IBM modernizuje Straż Graniczną
REKLAMA
REKLAMA
Po wejściu Polski do strefy Schengen przed Strażą Graniczną pojawiły się nowe wyzwania. Formacja odpowiedzialna jest obecnie m.in. za zabezpieczenie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej oraz bezpieczeństwo granic wewnętrznych UE. Na odcinku polskiej granicy wzmocniona została służba patrolowa i kontrole legalności pobytu cudzoziemców na terenie Polski. Funkcjonariusze koncentrują się na ujawnianiu fałszerstw dokumentów uprawniających do wjazdu i pobytu na terytorium naszego kraju oraz całej strefy, przeciwdziałają nielegalnemu przerzutowi na terytorium kraju materiałów niebezpiecznych lub szkodliwych dla środowiska naturalnego, a także przemytowi narkotyków i środków odurzających oraz wywozowi z Polski przedmiotów zabytkowych.
REKLAMA
mjr Grzegorz Wojtkun
Straż Graniczna poszukiwała efektywnego i bezpiecznego systemu teleinformatycznego, który miał zaspokoić rosnące wymagania związane z ochroną granic, kontrolą ruchu granicznego oraz konsultacjami wizowymi. System miał także wspierać wykrywanie i zapobieganie przestępstw granicznych. Nowy system teleinformatyczny Straży Granicznej pozwolił znacznie zwiększyć skuteczność wykonywania powierzonych zadań, podnieść bezpieczeństwo gromadzonych
i przesyłanych danych, a także zoptymalizować wydatki na utrzymanie infrastruktury i posiadanych zasobów.
„Utrzymanie wysokiej sprawności operacyjnej w każdej dużej instytucji jest ogromnym wyzwaniem dla informatyków. W tak rozbudowanej logistycznie i strukturalnie formacji, jaką jest Straż Graniczna to zadanie wyjątkowo trudne. Aby sprostać tym wymogom konieczne było szybkie wprowadzenie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych. Poszukiwaliśmy partnera, który pomoże nam nie tylko zaprojektować, ale także sprawnie wdrożyć system odpowiadający wszelkim międzynarodowym wymaganiom. Głównie dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z firmą IBM.” – powiedział mjr Grzegorz Wojtkun zastępca Dyrektora Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Straży Granicznej ( na zdjęciu) .
Najtrudniejsze zadanie polegało na dostosowaniu infrastruktury technicznej Straży do korzystania
z zasobów udostępnionych przez Unię Europejską, w tym przede wszystkim Systemu Informatycznego Schengen i Systemu Informacji Wizowej. To warunek niezbędny do skutecznego kontrolowania legalności pobytu cudzoziemców na terenie Polski, a także wykrywania fałszowania dokumentów uprawniających do wjazdu i pobytu na terytorium Strefy Schengen. Problem został rozwiązany dzięki wdrożeniu zaproponowanego przez IBM Centralnego Repozytorium Dokumentów opartego na systemie telekopiowym oraz systemach przetwarzania danych, które usprawniają identyfikację obcokrajowców ubiegających się o wizę.
Równie istotna była potrzeba stworzenia nowoczesnej sieci komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Funkcjonowanie Straży Granicznej z wykorzystaniem starych technologii było utrudnione. Projekt modernizacji w tym obszarze objał wdrożenie nowoczesnego systemu poczty elektronicznej oraz systemu telefonii IP, a także zintegrowanej centralnej książki teleadresowej. Zaimplementowane rozwiązanie umożliwia bezpośrednią komunikację nie tylko pomiędzy użytkownikami aparatów telefonicznych, ale także pomiędzy nimi a użytkownikami komputerów stacjonarnych i przenośnych, na których zainstalowane jest proste w obsłudze oprogramowanie obsługujące nawiązywanie
i odbieranie połączeń.
„Najważniejsze jednak, że – bez względu na sposób komunikacji - informacja z punktu granicznego
o podejrzanie wyglądającej lub zachowującej się osobie błyskawicznie dociera do odpowiednich służb”.
wyjaśnia mjr Grzegorz Wojtkun zastępca Dyrektora Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Straży Granicznej.
Bezpieczeństwo systemów i danych, gwarantuje niezależne centrum autoryzacji bazujące na architekturze PKI (Public Key Infrastructure). Do uwierzytelniania funkcjonariuszy uprawnionych do obsługi urządzeń służbowych wykorzystywane są karty dostępowe wyposażone w procesory.
System komunikacyjny uzupełnia oprogramowanie do zarządzania połączeniami telefonicznymi
i konferencjami. Koordynuje on działanie telefonów wyposażonych w ekrany dotykowe, pozwala na prowadzenie telekonferencji a także zestawianie równoczesnych połączeń z wieloma użytkownikami.
Nad sprawnym działaniem wszystkich rozwiązań teleinformatycznych czuwają pracownicy działu wsparcia, którzy korzystają z dostarczonego także przez IBM systemu help desk. Zintegrowane
z telefonią IP oprogramowanie, pozwala funkcjonariuszom na błyskawiczne zgłaszanie wszelkiego typu usterek użytkowanego sprzętu. System, zgodnie z ustawionymi priorytetami, automatycznie tworzy kolejkę zgłoszeń, a także wspomaga operatora systemu w skutecznym rozwiązaniu problemu.
Dopełnieniem kompleksowego wsparcia funkcjonowania Straży Granicznej przez IT jest nowoczesny portal internetowy (www.strazgraniczna.pl). Rozwiązanie opracowane przez konsultantów IBM (począwszy od zaprojektowania układu graficznego, poprzez wprowadzanie zawartości poszczególnych działów, aż po opracowanie ścieżki rozwoju technologicznego i rozbudowy funkcjonalnej) umożliwia skuteczną komunikację Straży z mediami, podmiotami gospodarczymi a także obywatelami.
bj
REKLAMA
REKLAMA