Gminny program współpracy z organizacjami pozarządowymi
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź
W treści gminnego, rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi rada gminy powinna uwzględnić wszystkie elementy wymienione w art. 5a ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: u.d.p.p.w.). Żadnego z wymienionych w tym przepisie elementów pominąć nie można. Rada gminy może natomiast zamieścić w treści programu postanowienia dodatkowe - niewymienione w tym przepisie.
REKLAMA
Uzasadnienie
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 u.d.p.p.w. (np. spółdzielniami socjalnymi) roczny program współpracy z tymi organizacjami.
Gminny program współpracy z organizacjami pozarządowymi – katalog ustawowy
Katalog zagadnień wymagających uregulowania przez radę w programie współpracy ustawodawca zawarł w art. 5a ust. 4 u.d.p.p.w.
Roczny program współpracy zawiera w szczególności:
- cel główny i cele szczegółowe programu,
- zasady współpracy,
- zakres przedmiotowy,
- formy współpracy, o których mowa w art. 5 ust. 2 u.d.p.p.w.,
- priorytetowe zadania publiczne,
- okres realizacji programu,
- sposób realizacji programu,
- wysokość środków planowanych na realizację programu,
- sposób oceny realizacji programu,
- informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji,
- tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
Powołany art. 5a ust. 4 u.d.p.p.w. odzwierciedla tylko minimalną treść programu. Wielokrotnie wskazywały na to sądy administracyjne.
Gminny program współpracy z organizacjami pozarządowymi – przydatne orzeczenia
REKLAMA
Wyrok WSA we Wrocławiu z 4 października 2013 r., sygn. akt III SA/Wr 143/13 - oznacza to, że w przepisie tym ujęto elementy, które powinny się znaleźć w uchwale dotyczącej programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi, nie pozbawiając przy tym organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego możliwości poszerzenia tego zakresu. Wskazuje na to posłużenie się przez ustawodawcę określeniem "w szczególności".
Wyrok WSA w Olsztynie z 4 kwietnia 2017 r., sygn. akt II SA/Ol 191/17 - pominięcie przez radę gminy któregoś z wymienionych w art. 5a ust. 4 u.d.p.p.w. elementów programu skutkuje brakiem pełnej realizacji upoważnienia ustawowego i ma istotny wpływ na ocenę zgodności z prawem podjętego aktu. Rada gminy obowiązana jest bowiem przestrzegać zakresu upoważnienia, udzielonego jej przez ustawę. Niewyczerpanie zakresu przedmiotowego przekazanego przez ustawodawcę do uregulowania w drodze uchwały, stanowi istotne naruszenie prawa, co skutkuje koniecznością stwierdzenia nieważności uchwały w całości
Podstawa prawna
art. 3 ust. 3, art. 5a. ust. 1, 4, 5 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1057; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1535)
źródło artykułu: Gazeta Samorządu i Administracji - wersja internetowa - Księgarnia internetowa INFOR.pl - księgowość, rachunkowość, prawo pracy, podatki, prawo
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.