REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywne źródła funduszy unijnych

Aneta Pilarska

REKLAMA

Fundusze strukturalne dla Polski się kończą. Nadal jednak samorządy mogą szukać środków pomocowych w programach unijnych nadzorowanych bezpośrednio z Brukseli. Nabory już trwają, albo zostaną ogłoszone niebawem.

Według danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do 23 października 2011 r. podpisano z beneficjentami umowy na 69,7% środków z krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata 2007–2013. Natomiast wartość złożonych wniosków przekracza już wartość dostępnych dotacji w większości programów. Nie oznacza to jednak, że fundusze strukturalne to jedyne źródła pomocy unijnej.

REKLAMA

Przy znacznym wykorzystaniu środków dostępnych w budżecie na lata 2007–2013 i konieczności większej koncentracji polskich podmiotów na innowacyjności dotacje z Brukseli są doskonałym instrumentem do pozyskania dodatkowych środków finansowych dostępnych do tej pory dla bardziej rozwiniętych gospodarek zjednoczonej Europy – przekonuje Andrzej Halicki, poseł RP.

Środki na innowacje

REKLAMA

Warto zainteresować się m.in. programami związanymi z rozwojem innowacji. Należą do nich 7 Program ramowy oraz programy pozaramowe (np. LIFE+, Marco Polo, TEN-T, TEN-E, Eureka, Eurostars, Intelligent Energy Europe). Nie ze wszystkich skorzystają samorządy, ponieważ część przeznaczona jest wyłącznie dla małych i średnich firm albo jednostek naukowych. Bez względu jednak na to, kto będzie beneficjentem, programy te przyczyniają się do rozwoju gospodarczego regionów. Mają też charakter uzupełniający wobec funduszy strukturalnych.

Ścieżka pozyskania takiego grantu jest nieco inna i przez to może wydawać się trudniejsza. W praktyce aspekty formalne (poza wymogiem przygotowania aplikacji w języku angielskim, ale kolejne formalności załatwiane są w języku polskim) są często dużo mniej wymagające dla beneficjenta, niż to jest w przypadku środków krajowych – twierdzi Tomasz J. Hoffmann, dyrektor zarządzający PNO Consultants Sp. z o.o.

W przypadku programów ramowych i pozaramowych, zarówno nabór wniosków, jak i ich ocena przeprowadzają instytucje unijne. W wielu programach etap takiej oceny uwzględnia m.in. prezentację projektu przed oceniającymi wraz z dyskusją, a nawet negocjacjami przed wydaniem ostatecznej oceny projektu. Według ekspertów PNO Consultants Sp. z o.o., jest to etap, na którym rola doświadczonego doradcy ma szczególne znaczenie, a jego obecność jest mile widziana przez reprezentantów instytucji wdrażającej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie programy ramowe i pozaramowe nie są popularne w Polsce. Często też krajowe wnioski nie spełniają wymogów konkursowych. Jednak polskie podmioty mogłyby uzyskiwać większe dofinansowanie, ale wnioski powinny być lepiej przygotowane, a ubiegający się o dotacje powinni położyć większy nacisk na aktywność na arenie międzynarodowej.

7 Program ramowy

Najważniejszy spośród brukselskich dotacji jest 7 Program ramowy. Jego celem jest przekształcenie Unii Europejskiej w najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarkę na świecie, zdolną do zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego, stworzenia liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz zagwarantowania większej spójności społecznej. Według założeń programu do osiągnięcia tego celu niezbędne są edukacja, badania i innowacje. Wśród beneficjentów są m.in. jednostki samorządu terytorialnego.

Składa się on z czterech programów szczegółowych:

1) Pomysły (inspirowane przez naukowców badania pionierskie, wyprzedzające, o najwyższym poziomie naukowym),

2) Współpraca (projekty międzynarodowej współpracy w określonych dziedzinach tematycznych),

3) Ludzie (stypendia, wymiana personelu, kształcenie ustawiczne i rozwój kariery naukowej),

4) Możliwości (wspieranie rozwoju potencjału badawczego).

Ogólny budżet to 53 mld euro, w tym na rok 2012 – 219,7 mln euro.

Samorządy powinny zainteresować się zwłaszcza programem „Współpraca”. Finansowane są m.in. projekty z zakresu zdrowia, technologii teleinformatycznych i telekomunikacyjnych (ICT), transportu, energii i ochrony środowiska. Wnioski mogą składać konsorcja złożone z co najmniej trzech międzynarodowych partnerów. Mogą nimi być jednostki naukowe, przedsiębiorstwa, instytucje publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje pozarządowe.

Termin naboru w poszczególnych działaniach programu można znaleźć na stronie http://www.kpk.gov.pl/pliki/11739/2011_10_05_7PR_Konkursy_ 2011_2012_AW.xls.

Programy pozaramowe

Wśród programów pozaramowych samorządy mogą ubiegać się o środki z LIFE+ oraz TEN-T. Interesujący jest jednak także program Marco Polo, choć jego beneficjentami mogą być jedynie firmy komunalne z sektora transportu.

Z programu LIFE+ finansowane są jedynie projekty związane z ochroną środowiska. Jest on podzielony na trzy komponenty:

1) Przyroda i różnorodność biologiczna (ochrona, zachowywanie lub odbudowa naturalnych ekosystemów i siedlisk, dzikiej flory i fauny oraz różnorodności biologicznej),

2) Polityka i zarządzanie w zakresie środowiska (projekty związane m.in. ze zmianą klimatu, ochroną wód, powietrza oraz gleby, a także hałasem),

3) Informacja i komunikacja (rozpowszechnianie informacji i podnoszenie świadomości dotyczącej środowiska).

Tegoroczny nabór wniosków zakończył się 18 lipca 2011 r. Przyszłoroczny ma być ogłoszony wczesną wiosną.

Beneficjentami programu TEN-T mogą być zarówno podmioty publiczne, jak i prywatne działające w sferze usług publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego. Z jego środków finansowane są projekty, które:

● przyczyniają się do zrównoważenia rozwoju sieci transportowej na obszarze całej Unii Europejskiej,

● zapewniają spójność oraz interoperacyjność transeuropejskiej sieci transportowej oraz dostępu do niej integrują wszystkie rodzaje transportu,

● przyczyniają się do ochrony środowiska oraz podwyższenia standardów bezpieczeństwa.

REKLAMA

O wsparcie mogą ubiegać się projekty badawcze (badania przygotowawcze i przygotowanie ostatecznego pakietu) oraz realizacja inwestycji (zakup, dostawa i wdrożenie komponentów, systemów i usług, realizacje prac budowlanych i instalacyjnych, uruchomienie projektu).

Nabory wniosków ogłasza i prowadzi Komisja Europejska, ale zgłaszane projekty muszą uzyskać akceptację Ministerstwa Infrastruktury. Do tej pory z programu TEN-T sfinansowano m.in. prace studyjne nad lotniskiem we Wrocławiu i w Pyrzowicach.

Dotacje na projekty transportowe można uzyskać także z programu Marco Polo. Jednak z tego źródła wspierane są wyłącznie projekty komercyjne na rynku usług transportowych. Beneficjentami mogą być wyłącznie przedsiębiorcy, w tym firmy będące własnością jednostek samorządu terytorialnego. Celem programu jest ograniczenie przewozów drogowych, rozwój transportu intermodalnego oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na stan środowiska naturalnego. Tegoroczny nabór wniosków rozpoczął się w październiku 2011 r. i potrwa do 16 stycznia 2012 r.

Instytucje publiczne mogą być także beneficjentem programu Intelligent Energy Europe, który jest głównym unijnym instrumentem wspierania działań pozatechnologicznych w dziedzinie energii. Wspiera działania związane z wydajnością energetyczną i racjonalnym wykorzystaniem energii, nowymi i odnawialnymi źródłami energii oraz energią w transporcie.

– Potencjalnymi beneficjentami programu mogą być m.in. miasta, np. Warszawa, Kraków czy Poznań, oraz transport publiczny – przekonuje Vincent van den Bosch z PNO CEE.

Przyszłoroczny nabór wniosków ma być ogłoszony wiosną 2012 r.

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA