REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezygnacja z decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

Dagmara Kafar
Lokalizacja inwestycji celu publicznego./ Fot. Fotolia
Lokalizacja inwestycji celu publicznego./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie uwarunkowania pozwalają na rezygnację z uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Na okoliczność jakich robót budowlanych można uznać za zbędne postępowanie administracyjne poprzedzające wydanie pozwolenia na budowę? To pytania, które często zadają sobie inwestorzy działający pod presją czasu, w obliczu groźby niedotrzymania terminów na realizację inwestycji.

REKLAMA

Literalna wykładnia art. 50 ust. 2 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) w obecnym stanie prawnym prowadzi do wniosku, że wszystkie roboty budowlane, prowadzące do realizacji inwestycji celu publicznego, a wymagające przeprowadzenia postępowania w sprawie ocen oddziaływania na środowisko, powodują konieczność uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

REKLAMA

Analizując jednak ten przepis prawa pod kątem jego celu, należy uwzględnić następujące okoliczności. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym weszła w życie 11 lipca 2003 r. Nowe tryby wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz przeprowadzania ponownej procedury w sprawie ocen oddziaływania na środowisko, wprowadzone ustawą z 3 października 2008 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: ustawa środowiskowa), weszły w życie 15 listopada 2008 r. Ustawa środowiskowa wprowadziła do ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowane (dalej: Prawo budowlane) zapis, z którego wynika konieczność uzyskiwania pozwolenia na budowę, nawet względem robót zwolnionych z takiego obowiązku, w celu umożliwienia ponownego przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, jeśli spełnione są określone w ustawie środowiskowej przesłanki (np. wskutek nałożenia takiego obowiązku w decyzji środowiskowej).

Polecamy serwis: Współpraca

Zakres robót budowlanych

REKLAMA

Rozpatrując art. 50 ust. 2 u.p.z.p., należy podkreślić, że decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego ma charakter rozstrzygnięcia szczególnego względem ogólnej zasady postępowania w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tj. uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy. Należy również podkreślić, że niemal każda zmiana sposobu zagospodarowania terenu, nawet niezwiązana z koniecznością prowadzenia robót budowlanych, rodzi obowiązek uzyskiwana takiej decyzji. Wyjątkiem od tej generalnej zasady jest lokalizowanie inwestycji celu publicznego, które wymaga uzyskiwania decyzji administracyjnej (o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego) głównie wówczas, gdy roboty budowlane towarzyszące realizacji tego celu są objęte obowiązkiem uzyskiwania pozwolenia na budowę. Punktem wyjścia do wyboru trybu postępowania lub rezygnacji z niego jest więc analiza zakresu niezbędnych robót budowlanych pod kątem konieczności uzyskiwania pozwolenia na budowę.

Jeśli zakres robót wyklucza taką konieczność, gdyż znajduje się on w katalogu ciągle zwiększających swoją liczbę wyjątków z art. 29 Prawa budowlanego, to wówczas należy zastosować drugi z przypadków, tj. sytuację opisaną w art. 50 ust. 2 pkt 1 u.p.z.p. Ta zaś skutkuje koniecznością uzyskiwania decyzji lokalizacji celu publicznego, gdy spełnione są następujące przesłanki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● planowane roboty budowlane to: remont, montaż lub przebudowa,

● w wyniku przeprowadzenia tych robót nastąpi zmiana sposobu zagospodarowania terenu, użytkowania obiektu budowlanego, względnie zmiana jego formy architektonicznej,

● roboty budowlane związane są z przedsięwzięciem wymagającym przeprowadzenia postępowania w sprawie ocen oddziaływania na środowisko.

Pozostaje tylko rozstrzygnięcie kwestii, czy przesłanki te powinny być spełnione łącznie, czy zaistnienie choć jednej z nich odniesie już skutek w postaci konieczności uzyskiwania decyzji celu publicznego.

Moim zdaniem, niespełnienie choć jednej z wymienionych przesłanek spowoduje, że poprowadzenie postępowania o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego może okazać się nieuzasadnione, a wręcz bezcelowe. Nie do końca bowiem prawdziwa jest teza, że postępowanie w sprawie ocen oddziaływania na środowisko zawsze towarzyszy przedsięwzięciom powodującym zmiany sposobu zagospodarowania terenu.

Przykład inwestycji drogowej

Niech za przykład posłuży inwestycja, polegająca na gruntownej przebudowie (remoncie) drogi wraz z torowiskiem tramwajowym w istniejących liniach rozgraniczających. Zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 1 i 12 Prawa budowlanego, roboty takie zwolnione są z obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę. W konsekwencji powinien mieć w tym przypadku zastosowanie art. 50 ust. 2 pkt 2 u.p.z.p., zwalniający tego rodzaju roboty budowlane z obowiązku uzyskiwania decyzji lokalizacji celu publicznego. Jednak ze względu na bardzo ogólne sformułowania użyte w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, które w grupie takich działań wymienia np. „linie tramwajowe, (...), wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, używane głównie do przewozu pasażerów”, często zapisy decyzji środowiskowej nakazują sporządzenie raportu lub wręcz przeprowadzenia ponownej procedury w sprawie ocen oddziaływania na środowisko w ramach postępowania o wydanie pozwolenia na budowę planowanej inwestycji. W takiej sytuacji obowiązek uzyskiwania pozwolenia na budowę jest skutkiem rozstrzygnięć decyzji środowiskowej, a nie faktycznego zakresu planowanych robót budowlanych. Ma się więc do czynienia z wyjątkiem od generalnej zasady, wprowadzonym przepisami późniejszymi niż ustawa podstawowa. Pierwotnym zamysłem ustawodawcy była przecież zasada zwolnienia z obowiązku uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, gdy zakres wykonywanych robót budowlanych nie wymagał pozwolenia na budowę. Prowadzenie postępowania administracyjnego, wobec braku zmiany sposobu zagospodarowania terenu, wydaje się w tej sytuacji bezcelowe. Istniejąca droga nie zmieni swojej funkcji (sposobu zagospodarowania terenu), a krąg stron postępowania ograniczony jest w istocie do zarządcy drogi, który reprezentuje właściciela (jednostkę samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa) oraz najczęściej jest również inwestorem, a tym samym wnioskodawcą postępowań administracyjnych. Trudne, a wręcz niemożliwe byłoby również wypełnienie kompletnego katalogu przedmiotu takiej decyzji. Oprócz rodzaju inwestycji określenie warunków i szczegółowych zasad zagospodarowania terenu oraz wyznaczenie linii rozgraniczających teren inwestycji w sytuacji przebudowy lub remontu istniejącego już obiektu (np. drogi) jest niemożliwe.

Istnieją więc sytuacje, w których uzyskiwanie pozwolenia na budowę jest wymagane, lecz niekoniecznie powinny one skutkować obowiązkiem określania w drodze decyzji warunków i zasad lokalizacji inwestycji celu publicznego. Przy inwestycjach o napiętym harmonogramie wykonania robót, a więc niemal wszystkich, daje to oszczędność nawet 65 dni, bo taki właśnie termin na wydanie decyzji celu publicznego określono w u.p.z.p.

Rezygnacja z decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego to oszczędność 65 dni.

Podstawy prawne

● Ustawa z 3 października 2008 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1235; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1238)

● Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 647; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1446)

● Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 40)

● Rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. nr 213, poz. 1397; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 817)

Zobacz również: Partnerstwo publiczno-prywatne - jak sporządzić umowę o PPP?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024: finałowa 20-ka. Co znaczą te słowa? Można już głosować

Pierwszy etap dziewiątego plebiscytu PWN – Młodzieżowe Słowo Roku – jest już za nami! Dzięki zaangażowaniu głosujących do plebiscytowej bazy trafiło tysiące ciekawych słów i wyrażeń, spośród których Jury wyłoniło finałową dwudziestkę. Teraz czas na kolejną rundę – można już głosować na swoje ulubione słowo! Organizator plebiscytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, czeka na głosy tylko do 30 listopada. Już niebawem przekonamy się, które słowo zostanie tym SZCZEGÓLNYM dla współczesnej, młodzieżowej polszczyzny.

Rolnicy protestują przeciwko umowie UE-Mercosur: obawy o zalew taniej żywności z Ameryki Południowej

Europejscy rolnicy głośno sprzeciwiają się umowie handlowej UE-Mercosur, która ma być podpisana podczas nadchodzącego szczytu G20. Obawiają się, że tani import z Ameryki Południowej zagrozi ich konkurencyjności. Rolnicy podkreślają, że tamtejsze produkty nie spełniają unijnych standardów zrównoważonego rozwoju, co obniża koszty produkcji.

REKLAMA