przyczyniają się do rozwoju gospodarczego regionów. Mają też charakter uzupełniający wobec funduszy strukturalnych.

Ścieżka pozyskania takiego grantu jest nieco inna i przez to może wydawać się trudniejsza. W praktyce aspekty formalne (poza wymogiem przygotowania aplikacji w języku angielskim, ale kolejne formalności załatwiane są w języku polskim) są często dużo mniej wymagające dla beneficjenta, niż to jest w przypadku środków krajowych – twierdzi Tomasz J. Hoffmann, dyrektor zarządzający PNO Consultants Sp. z o.o.

REKLAMA

W przypadku programów ramowych i pozaramowych, zarówno nabór wniosków, jak i ich ocena przeprowadzają instytucje unijne. W wielu programach etap takiej oceny uwzględnia m.in. prezentację projektu przed oceniającymi wraz z dyskusją, a nawet negocjacjami przed wydaniem ostatecznej oceny projektu. Według ekspertów PNO Consultants Sp. z o.o., jest to etap, na którym rola doświadczonego doradcy ma szczególne znaczenie, a jego obecność jest mile widziana przez reprezentantów instytucji wdrażającej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie programy ramowe i pozaramowe nie są popularne w Polsce. Często też krajowe wnioski nie spełniają wymogów konkursowych. Jednak polskie podmioty mogłyby uzyskiwać większe dofinansowanie, ale wnioski powinny być lepiej przygotowane, a ubiegający się o dotacje powinni położyć większy nacisk na aktywność na arenie międzynarodowej.

7 Program ramowy

Najważniejszy spośród brukselskich dotacji jest 7 Program ramowy. Jego celem jest przekształcenie Unii Europejskiej w najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarkę na świecie, zdolną do zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego, stworzenia liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz zagwarantowania większej spójności społecznej. Według założeń programu do osiągnięcia tego celu niezbędne są edukacja, badania i innowacje. Wśród beneficjentów są m.in. jednostki samorządu terytorialnego.

Składa się on z czterech programów szczegółowych:

1) Pomysły (inspirowane przez naukowców badania pionierskie, wyprzedzające, o najwyższym poziomie naukowym),

2) Współpraca (projekty międzynarodowej współpracy w określonych dziedzinach tematycznych),

3) Ludzie (stypendia, wymiana personelu, kształcenie ustawiczne i rozwój kariery naukowej),

4) Możliwości (wspieranie rozwoju potencjału badawczego).

Ogólny budżet to 53 mld euro, w tym na rok 2012 – 219,7 mln euro.

Samorządy powinny zainteresować się zwłaszcza programem „Współpraca”. Finansowane są m.in. projekty z zakresu zdrowia, technologii teleinformatycznych i telekomunikacyjnych (ICT), transportu, energii i ochrony środowiska. Wnioski mogą składać konsorcja złożone z co najmniej trzech międzynarodowych partnerów. Mogą nimi być jednostki naukowe, przedsiębiorstwa, instytucje publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje pozarządowe.

Termin naboru w poszczególnych działaniach programu można znaleźć na stronie http://www.kpk.gov.pl/pliki/11739/2011_10_05_7PR_Konkursy_ 2011_2012_AW.xls.

Programy pozaramowe

Wśród programów pozaramowych samorządy mogą ubiegać się o środki z LIFE+ oraz TEN-T. Interesujący jest jednak także program Marco Polo, choć jego beneficjentami mogą być jedynie firmy komunalne z sektora transportu.

Z programu LIFE+ finansowane są jedynie projekty związane z ochroną środowiska. Jest on podzielony na trzy komponenty:

1) Przyroda i różnorodność biologiczna (ochrona, zachowywanie lub odbudowa naturalnych ekosystemów i siedlisk, dzikiej flory i fauny oraz różnorodności biologicznej),

2) Polityka i zarządzanie w zakresie środowiska (projekty związane m.in. ze zmianą klimatu, ochroną wód, powietrza oraz gleby, a także hałasem),

3) Informacja i komunikacja (rozpowszechnianie informacji i podnoszenie świadomości dotyczącej środowiska).

Tegoroczny nabór wniosków zakończył się 18 lipca 2011 r. Przyszłoroczny ma być ogłoszony wczesną wiosną.

Beneficjentami programu TEN-T mogą być zarówno podmioty publiczne, jak i prywatne działające w sferze usług publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego. Z jego środków finansowane są projekty, które:

● przyczyniają się do zrównoważenia rozwoju sieci transportowej na obszarze całej Unii Europejskiej,

● zapewniają spójność oraz interoperacyjność transeuropejskiej sieci transportowej oraz dostępu do niej integrują wszystkie rodzaje transportu,

● przyczyniają się do ochrony środowiska oraz podwyższenia standardów bezpieczeństwa.

O wsparcie mogą ubiegać się projekty badawcze (badania przygotowawcze i przygotowanie ostatecznego pakietu) oraz realizacja inwestycji (zakup, dostawa i wdrożenie komponentów, systemów i usług, realizacje prac budowlanych i instalacyjnych, uruchomienie projektu).

Nabory wniosków ogłasza i prowadzi Komisja Europejska, ale zgłaszane projekty muszą uzyskać akceptację Ministerstwa Infrastruktury. Do tej pory z programu TEN-T sfinansowano m.in. prace studyjne nad lotniskiem we Wrocławiu i w Pyrzowicach.

Dotacje na projekty transportowe można uzyskać także z programu Marco Polo. Jednak z tego źródła wspierane są wyłącznie projekty komercyjne na rynku usług transportowych. Beneficjentami mogą być wyłącznie przedsiębiorcy, w tym firmy będące własnością jednostek samorządu terytorialnego. Celem programu jest ograniczenie przewozów drogowych, rozwój transportu intermodalnego oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na stan środowiska naturalnego. Tegoroczny nabór wniosków rozpoczął się w październiku 2011 r. i potrwa do 16 stycznia 2012 r.

Instytucje publiczne mogą być także beneficjentem programu Intelligent Energy Europe, który jest głównym unijnym instrumentem wspierania działań pozatechnologicznych w dziedzinie energii. Wspiera działania związane z wydajnością energetyczną i racjonalnym wykorzystaniem energii, nowymi i odnawialnymi źródłami energii oraz energią w transporcie.

– Potencjalnymi beneficjentami programu mogą być m.in. miasta, np. Warszawa, Kraków czy Poznań, oraz transport publiczny – przekonuje Vincent van den Bosch z PNO CEE.

Przyszłoroczny nabór wniosków ma być ogłoszony wiosną 2012 r.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w liczeniu stażu pracy. Samorządy muszą przygotować się na zmiany od stycznia 2026 roku

Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy, która diametralnie zmienia sposób liczenia pracowniczego stażu pracy. Od 1 stycznia 2026 roku do stażu, od którego zależą uprawnienia pracownicze, będzie można wliczyć m.in. okresy prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz świadczenia usług na podstawie niektórych umów cywilnoprawnych.

MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA