REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystanie marketingu internetowego w kampanii wyborczej

Marcin Zarzecki
Rafał Wiśniewski

REKLAMA

Po 2001 r. rozpowszechniły się w Internecie serwisy typu Web 2.0, których treści są tworzone przez użytkowników. Otwierają one przed kandydatami w wyborach samorządowych nowe, atrakcyjne możliwości dotarcia do wyborców.

Strony typu Web 2.0 zrewolucjonizowały m.in. instrumentarium marketingu politycznego. Web 2.0 nie stanowi innowacji w znaczeniu technologicznym, ale pod kątem efektywności jest współczesnym odpowiednikiem zastosowania w walce politycznej prasy masowej w wieku XIX.

REKLAMA

Znaczenie Internetu dla marketingu politycznego będzie rosło wraz z informatyzacją regionów obecnie pozbawionych dostępu do Sieci, a także wraz ze zmianą pokoleniową polskich wyborców. Tym bardziej że użytkownicy Internetu należą do kategorii obywateli aktywnie uczestniczących w wyborach politycznych. Głosują oni proporcjonalnie częściej, niż wynosi udział w wyborach osób nieposiadających dostępu do Internetu (wg Georgia Institute of Technology).

Korzyści kampanii internetowej

Zasadniczą zmianą związaną z prowadzeniem, równoległej do kampanii klasycznej, kampanii w Internecie jest ograniczenie kosztów i możność określenia profilów wyborców niezależnie od tradycyjnej segmentacji rynku politycznego. Zwiększenie wpływu, jaki kandydaci mają na treści internetowe, zwielokrotnia skuteczność dotarcia z przekazem politycznym do aktywnych wyborców. Ponadto kontakty społeczne w zakresie wymiany informacji kampanijnych mogą się rozprzestrzeniać szybciej, bez buforów i ograniczeń przestrzennych lub wynikających z zasady równorzędnego dostępu do mediów.

Wykorzystanie blogów politycznych

REKLAMA

Coraz częstszym sposobem docierania do wyborców staje się blog. Nie tylko jest „modny”, lecz przede wszystkim nie kosztuje w kategoriach ekonomicznych. Blogerzy polityczni wykorzystują go zarówno do swoich partykularnych, jak i grupowych interesów. Blogi dostarczają informacji, promują „osobę piszącą”, ale bywają też wykorzystywane w kampaniach negatywnych.

Z perspektywy siły oddziaływania propagandowego nader cenną wartością kontaktu jest symulacja wrażenia intymności relacji wyborca–kandydat. I taką rolę pełnią w tym przypadku blogi internetowe, stanowiące rodzaj pamiętnika lub dziennika, do którego może zajrzeć każdy zainteresowany. Ekshibicjonizm blogerów politycznych w znacznym stopniu pozwala poznać ideologicznych przeciwników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Blog polityczny jest wirtualnym dziennikiem, którego twórcą (bloggerem) jest polityk lub komentator wydarzeń politycznych, a treści umiejscawiane na blogu mają konotacje związane ze sferą aktualiów politycznych. Poszczególne blogi pełnią funkcję Hyde Parku, umożliwiając m.in. komentowanie na bieżąco podejmowanych przez kontrkandydatów inicjatyw wyborczych i z tego względu ich integralną częścią powinny być linki do innych blogów (tzw. blogroll). Linki z innych blogów poprawiają wskaźnik częstotliwości odwiedzin na danej stronie (PageRank), a tym samym pozycję bloga w wyszukiwarce Google.

Ważną funkcją blogów jest możliwość pozyskania komentarzy od użytkowników, dzięki którym polityk może zapoznać się z opiniami i oczekiwaniami potencjalnych wyborców.

Zalety blogów

Z punktu widzenia praktyki marketingu politycznego blogi i zjawisko blogosfery (czyli połączone pomiędzy sobą blogi za pomocą sieci odsyłaczy) stanowią źródło inspiracji dla konsultantów politycznych i polityków.

Za włączeniem bloga politycznego do kategorii skutecznych narzędzi oddziaływań wyborczych w wyborach samorządowych przemawiają liczne argumenty. Zalety wykorzystania bloga to m.in.:

● zminimalizowanie kosztów dotarcia do potencjalnego wyborcy z przekazem wizerunkowym i ideologicznym – właściwie kosztorys działania zawiera tylko koszty publikacji informacji, bez kosztów dystrybucji informacji,

● brak ograniczeń w zakresie limitowanych przestrzeni publikowania informacji – blog zawiera dane aktualne i archiwalne,

● możliwość dywersyfikacji zamieszczanych treści i stosowanych środków przekazu (tekst, utwory mp3, wav itd., video, foto, odnośniki do YouTube i dodatkowych materiałów kampanijnych),

● partycypacja w wirtualnej debacie publicznej, także systemowo organizowanej przez media,

● łatwa dostępność przekazów dla wyborców – dzięki upowszechnianiu się Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych (iPody, palmtopy, telefony komórkowe, netbooki itd.) informacja może być przekazywana zawsze i wszędzie,

● możliwość podpięcia autorskiego bloga do vortalu tematycznego (ang. vertical portal), czyli portalu wyspecjalizowanego, publikującego informacje z zakresu polityki,

● możliwość mikroblogowania, czyli przekazywania wyborcom krótkich informacji na temat własnych przemyśleń i opinii wraz z opisem informacyjnym dotyczącym terminów debat, spotkań z wyborcami, udzielonych komentarzy prasowych, radiowych lub telewizyjnych,

● stworzenie wrażenia interakcji opartej na poczuciu osobistego, intymnego kontaktu z blogerem.

Włączenie bloga do kampanii wyborczej ułatwia także kontakty z dziennikarzami. Ten rodzaj przekazu jest bowiem bardzo popularny wśród przedstawicieli mediów. A jak wiadomo, zainteresowanie mediów w okresie przedwyborczym jest pożądanym przez polityków elementem kampanii.

SŁOWNICZEK

Blog (w wersji angielskiej web log), czyli dziennik sieciowy, to typ witryny internetowej stanowiącej elektroniczną wersję dziennika osobistego, zawierającego dzienne lub wyznaczone innym interwałem czasowym wpisy w postaci opinii, ocen, zdjęć, filmów, plików mp3 itd.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Są już wypłaty podwyżek 30-33% dla nauczycieli - informuje Lublin, Kalisz, Rzeszów, Biała Podlaska, Brwinów, Hrubieszów. Samorządy nie czekały do końca kwietnia

    Rozpoczęła się długo wyczekiwana wypłata podwyżek dla nauczycieli. 1 marca wyższe wynagrodzenie otrzymali nauczyciele z Lublina i Koszalina. Również mniejsze gminy uruchamiają wyższe przelewy.

    Stopnie alarmowe na terenie całego kraju. Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia

    Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia wprowadzające stopnie alarmowe - 2. stopnia BRAVO i 2. stopnia BRAVO-CRP na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pobyt w szpitalu - jak się przygotować?

    Pobyt w szpitalu często wiąże się ze stresem. Czasem zmniejszyć go może odpowiednie przygotowanie i wiedza o tym, co jest potrzebne do przyjęcia do szpitala. Podpowiadamy w artykule. 

    Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny

    Jaka jest aktualna wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny? Kiedy pobierana jest taka opłata?

    REKLAMA

    Infolinia dla żołnierzy i ich rodzin uruchomiona - wsparcie psychologiczne

    29 lutego 2024 roku została uruchomiona bezpłatna i ogólnodostępna infolinia dla żołnierzy WP, pracowników resortu obrony narodowej oraz ich rodzin.

    29 lutego - Światowy Dzień Chorób Rzadkich. Ile ich jest na świecie?

    Dzień Chorób Rzadkich przypada na ostatni dzień lutego, data jest nieprzypadkowa. Na całym świecie 300 mln ludzi żyje z rzadkimi chorobami. 

    Jak pozbyć się mikroplastiku z wody? Prosty sposób

    Mikroplastik jest wszechobecny, niestety trafia także do pożywienia i wody. Chociaż na ten moment nie wiadomo dokładnie, jak wpływa na ludzki organizm, to wpływ ten z pewnością nie jest pozytywny. Naukowcy znaleźli sposób na pozbycie się mikroplastiku go z wody. 

    "Szczyt rolniczy" w Warszawie. Dziś premier spotkał się z protestującymi rolnikami

    Dziś w Warszawie miał miejsce "szczyt rolniczy". Premier Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami protestujących rolników. Tematem rozmów jest m.in. kwestia napływu produktów rolno-spożywczych z Ukrainy. Rolnicy sprzeciwiają się również unijnej polityce Zielonego Ładu.

    REKLAMA

    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    REKLAMA