REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką infrastrukturę turystyczną można sfinansować dzięki RPO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ AO

REKLAMA

REKLAMA

Czy regionalne programy operacyjne różnią się znacznie w zakresie finansowania przedsięwzięć turystycznych? W jakiej wysokości potrzebny jest wkład własny, jednostki samorządu terytorialnego?

ARTUR CABAJEWSKI

REKLAMA

project manager, Eficom

REKLAMA

Nowy okres programowania unijnego 2007-2013 daje samorządom terytorialnym szerokie możliwości wspierania rozwoju infrastruktury turystycznej. Jej wieloletnie niedoinwestowanie, ubogie zaplecze usługowe i słaba (lub negatywna) promocja spowodowały, że polska turystyka wymaga sporych nakładów, aby konkurować na równi ze starszymi krajami Unii Europejskiej. Z pomocą przychodzi Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), a w węższym zakresie Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). W Polsce zarządzanie większą częścią środków EFRR na rozwój turystyki zostało przekazane samorządom województw. Wskazane przez nie instytucje wdrażające (zazwyczaj urzędy marszałkowskie) będą udzielać dotacji w ramach regionalnych programów operacyjnych (RPO). Ponieważ każde województwo ma swój RPO, poszczególne regiony będą preferować różnego typu projekty. W większości regionów, na listach przykładowych projektów powtarzają się takie przedsięwzięcia, jak: budowa i modernizacja bazy noclegowej i gastronomicznej, rozwój obiektów sportowo-rekreacyjnych, tras turystycznych, ścieżek rowerowych czy przystosowanie obiektów zabytkowych do celów turystycznych, np. hotelarskich. Niektóre programy podkreślają specyfikę danego regionu. Na przykład, wyżynne i górskie województwo małopolskie zachęca potencjalnych beneficjentów do ubiegania się o dotację m.in. na rozwój stacji narciarskich oraz inwestycje w schroniska. Z kolei w regionie warmińsko-mazurskim planuje się dofinansować zagospodarowanie nieczynnych linii kolejowych oraz inwestycje w trasy kajakowe i zagospodarowanie brzegów jezior.

Możliwości otwierają się również przed uzdrowiskami. Przykładowo, RPO Warmia i Mazury przewiduje dofinansowanie parków zdrojowych i kinezyterapeutycznych, ścieżek zdrowia, skwerów i pijalni uzdrowiskowych. Ponieważ turystykę wiele łączy z kulturą, RPO uwzględniają także szeroko rozumiany rozwój infrastruktury kulturalnej.

Pod kątem zasad dofinansowania infrastruktury turystycznej z RPO, poszczególne województwa najbardziej różnią się w wymogach co do wkładu własnego. Dla przykładu, samorządy w województwie mazowieckim muszą wnieść wkład własny w wysokości 3 proc. (o ile nie występuje pomoc publiczna), w województwie warmińsko-mazurskim - 10 proc., a w województwie małopolskim - 25 proc. Jeśli chodzi o dopuszczalną wartość projektów, regiony również wykazują zróżnicowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

REKLAMA

Na terenach objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW), czyli na obszarach wiejskich i w miastach do 5 tys. mieszkańców, wsparcie dla samorządów w ramach RPO może być udzielone na projekty przewidujące wartość dofinansowania powyżej 500 tys. zł. Wynika to z tzw. linii demarkacyjnej. Należy pamiętać, że poszczególne RPO także i w tej kwestii mogą się nieco różnić.

PROW jest programem ogólnokrajowym. W ramach działania Odnowa i rozwój wsi samorządy gmin wiejskich, wiejsko-miejskich i miast liczących do 5 tys. mieszkańców będą mogły ubiegać się o dotację ze środków EFRROW na projekty inwestycyjne dotyczące m.in. infrastruktury turystycznej, kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej. Poziom pomocy z EFRROW może wynieść maksymalnie 75 proc. wartości inwestycji. Maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej miejscowości nie może przekroczyć 500 tys. zł (w całym okresie programowania 2007-2013). Działanie będzie wdrażane przez samorządy wojewódzkie.

AO

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie samorządów po zmianach prawnych – stabilność czy nowe wyzwania? [Gość Infor.pl]

Finanse samorządów to temat, który wraca w debacie publicznej regularnie. Ostatnie lata przyniosły jednak szczególnie istotne zmiany – od wprowadzenia Polskiego Ładu, po ustawę z października 2024 roku, która znacząco przeorganizowała sposób zasilania budżetów gmin, powiatów i województw. O tym, co w praktyce oznacza nowy model finansowania, mówił podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu prof. Paweł Felis ze Szkoły Głównej Handlowej.

Kto właściwie wymyślił CPK? Historia zaczyna się 10 lat przed narodzinami Karola Nawrockiego

Kto wymyślił CPK czyli Centralny Port Komunikacyjny? Redaktorka PAP sięga do historii i dowiaduje się, że pomysł padł już 10 lat przed narodzinami Karola Nawrockiego, kiedy Donald Tusk uczył się matematyki w szkole podstawowej, a prezes PiS Jarosław Kaczyński stawiał pierwsze zawodowe kroki jako pracownik naukowy.

Od 900 do 1800 zł świadczenia mieszkaniowego dla funkcjonariuszy SW [PROJEKT]

Funkcjonariusze Służby Więziennej uzyskają świadczenie mieszkaniowe. Jego wysokość będzie uzależniona od miejsca pełnienia służby. W największych miejscowościach nowe świadczenie wyniesie 1800 zł.

Niestety podwyżka emerytur i rent w 2026 r. będzie niższa niż zapowiadana

Budżet na 2026 r. przeznacza 22 mld zł na waloryzację emerytur i rent. Oznacza to, że podwyżki świadczeń emerytalnych i rentowych będą niższe niż zapowiadane.

REKLAMA

Wybór ławników. Jakie zadania ma gmina?

Wybór ławników do sądów rejonowych i okręgowych należy wyłącznie do kompetencji rad gmin. Zakres ich odpowiedzialności w tym zakresie jest uzależniony od właściwości sądów, do których ławnicy są powoływani.

Czy w JST warto przyjąć wewnętrzną politykę AI?

Coraz więcej samorządów w Polsce rozważa przyjęcie dokumentu określającego zasady korzystania ze sztucznej inteligencji – tzw. wewnętrznej polityki AI. Czy to dobre rozwiązanie? Co powinien zawierać taki dokument?

Od września 2025 r. niższe kryteria dochodowe i kwoty dofinansowania turnusów z PFRON

W II kwartale 2025 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 8748,63 zł. I właśnie ta kwota ma znaczenie przy obliczaniu aktualnej kwoty dofinansowania turnusów rehabilitacyjnych. Jakie kryteria dochodowe obowiązują we wrześniu, październiku i listopadzie?

Czym jest IOSKU? ZUS udostępnił informacje za 2024 rok

ZUS udostępnił informacje o stanie konta ubezpieczonego za 2024 rok. Dostęp do niej można uzyskać za pośrednictwem platformy usług elektronicznych eZUS. Łącznie przekazał prawie 24 mln informacji.

REKLAMA

Na kilkunastu kąpieliskach nad Bałtykiem pojawiły się czerwone flagi

Na kilkunastu kąpieliskach w województwach pomorskim i zachodniopomorskim pojawiły się czerwone flagi. Powodem są m.in. wysokie fale na Bałtyku i silne prądy wsteczne oraz zakwit sinic.

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Setki kilometrów modernizowanych torów i sieci trakcyjnej, nowe stacje i przystanki, zaawansowane technologie sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania i lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy od dziesięcioleci program inwestycyjny.

REKLAMA