REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorco nie płać 2 zł/kWh za prąd do mieszkania. Rozdziel liczniki na prąd!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
W 2023 r. nie opłaca się z licznika na firmę dostarczać prąd do swojego mieszkania
W 2023 r. nie opłaca się z licznika na firmę dostarczać prąd do swojego mieszkania
Media

REKLAMA

REKLAMA

W budynku mam sklep i część mieszkalną. Jest jeden licznik „na firmę”. Jak to rozpisać w kolumnie 5,6 tabeli w oświadczeniu o tanim prądzie?

Odpowiedź

REKLAMA

REKLAMA

W takim przypadku proszę obliczyć we własnym zakresie, ile prądu średnio zużyło mieszkanie w 2021 r. i w 2022 r. I tą część wyłączyć z ceny prądu subsydiowanej przez państwo. Trzeba ją wykazać jako część energii elektrycznej nie objętej ceną maksymalną. Niestety oznacza to, że w 2023 r. opłaty za prąd używany w mieszkaniu mogą wynieść np. 2 zł za 1 kWh. Dlatego opłaca się, aby mieszkanie miało osobny licznik jako PPE.

Przykład

REKLAMA

Do licznika na prąd firmy podpięte jest prywatne mieszkanie przedsiębiorcy. Średnie zużycie to 24 000 kWh rocznie. Firma zużywa z tego 18 000 kWh. Mieszkanie (cele prywatne), to 6000 kWh. Jest to 25% całości zużytego prądu. Firma to 75%. Tabelę w oświadczeniu o tanim prądzie przedsiębiorca wypełni więc następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Media

Sytuacja opisana przez Czytelniczkę jest dla niej finansowo niekorzystna. Powinna mieć osobny PPE dla mieszkania.

Wynika z tabeli, że nie opłaca się prowadząc firmę, korzystać z "firmowego" prądu na cele prywatne. Bo umowę na prąd podpisuje się jako:

  1. przedsiębiorca albo
  2. osoba nie prowadząca działalności gospodarczej.

Nie można więc dla części zużytego prądu stosować zasady "dla firm", a dla części "dla osób fizycznych nie prowadzących JDG"

Tani prąd dla firm, które mogą korzystać z pomocy budżetu, to koszt do 79 groszy netto za 1 kWh (od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.). Ale 25% zużywanego prądu przez firmę na cele "niefirmowe", a więc mieszkanie, to prąd według stawek rynkowych. Np. 2 zł/kWh. O ile mniejszej stawki nie gwarantuje aktualna umowa z energetyką.

Co daje licznik na prąd osobie fizycznej nie prowadzącej firmy?

Regulują to dwie ustawy:

1) Zamrożenie cen prądu:

ustawa z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej – przyznaje w 2023 r. osobie fizycznej limit 2000 kWh, 2600 kWh (osoby niepełnosprawne) albo 3000 kWh (Karta Dużej Rodziny, rolnicy) według zamrożonych stawek za prąd z początku 2022 r.

2) Cena maksymalna za prąd:

ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku: właśnie ta ustawa daje małym i średnim przedsiębiorcom gwarancję, że nie zapłacą za prąd więcej niż 79 groszy za 1 kWh (785 zł/MWh) (ale osobno są opłaty za dystrybucję). Ta ustawa daje osobom fizycznym jeszcze niższą cenę prądu niż przedsiębiorcom. Cena maksymalna to 693 zł/MWh, czyli około 69 groszy za 1 kWh.

Kiedy osoba fizyczna w zakresie poza firmą zapłaci maksymalnie za prąd 69 groszy za 1 kWh? Jak wyczerpie limit 2000 kWh, 2600 kWh (osoby niepełnosprawne) albo 3000 kWh (Karta Dużej Rodziny, rolnicy).

Dlaczego sam mam ustalać, ile prądu zużyło mieszkanie?

Przepisy zakładają, że w sytuacji z pytania przedsiębiorca sam oszacuje wartość prądu zużywaną przez firmę i "na mieszkanie". Nie można dla uniknięcia konieczności płacenia wyższych stawek za mieszkanie, powołać argumentacji, że "nie wiem bo nie mam podliczników". I domagać się od zakładu energetycznego stawki 79 groszy/kWh za cały prąd zużyty przez firmę.

Wynika to z tego, że przedsiębiorca składając oświadczenie ubiega się o rodzaj subsydiowania. To w jego interesie jest, aby mógł z niego skorzystać. Musi więc wykonać czynności starannego działania takie jak ustalenie, ile prądu zużywa na cele firmowe, a ile na cele prywatne.

Inną sprawą jest realność:

  1. wykrycia, że przedsiębiorca świadomie podał nieprawdę twierdząc, że 100% prądu zużywa na cele firmowe w oświadczeniu dla przedsiębiorstwa energetycznego i
  2. wymierzenia kary za złożenie fałszywego oświadczenia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA