REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

IBM modernizuje Straż Graniczną

REKLAMA

REKLAMA

 
Warszawa: Firma IBM modernizuje system informatyczny Straży Granicznej. Zaproponowany przez konsultantów firmy IBM kompleksowy system IT obejmuje m.in. centralne repozytorium dokumentów, rejestr użytkowników, mechanizmy zabezpieczające oparte na architekturze PKI, help desk, portal zewnętrzny i wewnętrzny, platformę e-learningową oraz narzędzia do zarządzania zasobami. Planowany czas zakończenia pozostałych projektów IBM w Straży Granicznej to koniec 2008 roku.


Po wejściu Polski do strefy Schengen przed Strażą Graniczną pojawiły się nowe wyzwania. Formacja odpowiedzialna jest obecnie m.in. za zabezpieczenie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej oraz bezpieczeństwo granic wewnętrznych UE. Na odcinku polskiej granicy wzmocniona została służba patrolowa i kontrole legalności pobytu cudzoziemców na terenie Polski. Funkcjonariusze koncentrują się na ujawnianiu fałszerstw dokumentów uprawniających do wjazdu i pobytu na terytorium naszego kraju oraz całej strefy, przeciwdziałają nielegalnemu przerzutowi na terytorium kraju materiałów niebezpiecznych lub szkodliwych dla środowiska naturalnego, a także przemytowi narkotyków i środków odurzających oraz wywozowi z Polski przedmiotów zabytkowych.

REKLAMA

REKLAMA

 

                                                                                            mjr Grzegorz Wojtkun

 

REKLAMA

Straż Graniczna poszukiwała efektywnego i bezpiecznego systemu teleinformatycznego, który miał zaspokoić rosnące wymagania związane z ochroną granic, kontrolą ruchu granicznego oraz  konsultacjami wizowymi. System miał także wspierać wykrywanie i zapobieganie przestępstw granicznych. Nowy system teleinformatyczny Straży Granicznej pozwolił znacznie zwiększyć skuteczność wykonywania powierzonych zadań, podnieść bezpieczeństwo gromadzonych
i przesyłanych danych, a także zoptymalizować wydatki na utrzymanie infrastruktury i posiadanych zasobów.

„Utrzymanie wysokiej sprawności operacyjnej w każdej dużej instytucji jest ogromnym wyzwaniem dla informatyków. W tak rozbudowanej logistycznie i strukturalnie formacji, jaką jest Straż Graniczna to zadanie wyjątkowo trudne. Aby sprostać tym wymogom konieczne było szybkie wprowadzenie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych. Poszukiwaliśmy partnera, który pomoże nam nie tylko zaprojektować, ale także sprawnie wdrożyć system odpowiadający wszelkim międzynarodowym wymaganiom. Głównie dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z firmą IBM.” – powiedział mjr Grzegorz Wojtkun zastępca Dyrektora Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Straży Granicznej ( na zdjęciu) .

Najtrudniejsze zadanie polegało na dostosowaniu infrastruktury technicznej Straży do korzystania
z zasobów udostępnionych przez Unię Europejską, w tym przede wszystkim Systemu Informatycznego Schengen i Systemu Informacji Wizowej. To warunek niezbędny do skutecznego kontrolowania legalności pobytu cudzoziemców na terenie Polski, a także wykrywania fałszowania dokumentów uprawniających do wjazdu i pobytu na terytorium Strefy Schengen. Problem został rozwiązany dzięki wdrożeniu zaproponowanego przez IBM Centralnego Repozytorium Dokumentów opartego na systemie telekopiowym oraz systemach przetwarzania danych, które usprawniają identyfikację obcokrajowców ubiegających się o wizę.

Równie istotna była potrzeba stworzenia nowoczesnej sieci komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Funkcjonowanie Straży Granicznej z wykorzystaniem starych technologii było utrudnione. Projekt modernizacji w tym obszarze objał wdrożenie nowoczesnego systemu poczty elektronicznej oraz systemu telefonii IP, a także zintegrowanej centralnej książki teleadresowej. Zaimplementowane rozwiązanie umożliwia bezpośrednią komunikację nie tylko pomiędzy użytkownikami aparatów telefonicznych, ale także pomiędzy nimi a użytkownikami komputerów stacjonarnych i przenośnych, na których zainstalowane jest proste w obsłudze oprogramowanie obsługujące nawiązywanie
i odbieranie połączeń.

„Najważniejsze jednak, że – bez względu na sposób komunikacji - informacja z punktu granicznego
o podejrzanie wyglądającej lub zachowującej się osobie błyskawicznie dociera do odpowiednich służb”.

wyjaśnia mjr Grzegorz Wojtkun zastępca Dyrektora Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Straży Granicznej.

Bezpieczeństwo systemów i danych, gwarantuje niezależne centrum autoryzacji bazujące na architekturze PKI (Public Key Infrastructure). Do uwierzytelniania funkcjonariuszy uprawnionych do obsługi urządzeń służbowych wykorzystywane są karty dostępowe wyposażone w procesory.
System komunikacyjny uzupełnia oprogramowanie do zarządzania połączeniami telefonicznymi
i konferencjami. Koordynuje on działanie telefonów wyposażonych w ekrany dotykowe, pozwala na prowadzenie telekonferencji a także zestawianie równoczesnych połączeń z wieloma użytkownikami.
Nad sprawnym działaniem wszystkich rozwiązań teleinformatycznych czuwają pracownicy działu wsparcia, którzy korzystają z dostarczonego także przez IBM systemu help desk. Zintegrowane
z telefonią IP oprogramowanie,  pozwala funkcjonariuszom na błyskawiczne zgłaszanie wszelkiego typu usterek użytkowanego sprzętu. System, zgodnie z ustawionymi priorytetami, automatycznie tworzy kolejkę zgłoszeń, a także wspomaga operatora systemu w skutecznym rozwiązaniu problemu.

Dopełnieniem kompleksowego wsparcia funkcjonowania Straży Granicznej przez IT jest nowoczesny portal internetowy (www.strazgraniczna.pl). Rozwiązanie opracowane przez konsultantów IBM (począwszy od zaprojektowania układu graficznego, poprzez wprowadzanie zawartości poszczególnych działów, aż po opracowanie ścieżki rozwoju technologicznego i rozbudowy funkcjonalnej) umożliwia skuteczną komunikację Straży z mediami, podmiotami gospodarczymi a także obywatelami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

bj

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA