REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Otwarta polityka informacyjna kreuje dobry wizerunek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Petrus
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd dobrze znający potrzeby i oczekiwania mieszkańców, otwarty na informowanie lokalnej społeczności o podejmowanych działaniach to podstawowe założenia w budowaniu efektywnego public relations miast i miasteczek.

Zdaniem specjalistów, istotna jest wzorowa komunikacja na linii samorząd - mieszkańcy. Żeby zbudować pozytywne relacje z lokalną społecznością, trzeba pamiętać o kilku czynnikach. Po pierwsze, lokalna władza musi poznać potrzeby i oczekiwania obywateli. Mieszkaniec gminy czy miasta musi być chętnie i jasno informowany przez swoich włodarzy. Otwarta polityka informacyjna to duży plus w codziennym kreowaniu wizerunku miast i miasteczek. Warto pamiętać, że każdy dobrze poinformowany mieszkaniec to siła, która później może zaowocować w kontaktach z inwestorami lub turystami - przekonuje Agata Brodzka-Kostrzewska z poznańskiej agencji PR Pleon. Oczywiste jest, że informowanie musi przebiegać dwutorowo.

Dobrze poznać mieszkańców

Prezydent, burmistrz czy radni muszą znać potrzeby swoich obywateli. Dobrze jest, gdy możemy sobie pozwolić na scharakteryzowanie całej grupy mieszkańców i poznanie ich potrzeb, np. ze względu na wiek, wykształcenie, w zakresie realizowanych inwestycji lub przedsięwzięć mających znaczenie dla danego miejsca - przypominają specjaliści.

Dużo dowiemy się też z badań, które pokażą, czy mieszkańcy są skłoni do podejmowania nowych wyzwań, a nawet, jak spędzają czas wolny lub gdzie wybierają się na wakacyjne urlopy.

Budowanie relacji

Stworzenie dobrego klimatu do życia i zamieszkania z pewnością podniesie ocenę pracy samorządu. Widząc działania nakierowane na mieszkańca, przestanie on postrzegać urząd negatywnie - podkreśla A. Kostrzewska. Pozytywne kreowanie przyczyni się do tego, że stanie się on niejako ambasadorem naszego miejsca.

Oczywiście, sama komunikacja z mieszkańcami nie wystarczy do stworzenia dobrego PR. Do tego potrzebne są też narzędzia, które mają to zadanie ułatwić.

Jednym ze skuteczniejszych działań są np. cykliczne spotkania mieszkańców z wójtem, burmistrzem czy prezydentem. Ważne jest przy tym to, żeby nie uczestniczył w nich on sam, lecz by towarzyszyły mu kompetentne osoby, np. jego zastępcy, dyrektorzy wydziałów czy np. przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich, Straży Miejskiej, a nawet policji.

Dobrym sposobem na integrację lokalnej społeczności z przedstawicielami samorządu są też organizowane cyklicznie imprezy sportowe, koncerty, pikniki i festyny.

E-czasy w kontaktach

Zdaniem fachowców, żeby mieszkańcy czuli się ważni i byli docenieni, dobrze jest zbudować dla nich profesjonalną stronę internetową, na której jej użytkownik oprócz bieżących informacji (najlepiej aktualizowanych codziennie) znajdzie też możliwość zamieszczenia swoich wypowiedzi na internetowym forum.

Ważnym rozwiązaniem jest też udostępnienie opcji umożliwiającej poprzez specjalny elektroniczny formularz zadanie osobistego pytania do prezydenta czy burmistrza.

Narzędziem pomocnym w skutecznej komunikacji jest także newslatter trafiający za pośrednictwem poczty elektronicznej do zainteresowanych osób. Dobrym sposobem na interakcję z lokalnym otoczeniem może się też okazać wykorzystanie serwisów sms rozsyłanych na telefony komórkowe. Ten sposób komunikacji z mieszkańcami został z powodzeniem zastosowany w Niepołomicach. Dzięki temu w postaci krótkich wiadomości tekstowych na komórki trafiają nie tylko informacje o bieżących pracach dotyczących miejskiego magistratu, ale także zapowiedzi odbywających się w mieście wydarzeń kulturalnych lub sportowych.

Kreowanie z gazetami

Dobre relacje z mieszkańcami można kształtować poprzez działalność wydawniczą w postaci gazetek, biuletynów okazjonalnych folderów czy ulotek. Specjaliści od PR zgodnie podkreślają, że nie można w tego typu publikacjach zamieszczać jedynie sprawozdań z obrad rady miejskiej czy chwalić się wyłącznie osiągnięciami lokalnych władz. Radzą, żeby sporo miejsca i uwagi poświęcać zwykłym mieszkańcom oraz wydarzeniom istotnym dla lokalnej społeczności.

Przy organizacji większego wydarzenia dla miasta dobrze jest też pomyśleć o zorganizowaniu imprezy pod patronatem prasy. Propozycja współpracy medialnej adresowana do lokalnej gazety może przynieść wiele korzyści, bo uroczystość zostanie z pewnością dostrzeżona, odpowiednio zapowiedziana i opisana - uważa Izabela Urbanowicz, współwłaścicielka agencji Profile. Cenne są też starania, żeby nad jej organizacją honorowy patronat sprawował premier, prezydent lub minister. To zawsze dodaje imprezie dodatkowego prestiżu - oceniają specjaliści.

Niech za wizerunek odpowiadają fachowcy

W dłuższej perspektywie dobrze jest pomyśleć o wykwalifikowanych urzędnikach od gminnego PR. W samorządach znane są przypadki, w których gminne wydziały promocji powołane do tego typu zadań w praktyce realizują zupełnie innego rodzaju działania. Bywa też tak, że rzecznik prasowy jest bardziej asystentem prezydenta niż osobą, która ma kształtować i odpowiadać za politykę informacyjną w mieście. A przecież sprawnie działający zespół fachowców od gminnej promocji oraz komunikacji z mieszkańcami wróży samorządowi osiągniecie na tym polu sukcesu w postaci profesjonalnego wizerunku - przekonują znawcy od kształtowania PR.

Sebastian Petrus

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 900 do 1800 zł świadczenia mieszkaniowego dla funkcjonariuszy SW [PROJEKT]

Funkcjonariusze Służby Więziennej uzyskają świadczenie mieszkaniowe. Jego wysokość będzie uzależniona od miejsca pełnienia służby. W największych miejscowościach nowe świadczenie wyniesie 1800 zł.

Niestety podwyżka emerytur i rent w 2026 r. będzie niższa niż zapowiadana

Budżet na 2026 r. przeznacza 22 mld zł na waloryzację emerytur i rent. Oznacza to, że podwyżki świadczeń emerytalnych i rentowych będą niższe niż zapowiadane.

Wybór ławników. Jakie zadania ma gmina?

Wybór ławników do sądów rejonowych i okręgowych należy wyłącznie do kompetencji rad gmin. Zakres ich odpowiedzialności w tym zakresie jest uzależniony od właściwości sądów, do których ławnicy są powoływani.

Czy w JST warto przyjąć wewnętrzną politykę AI?

Coraz więcej samorządów w Polsce rozważa przyjęcie dokumentu określającego zasady korzystania ze sztucznej inteligencji – tzw. wewnętrznej polityki AI. Czy to dobre rozwiązanie? Co powinien zawierać taki dokument?

REKLAMA

Od września 2025 r. niższe kryteria dochodowe i kwoty dofinansowania turnusów z PFRON

W II kwartale 2025 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 8748,63 zł. I właśnie ta kwota ma znaczenie przy obliczaniu aktualnej kwoty dofinansowania turnusów rehabilitacyjnych. Jakie kryteria dochodowe obowiązują we wrześniu, październiku i listopadzie?

Czym jest IOSKU? ZUS udostępnił informacje za 2024 rok

ZUS udostępnił informacje o stanie konta ubezpieczonego za 2024 rok. Dostęp do niej można uzyskać za pośrednictwem platformy usług elektronicznych eZUS. Łącznie przekazał prawie 24 mln informacji.

Na kilkunastu kąpieliskach nad Bałtykiem pojawiły się czerwone flagi

Na kilkunastu kąpieliskach w województwach pomorskim i zachodniopomorskim pojawiły się czerwone flagi. Powodem są m.in. wysokie fale na Bałtyku i silne prądy wsteczne oraz zakwit sinic.

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Setki kilometrów modernizowanych torów i sieci trakcyjnej, nowe stacje i przystanki, zaawansowane technologie sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania i lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy od dziesięcioleci program inwestycyjny.

REKLAMA

Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

REKLAMA