REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywne źródła funduszy unijnych

Aneta Pilarska

REKLAMA

Fundusze strukturalne dla Polski się kończą. Nadal jednak samorządy mogą szukać środków pomocowych w programach unijnych nadzorowanych bezpośrednio z Brukseli. Nabory już trwają, albo zostaną ogłoszone niebawem.

Według danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do 23 października 2011 r. podpisano z beneficjentami umowy na 69,7% środków z krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata 2007–2013. Natomiast wartość złożonych wniosków przekracza już wartość dostępnych dotacji w większości programów. Nie oznacza to jednak, że fundusze strukturalne to jedyne źródła pomocy unijnej.

REKLAMA

REKLAMA

Przy znacznym wykorzystaniu środków dostępnych w budżecie na lata 2007–2013 i konieczności większej koncentracji polskich podmiotów na innowacyjności dotacje z Brukseli są doskonałym instrumentem do pozyskania dodatkowych środków finansowych dostępnych do tej pory dla bardziej rozwiniętych gospodarek zjednoczonej Europy – przekonuje Andrzej Halicki, poseł RP.

Środki na innowacje

Warto zainteresować się m.in. programami związanymi z rozwojem innowacji. Należą do nich 7 Program ramowy oraz programy pozaramowe (np. LIFE+, Marco Polo, TEN-T, TEN-E, Eureka, Eurostars, Intelligent Energy Europe). Nie ze wszystkich skorzystają samorządy, ponieważ część przeznaczona jest wyłącznie dla małych i średnich firm albo jednostek naukowych. Bez względu jednak na to, kto będzie beneficjentem, programy te przyczyniają się do rozwoju gospodarczego regionów. Mają też charakter uzupełniający wobec funduszy strukturalnych.

Ścieżka pozyskania takiego grantu jest nieco inna i przez to może wydawać się trudniejsza. W praktyce aspekty formalne (poza wymogiem przygotowania aplikacji w języku angielskim, ale kolejne formalności załatwiane są w języku polskim) są często dużo mniej wymagające dla beneficjenta, niż to jest w przypadku środków krajowych – twierdzi Tomasz J. Hoffmann, dyrektor zarządzający PNO Consultants Sp. z o.o.

REKLAMA

W przypadku programów ramowych i pozaramowych, zarówno nabór wniosków, jak i ich ocena przeprowadzają instytucje unijne. W wielu programach etap takiej oceny uwzględnia m.in. prezentację projektu przed oceniającymi wraz z dyskusją, a nawet negocjacjami przed wydaniem ostatecznej oceny projektu. Według ekspertów PNO Consultants Sp. z o.o., jest to etap, na którym rola doświadczonego doradcy ma szczególne znaczenie, a jego obecność jest mile widziana przez reprezentantów instytucji wdrażającej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie programy ramowe i pozaramowe nie są popularne w Polsce. Często też krajowe wnioski nie spełniają wymogów konkursowych. Jednak polskie podmioty mogłyby uzyskiwać większe dofinansowanie, ale wnioski powinny być lepiej przygotowane, a ubiegający się o dotacje powinni położyć większy nacisk na aktywność na arenie międzynarodowej.

7 Program ramowy

Najważniejszy spośród brukselskich dotacji jest 7 Program ramowy. Jego celem jest przekształcenie Unii Europejskiej w najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarkę na świecie, zdolną do zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego, stworzenia liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz zagwarantowania większej spójności społecznej. Według założeń programu do osiągnięcia tego celu niezbędne są edukacja, badania i innowacje. Wśród beneficjentów są m.in. jednostki samorządu terytorialnego.

Składa się on z czterech programów szczegółowych:

1) Pomysły (inspirowane przez naukowców badania pionierskie, wyprzedzające, o najwyższym poziomie naukowym),

2) Współpraca (projekty międzynarodowej współpracy w określonych dziedzinach tematycznych),

3) Ludzie (stypendia, wymiana personelu, kształcenie ustawiczne i rozwój kariery naukowej),

4) Możliwości (wspieranie rozwoju potencjału badawczego).

Ogólny budżet to 53 mld euro, w tym na rok 2012 – 219,7 mln euro.

Samorządy powinny zainteresować się zwłaszcza programem „Współpraca”. Finansowane są m.in. projekty z zakresu zdrowia, technologii teleinformatycznych i telekomunikacyjnych (ICT), transportu, energii i ochrony środowiska. Wnioski mogą składać konsorcja złożone z co najmniej trzech międzynarodowych partnerów. Mogą nimi być jednostki naukowe, przedsiębiorstwa, instytucje publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje pozarządowe.

Termin naboru w poszczególnych działaniach programu można znaleźć na stronie http://www.kpk.gov.pl/pliki/11739/2011_10_05_7PR_Konkursy_ 2011_2012_AW.xls.

Programy pozaramowe

Wśród programów pozaramowych samorządy mogą ubiegać się o środki z LIFE+ oraz TEN-T. Interesujący jest jednak także program Marco Polo, choć jego beneficjentami mogą być jedynie firmy komunalne z sektora transportu.

Z programu LIFE+ finansowane są jedynie projekty związane z ochroną środowiska. Jest on podzielony na trzy komponenty:

1) Przyroda i różnorodność biologiczna (ochrona, zachowywanie lub odbudowa naturalnych ekosystemów i siedlisk, dzikiej flory i fauny oraz różnorodności biologicznej),

2) Polityka i zarządzanie w zakresie środowiska (projekty związane m.in. ze zmianą klimatu, ochroną wód, powietrza oraz gleby, a także hałasem),

3) Informacja i komunikacja (rozpowszechnianie informacji i podnoszenie świadomości dotyczącej środowiska).

Tegoroczny nabór wniosków zakończył się 18 lipca 2011 r. Przyszłoroczny ma być ogłoszony wczesną wiosną.

Beneficjentami programu TEN-T mogą być zarówno podmioty publiczne, jak i prywatne działające w sferze usług publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego. Z jego środków finansowane są projekty, które:

● przyczyniają się do zrównoważenia rozwoju sieci transportowej na obszarze całej Unii Europejskiej,

● zapewniają spójność oraz interoperacyjność transeuropejskiej sieci transportowej oraz dostępu do niej integrują wszystkie rodzaje transportu,

● przyczyniają się do ochrony środowiska oraz podwyższenia standardów bezpieczeństwa.

O wsparcie mogą ubiegać się projekty badawcze (badania przygotowawcze i przygotowanie ostatecznego pakietu) oraz realizacja inwestycji (zakup, dostawa i wdrożenie komponentów, systemów i usług, realizacje prac budowlanych i instalacyjnych, uruchomienie projektu).

Nabory wniosków ogłasza i prowadzi Komisja Europejska, ale zgłaszane projekty muszą uzyskać akceptację Ministerstwa Infrastruktury. Do tej pory z programu TEN-T sfinansowano m.in. prace studyjne nad lotniskiem we Wrocławiu i w Pyrzowicach.

Dotacje na projekty transportowe można uzyskać także z programu Marco Polo. Jednak z tego źródła wspierane są wyłącznie projekty komercyjne na rynku usług transportowych. Beneficjentami mogą być wyłącznie przedsiębiorcy, w tym firmy będące własnością jednostek samorządu terytorialnego. Celem programu jest ograniczenie przewozów drogowych, rozwój transportu intermodalnego oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na stan środowiska naturalnego. Tegoroczny nabór wniosków rozpoczął się w październiku 2011 r. i potrwa do 16 stycznia 2012 r.

Instytucje publiczne mogą być także beneficjentem programu Intelligent Energy Europe, który jest głównym unijnym instrumentem wspierania działań pozatechnologicznych w dziedzinie energii. Wspiera działania związane z wydajnością energetyczną i racjonalnym wykorzystaniem energii, nowymi i odnawialnymi źródłami energii oraz energią w transporcie.

– Potencjalnymi beneficjentami programu mogą być m.in. miasta, np. Warszawa, Kraków czy Poznań, oraz transport publiczny – przekonuje Vincent van den Bosch z PNO CEE.

Przyszłoroczny nabór wniosków ma być ogłoszony wiosną 2012 r.

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA