REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy o pomocy regionalnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
Pomoc regionalna - nowe przepisy/ Fot. Fotolia
Pomoc regionalna - nowe przepisy/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Weszły w życie nowe przepisy o pomocy regionalnej, które regulują zasady udzielania takiego wsparcia w latach 2014–2020. Zaostrzają one dotychczasowe regulacje, zwłaszcza w stosunku do dużych przedsiębiorstw.

1 lipca 2014 r. zaczęły obowiązywać przygotowane przez Komisję Europejską „Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020” (dalej: nowe wytyczne KE). Nowa będzie także mapa pomocy regionalnej dla Polski, którą KE zatwierdziła w lutym br.

REKLAMA

REKLAMA

Pomoc regionalna

Według art. 107 ust. 3a i 3c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, za zgodną z rynkiem wewnętrznym Wspólnoty można uznać pomoc państwa na:

1) wspieranie rozwoju gospodarczego niektórych regionów na terenie Unii Europejskiej (UE) znajdujących się w niekorzystnym położeniu, tzn. w których poziom życia jest nienormalnie niski lub w których istnieje problem wysokiego bezrobocia,

2) ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub regionów gospodarczych, o ile nie zmienia ona warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.

REKLAMA

Jest to pomoc regionalna. Pomocy regionalnej będzie można udzielać zarówno na podstawie programu pomocowego, jak i indywidualnie, dla konkretnego przedsiębiorstwa. Zasady jej udzielania określają wytyczne KE. Do 30 czerwca 2014 r. obowiązują, przedłużone o pół roku, wytyczne na lata 2007–2014. Nowe wytyczne KE znacznie się od nich różnią. Przede wszystkim zaostrzają zasady udzielania pomocy regionalnej. Należy przy tym pamiętać, że nowych wytycznych KE nie stosuje się do sektorów żelaza i stali, włókien syntetycznych, rybołówstwa i akwakultury, transportu, energetyki oraz pomocy publicznej dla portów lotniczych. Dla tych sektorów obowiązują oddzielne akty prawne w tym zakresie. .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największe zmiany, jakie wprowadzają nowe wytyczne KE, to znaczne zróżnicowanie sytuacji dużych przedsiębiorstw w stosunku do małych i średnich firm. Pomoc regionalna będzie mogła zostać udzielona zarówno jako inwestycyjna, jak też operacyjna. – W praktyce jednak pomoc operacyjną będą mogły otrzymać jedynie małe i średnie firmy – informuje dr Stefan Jarecki z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. – Przy czym w ocenie KE przedsiębiorstwo państwowe zawsze jest traktowane jako duże.

O pomocy publicznej w latach 2014–2020 dla portów lotniczych pisaliśmy w nr. 8 z 2014 roku GSiA w artykule „Zmiany w pomocy publicznej dla lotnisk regionalnych”.

Zobacz również: Rezygnacja z decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

Do pomocy inwestycyjnej zaliczają się m.in. inwestycje w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z:

● tworzeniem nowego przedsiębiorstwa,

● rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa (w szczególności zwiększenie zdolności produkcyjnych, przy czym rozbudowy przedsiębiorstwa nie stanowi samo powiększenie jego majątku o środki trwałe),

● dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzanie nowych dodatkowych produktów,

● zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie.

Do pomocy regionalnej nie kwalifikują się inwestycje prowadzące jedynie do odtworzenia zdolności produkcyjnych.

Oceniając zasadność udzielenia pomocy regionalnej według nowych przepisów, trzeba będzie brać pod uwagę m.in.:

1) to, że musi się ona przyczyniać do osiągnięcia dobrze zdefiniowanego celu leżącego we wspólnym interesie,

2) istnienie potrzeby interwencji państwa,

3) odpowiedniość środka pomocy,

4) efekt zachęty,

5) proporcjonalność pomocy, co oznacza pomoc ograniczoną do niezbędnego minimum,

6) uniknięcie nadmiernych negatywnych skutków dla konkurencji i wymiany handlowej,

7) przejrzystość pomocy.

W przypadku celu pomocy regionalnej leżącego we wspólnym interesie należy brać pod uwagę przede wszystkim liczbę i jakość nowych miejsc pracy, które powstaną dzięki interwencji, w tym także pośrednio utworzone etaty. Ponadto znaczenie ma ewentualny transfer technologii i współpraca z lokalnymi szkołami wyższymi.

Efekt zachęty to zmiana zachowania wspieranego przedsiębiorstwa, czyli doprowadzenie do podjęcia decyzji o wyborze konkretnej lokalizacji dla nowego projektu, lub o nowej inwestycji już działającego podmiotu. – Duże przedsiębiorstwa muszą w zakresie nowych lokalizacji lub inwestycji przedstawiać stosowane dokumenty – tłumaczy Stefan Jarecki.

Przedsiębiorstwa w złej sytuacji finansowej nie kwalifikują się do otrzymania pomocy regionalnej.

Przesłanka pomocy ograniczonej do minimum oznacza natomiast, że dla:

● małych i średnich przedsiębiorstw wysokość pomocy ograniczona jest zasadniczo do maksimum wynikającego z mapy pomocy regionalnej dla danego kraju,

● dużych przedsiębiorstw jest to pomoc odpowiadająca dodatkowym kosztom netto realizacji inwestycji na danym obszarze, wynikającym z porównania np. innych lokalizacji.

W praktyce pomoc regionalna dla dużych przedsiębiorstw będzie ograniczona jedynie do projektów dotyczących budowy nowego zakładu lub dywersyfikację dotychczasowej działalności.

– Nowe wytyczne KE znacznie zmieniają też zasady dotyczące kumulacji pomocy – twierdzi Stefan Jarecki.

Intensywność pomocy regionalnej

Zgodnie z nowymi wytycznymi KE, intensywność pomocy regionalnej w latach 2014–2020 wynosi:

● 50% w regionach, w których PKB na mieszkańca jest niższe niż 45% średniej UE (dla 27 krajów),

● 35% w regionach, w których PKB na mieszkańca wynosi od 45% do 60% średniej UE,

● 25% w regionach, w których PKB na mieszkańca jest wyższy niż 60% średniej UE.

Dla Polski, zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2014–2020, oznacza to, że intensywność wsparcia nie może przekroczyć:

● 50% w województwach: lubelskim, podlaskim, podkarpackim i warmińsko-mazurskim,

● 35% w województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, pomorskim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim oraz w podregionach ciechanowsko-płockim, ostrołęcko-siedleckim, radomskim oraz warszawskim wschodnim na Mazowszu,

● 25% w województwach: dolnośląskim, wielkopolskim i śląskim,

● 20% w podregionie warszawskim zachodnim,

● 15% na obszarze Warszawy od 1 lipca 2014 r. do 31 grudnia 2017 r.,

● 10% na obszarze Warszawy od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r.

– Przewidziano bonusy dla małych i średnich przedsiębiorstw. Małe mogą liczyć na zwiększenie pomocy regionalnej o 20%, a średnie – o 10% – przekonuje Stefan Jarecki.

Dodatkowe warunki

Nowe wytyczne KE wprowadziły dodatkowe wymagania dla niektórych rodzajów inwestycji. Dotyczy to m.in. pomocy na rzecz sieci szerokopasmowych. Poza warunkami ogólnymi takie projekty muszą też spełnić następujące wymogi szczegółowe:

1) pomoc została przyznana wyłącznie obszarom, na których nie ma sieci tej samej kategorii (albo podstawowych sieci szerokopasmowych, albo dostępu nowej generacji) i na których powstanie takich sieci w najbliższej przyszłości jest mało prawdopodobne,

2) dotowany operator sieci oferuje aktywny i pasywny dostęp hurtowy na sprawiedliwych i niedyskryminacyjnych warunkach, z możliwością skutecznego i pełnego dostępu,

3) pomoc jest przyznawana podmiotom wybranym w drodze konkurencyjnych procedur.

W przypadku pomocy na inwestycje dotyczące infrastruktury naukowo-badawczej wymaga się, aby była ona udostępniana na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach.

WIOLETTA KĘPKA

Autorka jest dziennikarką specjalizującą się w tematyce samorządowej

Podstawy prawne

● art. 107 ust. 3a i 3c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. z 2004 r. nr 90, poz. 864)

● wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020 (Dz.Urz. UE C 209 z 23 lipca 2013 r., str. 1)

Tekst powstał po zorganizowanej przez Hallmark Events konferencji „Pomoc publiczna i usługi w ogólnym interesie gospodarczym w relacjach JST i podmiotów zależnych”, która odbyła się 27 maja 2014 r. w Warszawie. Patronem medialnym była Gazeta Samorządu i Administracji.

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Precedens w gminach. Szczecin pozwał Skarb Państwa o pieniądze wydane przez miast na na cele oświatowe

Miasto Szczecin zdecydowało się pozwać Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego "gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA