Wykorzystanie marketingu internetowego w kampanii wyborczej
REKLAMA
Strony typu Web 2.0 zrewolucjonizowały m.in. instrumentarium marketingu politycznego. Web 2.0 nie stanowi innowacji w znaczeniu technologicznym, ale pod kątem efektywności jest współczesnym odpowiednikiem zastosowania w walce politycznej prasy masowej w wieku XIX.
REKLAMA
Znaczenie Internetu dla marketingu politycznego będzie rosło wraz z informatyzacją regionów obecnie pozbawionych dostępu do Sieci, a także wraz ze zmianą pokoleniową polskich wyborców. Tym bardziej że użytkownicy Internetu należą do kategorii obywateli aktywnie uczestniczących w wyborach politycznych. Głosują oni proporcjonalnie częściej, niż wynosi udział w wyborach osób nieposiadających dostępu do Internetu (wg Georgia Institute of Technology).
Korzyści kampanii internetowej
Zasadniczą zmianą związaną z prowadzeniem, równoległej do kampanii klasycznej, kampanii w Internecie jest ograniczenie kosztów i możność określenia profilów wyborców niezależnie od tradycyjnej segmentacji rynku politycznego. Zwiększenie wpływu, jaki kandydaci mają na treści internetowe, zwielokrotnia skuteczność dotarcia z przekazem politycznym do aktywnych wyborców. Ponadto kontakty społeczne w zakresie wymiany informacji kampanijnych mogą się rozprzestrzeniać szybciej, bez buforów i ograniczeń przestrzennych lub wynikających z zasady równorzędnego dostępu do mediów.
Wykorzystanie blogów politycznych
REKLAMA
Coraz częstszym sposobem docierania do wyborców staje się blog. Nie tylko jest „modny”, lecz przede wszystkim nie kosztuje w kategoriach ekonomicznych. Blogerzy polityczni wykorzystują go zarówno do swoich partykularnych, jak i grupowych interesów. Blogi dostarczają informacji, promują „osobę piszącą”, ale bywają też wykorzystywane w kampaniach negatywnych.
Z perspektywy siły oddziaływania propagandowego nader cenną wartością kontaktu jest symulacja wrażenia intymności relacji wyborca–kandydat. I taką rolę pełnią w tym przypadku blogi internetowe, stanowiące rodzaj pamiętnika lub dziennika, do którego może zajrzeć każdy zainteresowany. Ekshibicjonizm blogerów politycznych w znacznym stopniu pozwala poznać ideologicznych przeciwników.
Blog polityczny jest wirtualnym dziennikiem, którego twórcą (bloggerem) jest polityk lub komentator wydarzeń politycznych, a treści umiejscawiane na blogu mają konotacje związane ze sferą aktualiów politycznych. Poszczególne blogi pełnią funkcję Hyde Parku, umożliwiając m.in. komentowanie na bieżąco podejmowanych przez kontrkandydatów inicjatyw wyborczych i z tego względu ich integralną częścią powinny być linki do innych blogów (tzw. blogroll). Linki z innych blogów poprawiają wskaźnik częstotliwości odwiedzin na danej stronie (PageRank), a tym samym pozycję bloga w wyszukiwarce Google.
Ważną funkcją blogów jest możliwość pozyskania komentarzy od użytkowników, dzięki którym polityk może zapoznać się z opiniami i oczekiwaniami potencjalnych wyborców.
Zalety blogów
Z punktu widzenia praktyki marketingu politycznego blogi i zjawisko blogosfery (czyli połączone pomiędzy sobą blogi za pomocą sieci odsyłaczy) stanowią źródło inspiracji dla konsultantów politycznych i polityków.
Za włączeniem bloga politycznego do kategorii skutecznych narzędzi oddziaływań wyborczych w wyborach samorządowych przemawiają liczne argumenty. Zalety wykorzystania bloga to m.in.:
● zminimalizowanie kosztów dotarcia do potencjalnego wyborcy z przekazem wizerunkowym i ideologicznym – właściwie kosztorys działania zawiera tylko koszty publikacji informacji, bez kosztów dystrybucji informacji,
● brak ograniczeń w zakresie limitowanych przestrzeni publikowania informacji – blog zawiera dane aktualne i archiwalne,
● możliwość dywersyfikacji zamieszczanych treści i stosowanych środków przekazu (tekst, utwory mp3, wav itd., video, foto, odnośniki do YouTube i dodatkowych materiałów kampanijnych),
● partycypacja w wirtualnej debacie publicznej, także systemowo organizowanej przez media,
● łatwa dostępność przekazów dla wyborców – dzięki upowszechnianiu się Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych (iPody, palmtopy, telefony komórkowe, netbooki itd.) informacja może być przekazywana zawsze i wszędzie,
● możliwość podpięcia autorskiego bloga do vortalu tematycznego (ang. vertical portal), czyli portalu wyspecjalizowanego, publikującego informacje z zakresu polityki,
● możliwość mikroblogowania, czyli przekazywania wyborcom krótkich informacji na temat własnych przemyśleń i opinii wraz z opisem informacyjnym dotyczącym terminów debat, spotkań z wyborcami, udzielonych komentarzy prasowych, radiowych lub telewizyjnych,
● stworzenie wrażenia interakcji opartej na poczuciu osobistego, intymnego kontaktu z blogerem.
Włączenie bloga do kampanii wyborczej ułatwia także kontakty z dziennikarzami. Ten rodzaj przekazu jest bowiem bardzo popularny wśród przedstawicieli mediów. A jak wiadomo, zainteresowanie mediów w okresie przedwyborczym jest pożądanym przez polityków elementem kampanii.
SŁOWNICZEK
Blog (w wersji angielskiej web log), czyli dziennik sieciowy, to typ witryny internetowej stanowiącej elektroniczną wersję dziennika osobistego, zawierającego dzienne lub wyznaczone innym interwałem czasowym wpisy w postaci opinii, ocen, zdjęć, filmów, plików mp3 itd.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.