REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystanie marketingu internetowego w kampanii wyborczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Zarzecki
Rafał Wiśniewski

REKLAMA

Po 2001 r. rozpowszechniły się w Internecie serwisy typu Web 2.0, których treści są tworzone przez użytkowników. Otwierają one przed kandydatami w wyborach samorządowych nowe, atrakcyjne możliwości dotarcia do wyborców.

Strony typu Web 2.0 zrewolucjonizowały m.in. instrumentarium marketingu politycznego. Web 2.0 nie stanowi innowacji w znaczeniu technologicznym, ale pod kątem efektywności jest współczesnym odpowiednikiem zastosowania w walce politycznej prasy masowej w wieku XIX.

REKLAMA

REKLAMA

Znaczenie Internetu dla marketingu politycznego będzie rosło wraz z informatyzacją regionów obecnie pozbawionych dostępu do Sieci, a także wraz ze zmianą pokoleniową polskich wyborców. Tym bardziej że użytkownicy Internetu należą do kategorii obywateli aktywnie uczestniczących w wyborach politycznych. Głosują oni proporcjonalnie częściej, niż wynosi udział w wyborach osób nieposiadających dostępu do Internetu (wg Georgia Institute of Technology).

Korzyści kampanii internetowej

Zasadniczą zmianą związaną z prowadzeniem, równoległej do kampanii klasycznej, kampanii w Internecie jest ograniczenie kosztów i możność określenia profilów wyborców niezależnie od tradycyjnej segmentacji rynku politycznego. Zwiększenie wpływu, jaki kandydaci mają na treści internetowe, zwielokrotnia skuteczność dotarcia z przekazem politycznym do aktywnych wyborców. Ponadto kontakty społeczne w zakresie wymiany informacji kampanijnych mogą się rozprzestrzeniać szybciej, bez buforów i ograniczeń przestrzennych lub wynikających z zasady równorzędnego dostępu do mediów.

Wykorzystanie blogów politycznych

Coraz częstszym sposobem docierania do wyborców staje się blog. Nie tylko jest „modny”, lecz przede wszystkim nie kosztuje w kategoriach ekonomicznych. Blogerzy polityczni wykorzystują go zarówno do swoich partykularnych, jak i grupowych interesów. Blogi dostarczają informacji, promują „osobę piszącą”, ale bywają też wykorzystywane w kampaniach negatywnych.

REKLAMA

Z perspektywy siły oddziaływania propagandowego nader cenną wartością kontaktu jest symulacja wrażenia intymności relacji wyborca–kandydat. I taką rolę pełnią w tym przypadku blogi internetowe, stanowiące rodzaj pamiętnika lub dziennika, do którego może zajrzeć każdy zainteresowany. Ekshibicjonizm blogerów politycznych w znacznym stopniu pozwala poznać ideologicznych przeciwników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Blog polityczny jest wirtualnym dziennikiem, którego twórcą (bloggerem) jest polityk lub komentator wydarzeń politycznych, a treści umiejscawiane na blogu mają konotacje związane ze sferą aktualiów politycznych. Poszczególne blogi pełnią funkcję Hyde Parku, umożliwiając m.in. komentowanie na bieżąco podejmowanych przez kontrkandydatów inicjatyw wyborczych i z tego względu ich integralną częścią powinny być linki do innych blogów (tzw. blogroll). Linki z innych blogów poprawiają wskaźnik częstotliwości odwiedzin na danej stronie (PageRank), a tym samym pozycję bloga w wyszukiwarce Google.

Ważną funkcją blogów jest możliwość pozyskania komentarzy od użytkowników, dzięki którym polityk może zapoznać się z opiniami i oczekiwaniami potencjalnych wyborców.

Zalety blogów

Z punktu widzenia praktyki marketingu politycznego blogi i zjawisko blogosfery (czyli połączone pomiędzy sobą blogi za pomocą sieci odsyłaczy) stanowią źródło inspiracji dla konsultantów politycznych i polityków.

Za włączeniem bloga politycznego do kategorii skutecznych narzędzi oddziaływań wyborczych w wyborach samorządowych przemawiają liczne argumenty. Zalety wykorzystania bloga to m.in.:

● zminimalizowanie kosztów dotarcia do potencjalnego wyborcy z przekazem wizerunkowym i ideologicznym – właściwie kosztorys działania zawiera tylko koszty publikacji informacji, bez kosztów dystrybucji informacji,

● brak ograniczeń w zakresie limitowanych przestrzeni publikowania informacji – blog zawiera dane aktualne i archiwalne,

● możliwość dywersyfikacji zamieszczanych treści i stosowanych środków przekazu (tekst, utwory mp3, wav itd., video, foto, odnośniki do YouTube i dodatkowych materiałów kampanijnych),

● partycypacja w wirtualnej debacie publicznej, także systemowo organizowanej przez media,

● łatwa dostępność przekazów dla wyborców – dzięki upowszechnianiu się Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych (iPody, palmtopy, telefony komórkowe, netbooki itd.) informacja może być przekazywana zawsze i wszędzie,

● możliwość podpięcia autorskiego bloga do vortalu tematycznego (ang. vertical portal), czyli portalu wyspecjalizowanego, publikującego informacje z zakresu polityki,

● możliwość mikroblogowania, czyli przekazywania wyborcom krótkich informacji na temat własnych przemyśleń i opinii wraz z opisem informacyjnym dotyczącym terminów debat, spotkań z wyborcami, udzielonych komentarzy prasowych, radiowych lub telewizyjnych,

● stworzenie wrażenia interakcji opartej na poczuciu osobistego, intymnego kontaktu z blogerem.

Włączenie bloga do kampanii wyborczej ułatwia także kontakty z dziennikarzami. Ten rodzaj przekazu jest bowiem bardzo popularny wśród przedstawicieli mediów. A jak wiadomo, zainteresowanie mediów w okresie przedwyborczym jest pożądanym przez polityków elementem kampanii.

SŁOWNICZEK

Blog (w wersji angielskiej web log), czyli dziennik sieciowy, to typ witryny internetowej stanowiącej elektroniczną wersję dziennika osobistego, zawierającego dzienne lub wyznaczone innym interwałem czasowym wpisy w postaci opinii, ocen, zdjęć, filmów, plików mp3 itd.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA