REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykluczenie beneficjenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Środki unijne - wykluczenie beneficjenta
Środki unijne - wykluczenie beneficjenta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy następuje wykluczenie beneficjenta z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich? Jak długo trwa okres wykluczenia?

Jeżeli w toku prowadzonej procedury windykacyjnej odnośnie zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, na skutek ustalenia, że środki te zostały:
• wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem;
• wykorzystane z naruszeniem procedur określonych w umowie międzynarodowej albo innych procedur obowiązujących przy ich wykorzystaniu;
• pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości

REKLAMA

REKLAMA

bądź na etapie ją poprzedzającym tj. w ramach czynności kontrolnych, sprawdzających, stwierdzono, że:

beneficjent otrzymał płatność na podstawie dokumentów podrobionych, przerobionych, potwierdzających nieprawdę;
• beneficjent nie zwrócił środków w terminie mu wskazanym;
• okoliczności, które skutkowały wdrożoną procedurą windykacyjną, nastąpiły wskutek przestępstwa uznanego prawomocnym wyrokiem sądu – beneficjenta, partnera, podmiotu uprawnionego do dokonania wydatku;

następuje wykluczenie beneficjenta z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

REKLAMA

Okres wykluczenia rozpoczyna się od dnia, w którym decyzja wydana przez instytucję zarządzającą, pośredniczącą, wdrażającą, po bezskutecznym upływie terminu określonym  w wezwaniu do zwrotu środków albo do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnej płatności – stała się ostateczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okres wykluczenia kończy się z upływem 3 lat od dnia dokonania zwrotu środków.

W sytuacji, gdy decyzja, o której mowa powyżej stała się ostateczna przed dniem stwierdzenia okoliczności
• otrzymania przez beneficjenta płatności na podstawie dokumentów podrobionych, przerobionych, potwierdzających nieprawdę;
• braku zwrotu środków przez beneficjenta w terminie mu wskazanym;
• okoliczności, które skutkowały wdrożoną procedurą windykacyjną, nastąpiły wskutek przestępstwa uznanego prawomocnym wyrokiem sądu – beneficjenta, partnera, podmiotu uprawnionego do dokonania wydatku

okres wykluczenia rozpoczyna się od dnia stwierdzenia tych okoliczności. Należy jednak pamiętać, że jeśli zwrot środków przez beneficjenta podlegającego wykluczeniu na skutek ustawowych przesłanek kwalifikujących nastąpił w trybie wezwania do zwrotu lub pomniejszenia płatności, jak również przed wydaniem decyzji
po bezskutecznym upływie terminu wskazanego wezwaniem, to okres wykluczenia rozpoczyna się od dnia stwierdzenia okoliczności spełniających przesłanki kwalifikujące wykluczenie, a kończy się z upływem 3 lat od dnia dokonania zwrotu środków przez beneficjenta.

Zobacz również: Dodatkowe wynagrodzenie roczne (trzynastka) a projekt unijny

Minister Finansów jest zobowiazazny do prowadzenia rejestru podmiotów wykluczonych,  co wywołuje reperkusje m. in. w udostępnianiu informacji objętych rejestrem, instytucji zarządzającej, pośredniczącej i wdrążającej.

Niedochowanie należytej staranności w rozważanej tym artykułem materii podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.( dz. U. Z 2005 Nr 14,poz.114). Jest bowiem naruszeniem dyscypliny finansów publicznych:
- niedokonanie w terminie przez otrzymującego lub wykorzystującego środki publiczne  lub środki przekazane ze środków publicznych, związane z realizacją programów
lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych, rozliczenia tych środków;
- niedokonanie w terminie lub w należnej wysokości zwrotu kwoty środków publicznych lub środków przekazanych ze środków publicznych, związanych z realizacją programów  lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych;
- nieprzekazanie w terminie lub w należnej wysokości zwracanej kwoty środków publicznych lub środków przekazanych ze środków publicznych, związanych z realizacją programów  lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych przez podmiot, za pośrednictwem którego zwracane są te środki;
- wykorzystanie środków publicznych lub środków przekazanych ze środków publicznych, związanych z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych, niezgodnie z przeznaczeniem lub z naruszeniem procedur obowiązujących przy ich wykorzystaniu.

Polecamy serwis: Fundusze unijne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA