REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

DGP: Wniosek o dodatek elektryczny 1000 zł lub 1500 zł od 1 grudnia 2022 r. Wymóg, którego nie ma w ustawie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Michalina Topolewska
Michalina Topolewska
DGP: Wzór wniosku o dodatek elektryczny 1000 zł lub 1500 zł. Wymóg, którego nie ma w ustawie
DGP: Wzór wniosku o dodatek elektryczny 1000 zł lub 1500 zł. Wymóg, którego nie ma w ustawie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba, która będzie chciała otrzymać dodatek elektryczny w podwyższonej kwocie, będzie musiała dołączyć do wniosku roczne rozliczenie potwierdzające, że zużycie prądu w jej gospodarstwie domowym w 2021 r. przekroczyło 5 MWh, choć przepisy tego nie wymagają.

Aktywny wzór wniosku o dodatek elektryczny

Jak złożyć wniosek o dodatek elektryczny przez ePUAP? [Krok po kroku]

REKLAMA

REKLAMA

Inforlex.pl przygotował poniższy aktywny wzór wniosku o dodatek elektryczny do ściągnięcia w formacie PDF:

Aktywny wzór wniosku o dodatek elektryczny

Inforlex.pl przygotował poniższy aktywny wzór wniosku o dodatek elektryczny do ściągnięcia w formacie PDF:

REKLAMA

Zużycie prądu z 2021 r. we wniosku o dodatek elektryczny

Na konieczność przedstawienia takiego dokumentu wskazuje projekt rozporządzenia ministra klimatu i środowiska w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego. Zgodnie z art. 29 ustawy z 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. poz. 2127) jednorazowe świadczenie dla rodzin, które ogrzewają domy lub mieszkania prądem, przysługuje co do zasady w wysokości 1 tys. zł, ale kwota ta może być podwyższona o 500 zł w przypadku, gdy jego zużycie w 2021 r. wynosiło więcej niż 5 MWh.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja na temat dołączenia do wniosku rozliczenia dotyczącego zużycia energii elektrycznej za poprzedni rok została umieszczona w ramce na pierwszej stronie wniosku, który trzeba będzie złożyć, aby otrzymać dodatek.

Jakie informacje we wniosku o dodatek elektryczny?

Jak podkreśla Rządowe Centrum Legislacji w uwagach do projektu rozporządzenia, resort klimatu wprowadził w ten sposób nowy wymóg warunkujący uzyskanie dodatku w podwyższonej kwocie, który nie wynika z przepisów ustawy. Tymczasem ta kwestia powinna być uregulowana właśnie w akcie prawnym wyższego rzędu. Dodatkowo art. 32 ust. 4 ustawy, zawierający upoważnienie do wydania rozporządzenia, mówi jedynie o określeniu wzoru wniosku o wypłatę dodatku. W efekcie doszło też do wykroczenia poza zakres spraw wskazanych w przepisie delegującym do wydania tego aktu prawnego.

Pompa ciepła we wniosku o dodatek elektryczny?

Wzór wniosku o dodatek elektryczny, podobnie jak ten służący do ubiegania się o dodatek węglowy i dodatek dla gospodarstw domowych, składa się z dwóch części. W pierwszej, poza podaniem podstawowych danych na temat wnioskodawcy i członków jego rodziny, trzeba zaznaczyć, czy głównym źródłem ogrzewania jest pompa ciepła, czy ogrzewanie elektryczne/bojler elektryczny.

Bojler we wniosku o dodatek elektryczny

Do tego elementu wniosku zastrzeżenia zgłosiło Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Jego zdaniem użyte sformułowanie może wprowadzać w błąd potencjalnych beneficjentów dodatku elektrycznego przez utożsamianie ogrzewania elektrycznego wyłącznie z bojlerem elektrycznym.

Piec akumulacyjny we wniosku o dodatek elektryczny

Dlatego resort proponuje zmianę brzmienia przepisów w taki sposób, aby wskazywały, że dodatek elektryczny się należy, gdy głównym źródłem ogrzewania jest pompa ciepła lub ogrzewanie elektryczne inne niż pompa ciepła, np. bojler elektryczny, piec akumulacyjny.

Etap legislacyjny

Konsultacje projektu rozporządzenia

 

DGP: Dodatek elektryczny 1000 zł lub 1500 zł. Mamy wzór wniosku o świadczenie

Michalina Topolewska

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA