REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszy stadion będzie wybudowany dzięki partnerstwu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W Łodzi powstanie pierwszy w Polsce stadion w formule partnerstwa publiczno- -prywatnego. Wykonawca będzie mógł pobierać wynagrodzenie w formie prawa do eksploatacji obiektu.
 

Samorządy coraz częściej podejmują współpracę z partnerami prywatnymi stosując przepisy o zamówieniach publicznych. Taką metodę wybrała Łódź, która w ogłoszonym właśnie przetargu na budowę stadionu miejskiego wykorzystała koncesje na roboty budowlane. Wykonawca, który wygra przetarg, będzie mógł otrzymać część zapłaty w formie prawa do eksploatacji obiektu i czerpania z niego zysków. Formuła koncesji pozwala bowiem na to, aby przedsiębiorca realizujący budowę mógł potem zarządzać obiektem i czerpać z tego zyski.

REKLAMA

REKLAMA

W podobnej formule realizowane są także parkingi podziemne w Krakowie, gdzie partner prywatny - hiszpańska firma Ascan - ponosiła całość nakładów inwestycyjnych związanych z budową miejsc parkingowych, a w zamian za to otrzymała wynagrodzenie w formie możliwości eksploatacji obiektu przez 70 lat. Na podobnych zasadach zrealizowano też parking podziemny w Poznaniu pod placem Wolności.

- Partner prywatny wykonał, w całości finansowany z własnych środków, trzykondygnacyjny parking na ponad 500 miejsc postojowych wraz z rewitalizacją nawierzchni placu Wolności. Jako wynagrodzenie miasto oddało parking wykonawcy na 39 lat w użytkowanie z prawem do pobierania opłat za parkowanie - mówi Anna Szpytko z urzędu miasta Poznania.

Aby sfinansować inwestycje publiczne za prywatne pieniądze, nie trzeba stosować obowiązującej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) z 2005 roku (Dz.U. nr 169, poz. 1420). Prościej jest sięgnąć po swoiste formy partnerstwa publiczno-prywatnego oparte na przepisach prawa zamówień publicznych. Pozwalają na to zwłaszcza regulacje dotyczące koncesji na roboty budowlane.

REKLAMA

- Niepewność stanu prawnego i długotrwałość procedur poprzedzających rozpoczęcie realizacji zadania publicznego w formule PPP prowadzi do wypierania partnerstwa przez instrument klasycznego zamówienia publicznego, który, inaczej niż umowa PPP, nie wymaga tak skomplikowanych zabiegów przygotowawczych i jest zdecydowanie bardziej precyzyjnie uchwycony w ramy formalnoprawne - wskazuje Jarosław Jurzykowski, radca prawny z kancelarii Jerzykowski i Wspólnicy.Według niego właśnie brak elementów odróżniających klasyczną instytucję partnerstwa od innych form działania administracji zniechęcało sektor publiczny do sięgania po tradycyjny instrument PPP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA